کد خبر: ۶۱۳۱۴۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
روایت "لوموند" از سرمایه‌داری دولتی و بخش خصوصی فاسد روسیه

میلیاردرهای روس در مناصب کلیدی؛ چگونه در مسکو بدون دانش و تخصص می‌توانید ثروتمند شوید؟!

برای تبدیل‌شدن به یک میلیونر در روسیه به هیچ وجه لازم نیست که یک رییس خوب و کارآمد با دانش و تخصص باشید. اغلب داشتن روابط با دولت، نمایندگان مجلس و مقام‌های محلی به شما کمک می‌کند تا پولدار شوید. در آن صورت خود به خود با انتصاب در مقام‌های ارشد میلیاردر خواهید شد. این روند در دوره پس از قدرت‌گیری پوتین در سال 2002 میلادی شدت گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل*- در دوره پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، فساد در روسیه خود را در شکلی بی‌سابقه نشان داد. مشارکت بخش خصوصی و دولت که توسط طبقه‌ای از الیگارک‌ها اداره می‌شد، نمادی از شکل تازه‌ای از سرمایه‌داری تحت رهبری دولت بود که هم به زمامداران دولتی و هم بخش خصوصی وابسته سود می‌رساند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "لوموند دیپلماتیک" در گزارشی تحت عنوان "ما برای دشمنان‌مان قانونی داریم؛ میلیاردرها در روسیه در صدر امور منصوب می‌شوند" به فساد سیستماتیک در روسیه و همدستی بخش خصوصی فاسد با دولت آن کشور اشاره می‌کند.

میلیاردرهای روس در مناصب کلیدی؛ چگونه در مسکو بدون دانش و تخصص می‌توانید ثروتمند شوید؟!

این نشریه می‌نویسد: "در ماه ژوئیه و آگوست امسال ده‌ها هزار نفر از معترضان روس در اعتراض به دولت آن کشور به خیابان‌ها آمدند. تعدادی بازداشت شدند و تعداد بیشتری توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. انگیزه معترضان برای اعتراض، امتناع مقام‌های دولتی شهر مسکو از صدور مجوز برای حضور نامزدهای مخالف دولت به منظور شرکت در رقابت‌های انتخاباتی شهرداری در ماه سپتامبر بود. با این حال، این اعتراضات ریشه‌ای فراتر از صرف انتخابات شهرداری‌ها داشتند. معترضان به کلیت نظام حاکم بر روسیه اعتراض داشتند. این اعتراضات ادامه اعتراض سال‌های 2011 و 2012 میلادی بودند که در آن معترضان مخالف ادامه در قدرت بودن حزب روسیه متحد تحت رهبری پوتین بودند و سرکوب شدند.

علیرغم آنکه اعتراض به پوتین طیف وسیعی از جریانات ایدئولوژیک و سیاسی را در بر می‌گیرد؛ از لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها تا سلطنت‌طلبان و آزادی‌خواهان اینترنتی و الکترونیکی، یکی از اصلی‌ترین مضامین متحدکننده مخالفان، اعتقاد همگی آنان به وجود فساد در روسیه و مخالفت آنان با این موضوع است. از یک دهه پیش، افشاگری اپوزیسیون روسیه نسبت به وجود فساد در آن کشور از طریق توئیتر و وبلاگ‌ها در جریان بوده است. از افشاگری درباره محفل درونی کرملین و افرادی که با نزدیکی به پوتین و اطرافیان او ثروت فراوانی را کسب کرده‌اند تا انتشار فهرست املاک و دارایی‌های مدودف، یار نزدیک پوتین و زمین‌های او در ایتالیا و روسیه بخشی از این افشاگری‌ها بوده‌اند".

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "پوتین اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان درباره وجود فساد در روسیه گفت میزان جرائم مرتبط با فساد در روسیه به دلیل تلاش و مبارزه خستگی‌ناپذیر دولت با مفسدان کاهش یافته است. واقعیت اما آن است زمانی که یک بازرگان به دنبال تصاحب یک شرکت رقیب است، می‌تواند با پرداخت رشوه به مقام‌های دولتی و بازرسان، آن شرکت را صاحب شود و رضایت دولت را جلب کند.

دولت در نمایش مبارزه علیه فساد در ماه‌های اخیر چندین فرد بلندپایه را در جریان کارزار مبارزه علیه فساد بازداشت کرده است. از جمله، در دسامبر سال 2017 میلادی، "الکسی الیوکائف" وزیر اقتصاد سابق به هشت سال زندان به جرم رشوه‌خواری محکوم شد. با این حال، نمونه بازداشت‌های قبلی نشان می‌دهند که دولت جدیتی در برخورد با فساد ندارد. برای مثال، در پرونده بازداشت "آناتولی سردیوکوف" وزیر دفاع سابق که در سال 2012 میلادی به دلیل اتهام فساد از مقام‌اش برکنار و در سال 2013 میلادی به سهل‌انگاری متهم شد، او یک سال پس از گذراندن محکومیت مورد عفو قرار رفت. او هم اکنون عهده‌دار سمتی کلیدی در "روستک"، شرکت دولتی فناوری تسلیحاتی روسیه است. در واقع، در درون هیئت نخبگان روسیه موضوع فساد و پیگیری آن بیش از آنکه یک رویه منضبط قضایی باشد، بیشتر نشانه‌ای از نبردهای درون‌گروهی میان باندهای مختلف نخبگان است و اهرمی برای کسب قدرت و نفوذ بیشتر در برابر رقبا است".

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "پیشینه فساد فعلی ریشه در روند خصوصی‌سازی دهه 90 میلادی در روسیه دارد. در آن دوره الیگارک‌ها ثروت خود را از طریق نزدیکی به دولت روسیه کسب کردند. اولویت اصلی دولت یلستین، برچیدن اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده اتحاد جماهیر شوروی و آغاز خصوصی‌سازی و واگذاری دارایی‌های دولتی از سال 1992 میلادی بود. خصوصی‌سازی با حکم دولت صورت گرفت و مالکیت کل شرکت‌های دولتی به افراد واگذار شدند. در آن روند، نخبگان اقتصادی‌ای ظاهر شدند که زیرساخت‌های تولیدی دوره شوروی را با قیمت‌هایی به‌غایت اندک و خنده‌دار می‌خریدند. ویژگی مشترک آنان نه مهارت در کسب و کار، بلکه توانایی در سوء‌استفاده از روابط‌شان با مقام‌های دولتی بود. برای تبدیل‌شدن به یک میلیونر در روسیه به هیچ وجه لازم نیست که یک رییس خوب و کارآمد با دانش و تخصص باشید. اغلب داشتن روابط با دولت، نمایندگان مجلس و مقام‌های محلی به شما کمک می‌کند تا پولدار شوید. در آن صورت خود به خود با انتصاب در مقام‌های ارشد میلیاردر خواهید شد. این روند در دوره پس از قدرت‌گیری پوتین در سال 2002 میلادی شدت گرفت؛ به‌گونه‌ای که تا پایان دور دوم ریاست‌جمهوری او در سال 2008 میلادی، تعداد میلیاردرهای روسیه به 82 نفر افزایش یافتند. در دوران پوتین به دلیل نزدیکی افراد ثروتمند به نخبگان سیاسی حاکم، تفاوت چندانی میان بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد و هر دو با یکدیگر سود می‌برند. این ویژگی اصلی سرمایه‌داری امروز در روسیه است".

*ترجمه: نوژن اعتضادالسلطنه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
1
30
تو مایه های خودمونن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
البته ما پیشتاز هستیم وتوسعه یافته هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
14
"برای تبدیل‌شدن به یک میلیونر در ..... به هیچ وجه لازم نیست که یک رییس خوب و کارآمد با دانش و تخصص باشید. اغلب داشتن روابط با دولت، نمایندگان مجلس ، .................. و مقام‌های محلی به شما کمک می‌کند تا پولدار شوید. در آن صورت خود به خود با انتصاب در مقام‌های ارشد میلیاردر خواهید شد. "
جاهای خالی را با کلمات مناسب پرکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
8
اغلب داشتن روابط با دولت، نمایندگان مجلس و مقام‌های محلی به شما کمک می‌کند تا پولدار شوید.

وقتی از باشگاه غرب به شرق , مهاجرت کردیم .
همان ابتدا برخی رسانه ها با غرب شفاف , مقایسه کردند و افسوس ,گفتند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
20
پس بیخود نیست اینهمه پیوند دو کشور
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
13
اینطور که من فهمیدم رییس های انجا هم مثل برخی رییس های ما بی سواد و علاقه شدید به اختل(اختلاس) برای ثروتمند شدن یک شبه دارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
7
2
چرا در نظرات همش میخوایم بگیم اگه یکی عیبی داره ما از اونا بدتریم؟!
و وقتی از یکی تعریفی میشه همش تو سر خودمون میزنیم؟!
واقعا چرااااا؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
دليلش روشن تر از روز روشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
چون واقعیته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
این برمیگردد به فقر فرهنگی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین