کد خبر: ۶۱۲۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
6 مهرماه؛ روز جهانی مبارزه با "هاری"

چند توصیه بهداشتی برای پیشگیری از "حیوان‌گزیدگی"

رئیس مرکز بهداشت خوزستان از وقوع 5 هزار و 870 مورد حیوان‌گزیدگی در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال گذشته خبر داد.
چند توصیه بهداشتی برای پیشگیری از
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدمهدی حسینی‌زاده با اشاره به ششم مهرماه روز جهانی مبارزه با هاری و شعار "حذف هاری با واکسیناسیون" در سال جاری اظهار کرد: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است که در بسیاری از منـاطق جهـان شـایع است. با توجه به اینکه بیماری هاری صد درصد کشنده است، پیشگیری از این بیماری در ایران نیـز یک اولویـت مهـم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه 85 درصد از موارد هاری از طریق گزش سگ رخ می‌دهد، افزود: اصلی‌ترین راه‌ سرایت این بیماری، از طریق گازگـرفتی حیـوان هار است. البته از طریق کشیده شدن پنجه آغشته به بزاق حـاوی ویروس هـاری بـه ویـژه در گربه و گربه‌سانان نیز این بیماری منتقل می‌شود.

حسینی‌زاده تصریح کرد: سال گذشته در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز 5 هزار و 870 مورد حیوان‌گزیدگی رخ داد که باید توجه داشت هزینه تامین واکسن و سرم هاری برای هر نفر، 3 میلیون تومان است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: بیماری هاری متأسفانه درمـان ندارد و به مرگ منجر می‌شود؛ البتـه افــرادی کـه توسط حیوانات اهلی و وحشی مورد گزش قرار می‌گیرند، اگر بلافـاصله و در اسـرع وقت بـه مـراکز درمـان پیشـگیری از هاری مــراجعه و تحـت اقــدامات مربوط قرار بگیرند، می‌توانند از ابتلا به بیماری هاری رهایی یابنـد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به برخی راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، گفت: باید از نزدیک شدن به حیوان در حال غذا خوردن و همچنین نزدیک شدن به سگ یا حیوان هنگام نگهداری از بچه‌هایش خودداری کرد. همچنین از تحریک حیوانات به ویژه سگ و برداشتن غذای سگ از جلوی حیوان پرهیز شود.

وی توصیه کرد: نسبت به واکسیناسیون سگ و حیوانات خانگی حساس باشید و از طریق دامپزشکی اقدام کنید. همچنین از ریختن زباله و پس‌مانده‌های غذایی در اطراف منزل و گذرگاه‌ها و معابر عمومی خودداری کنید.

حسینی‌زاده ادامه داد: تا حد مقدور در ساعات اولیه پس از گزش باید لابه‌لای زخم را حداقل به مدت 15تا 20 دقیقه با آب تمیز و صابون عمیقا مورد شستشو قرار داد. این عمل مهمترین قسمت پیشگیری از هاری به حساب می‌آید. همچنین آسیب‌دیدگان باید سریعا به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت جهت تزریق واکسن و سرم هاری مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: 27 واحد درمان پیشگیری از هاری در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز وجود دارد و فعالیت‌هایی از جمله خارج کردن و تمیز کردن ویروس هاری از محل زخم، خارج کردن صابون از لابه‌لای زخم، ضدعفونی کردن زخم، تلقیح واکسن و سرم و پیگیری جهت تکمیل نوبت‌های واکسن را انجام می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین