کد خبر: ۶۱۲۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

هر آنچه باید درباره انتخابات افغانستان بدانید

طالبان رای‌گیری و انتخابات را عملی "شرم‌آور" می‌داند و با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ 6 آگوست وعده داد که روند انتخابات را مختل خواهد کرد. طالبان به افغان‌ها هشدار داده که در انتخابات شرکت نکنند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- چهارمین انتخابات ریاست جمهوری از زمان سقوط دولت طالبان در سال 2001 میلادی به این سو در حالی برگزار می شود که نگرانی‌های امنیتی به دلیل افزایش خشونت‌ها در روزهای گذشته وجود دارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" با انتشار گزارشی درباره انتخابات افغانستان اشاره می‌کند که مردم افغانستان در حالی برای انتخاب رییس‌جمهور بعدی خود پای صندوق‌های رای می‌روند که تهدیدات درباره بروز خشونت و نگرانی از تقلب در انتخابات سبب می‌شود تا بسیاری از افغان‌ها در خانه‌های خود بمانند و در انتخابات شرکت نکنند.

هر آنچه باید درباره انتخابات افغانستان بدانید

طالبان پیشتر تهدید کرده بودند که مراکز رای‌گیری را هدف حمله خود قرار خواهند داد. در هفته‌های اخیر درگیری میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان مورد حمایت آمریکا افزایش یافته و هراس از تلفات بیشتر وجود دارد. در جریان درگیری‌های اخیر میان نیروهای امریکایی و ارتش دولتی افغانستان با طالبان بیش از 150 نفر کشته شده‌اند. همچنین، چشم‌انداز صلح، پس از تقریبا دو دهه جنگ با پایان یافتن مذاکرات با طالبان با دستور ترامپ تیره و تار به نظر می‌رسد.

شبکه خبری "الجزیره" در ادامه این گزارش به نکات مهمی درباره انتخابات افغانستان پرداخته است:

1-چه تعداد در انتخابات شرکت می‌کنند؟ چه تعداد مرکز رای گیری وجود دارد؟

از جمعیت 35 میلیون نفری افغانستان 9.6 میلیون نفر از واجدین شرایط رای‌دهی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. حداقل سن لازم برای شرکت در رای‌گیری 18 سال است. تعداد کارکنان نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از امنیت در زمان برگزاری انتخابات 72 هزار نفر اعلام شده است. تعداد کارکنان مراکز اخذ رای 110 هزار نفر هستند. تعداد مراکز رای گیری در سرتاسر کشور 5.383 مرکز خواهد بود.

2-چه کسانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان هستند؟

هر آنچه باید درباره انتخابات افغانستان بدانید

شانزده نامزد در انتخابات شنبه شرکت می‌کنند و برای کسب این مقام به مدت پنج سال، با یکدیگر رقابت خواهند داشت.

رییس جمهور هم رییس دولت خواهد بود و هم فرمانده کل نیروهای مسلح افغانستان. رییس‌جمهور اعضای کابینه را تعیین می‌کند و نیازمند کسب نظر مساعد نمایندگان پارلمان خواهد بود. مجلس شورای ملی متشکل از دو مجلس است که به نوعی مجالس عوام و اعیان محسوب می‌شوند. مجلس نمایندگان متشکل از نماینده‌های منتتخب مردم 249 کرسی و مجلس نخبگان و کهنسالان متشکل از 102 کرسی است.

مجلس نخست نقش تصویب و اصلاح قوانین و مجلس دوم نقش مشورتی دارد. یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باید 50 درصد آرا را کسب کند تا بتواند برنده شود. اگر هیج یک از نامزدها موفق به کسب 50 درصد آرا نشوند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. در آن صورت انتخابات به احتمال زیاد در تاریخ 23 نوامبر برگزار خواهد شد.

نامزدهای اصلی و شناخته شده انتخابات ریاست‌جمهوری به شرح ذیل هستند:

هر آنچه باید درباره انتخابات افغانستان بدانید

اشرف غنی: رییس‌جمهوری فعلی که به دنبال تمدید مدت زمان ریاست خود برای دور دوم است و با شعار "دولت ساز" یا دولت سازندگی به میدان آمده است.

عبدالله عبدالله: رییس اجرایی دولت افغانستان است؛ مقامی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی و اعتراض او به نتیجه انتخابات ایجاد شده است. او قوی‌ترین رقیب غنی در انتخابات است. شعار تبلیغاتی او ثبات بوده است.

احمد ولی مسعود: برادر کوچک‌تر "احمد شاه مسعود" فرمانده پیشین جنگ علیه نیروهای شوروی و طالبان بوده است. مسعود از قوم تاجیک است و به عنوان سفیر افغانستان در بریتانیا خدمت کرده است.

گلبدین حکمتیار: او چهره‌ای جنجالی است و پیشتر متهم به ارتکاب جنایات جنگی شده بود. در صورت پیروزی در انتخابات اعضای کابینه او از حزب اسلامی خواهند بود. مخالفان‌اش او را "قصاب کابل" و مسئول قتل هزاران غیرنظامی کابل در جریان جنگ داخلی افغانستان در دهه 90 میلادی می‌دانند. در سال 2016 میلادی او به عنوان بخشی از توافق صلح میان حزب اسلامی با دولت افغانستان مورد عفو قرار گرفت. او پس از دو دهه زندگی مخفیانه در ماه مه سال 2017 میلادی به کابل بازگشت.

عبدالطیف پدرام: او از قوم تاجیک و یکی از اعضای پارلمان است که در راستای حمایت از حقوق زنان و فدرالیسم کارزاری را تشکیل داده است. او از رهبران حزب کنگره ملی افغاستان است.

رحمت الله نبیل: او رییس دستگاه امنیتی افغانستان بوده و از مخالفان سرسخت طالبان و منتقد دولت تحت رهبری غنی است. او از قوم پشتون است.

3-چرا طالبان تهدد کرده که به رای‌دهندگان و مراکز رای گیری حمله خواهد کرد؟

طالبان رای‌گیری و انتخابات را عملی "شرم‌آور" می‌داند و با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ 6 آگوست وعده داد که روند انتخابات را مختل خواهد کرد. طالبان به افغان‌ها هشدار داده که در انتخابات شرکت نکنند. طالبان از سال 2001 میلادی، پس از ساقط شدن دولت‌شان در حال جنگ با دولت افغانستان هستند و خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده‌اند. طالبان از آن زمان به این سو دولت افغانستان را "رژیم دست‌نشانده" خوانده و معتقد است هرگونه تعامل با دولت به آن مشروعیت می‌بخشد و انتخابات را عامل ادامه سلطه امریکا بر افغانستان قلمداد می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین