کد خبر: ۶۱۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۸
ابراهیم شیبانی تاکید کرد:

مخالفت دولت با انحلال شورای عالی بانک‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ابراهیم شیبانی، رییس‌كل بانك مركزی با بیان اینكه رییس‌جمهور هم با انحلال شورای عالی بانك‌ها مخالف است از ارائه طرحی به مجلس برای تشكیل این شورا خبر داد. وی گفت: بانك مركزی، دولت و رییس‌جمهور از این تصمیم مجلس شورای اسلامی بی خبر بودند و با آن مخالف هستند چرا كه شورای عالی بانك‌ها محل هماهنگی بانك ها و سایر سیاست گذاری‌هاست. 

به گزارش خبرنگار آفتاب ابراهیم شیبانی همچنین از ارائه لایحه‌ای به مجلس برای تشكیل كانون بانك‌ها خبر داد و افزود: این طرح‌های فوری مجلس حداقل باید مورد مشورت بانك مركزی قرار می‌گرفت. از نظر بانك مرکزی طرح دوفوریتی مجلس منطقی نبود.

رییس كل بانك مركزی ادامه داد: رییس جمهور برای دفاع از این عقیده بانك مركزی دستور حضور اینجانب را در مجلس صادر كرده بود اما به دلیل سفری كه پیش رو بود، این امكان فراهم نشد.

وی تصریح كرد: نقدینگی در پایان سال 85، یك هزار و 284 تریلیون و 199 میلیارد ریال بوده كه نسبت به سال قبل از آن 363 هزار و 180 میلیارد ریال یعنی 4/39 درصد رشد داشته است.

وی به رشد نقدینگی درسال‌های 82 به میزان 1/26 درصد، سال 83، 2/30 درصد، سال 84، 3/34 درصد و سال 85، 4/39 درصد اشاره كرد و گفت: از سوی دیگر بانك‌ها در سال 85 به میزان یك هزار و 66 تریلیون و 5/548 میلیارد ریال مانده اعتباری داشته‌اند. 

رییس‌كل بانك مركزی همچنین گفت:براساس آخرین آمارها تا پایان هفته گذشته، موجودی حساب ذخیره ارزی 12 میلیارد دلار بوده است این رقم تا پایان سال گذشته 9 میلیارد و 469 میلیون دلار گزارش شده بود.

شیبانی میزان مانده بدهی بخشی غیردولتی به بانك‌ها را 124 هزار و 6/787 میلیارد ریال اعلام كرد و افزود: در مجموع اعتباراتی كه بانك‌ها و به بخش خصوصی و دولتی اعطا كرده‌اند، یك هزار و 200 تریلیون ریال بوده است.

وی همچنین تراز حساب جاری كشور را 18 میلیارد و 991 میلیون دلار مثبت ذكر كرد و افزود: تراز حساب جاری در بخشی خدمات شش میلیارد و 480 میلیون دلار منفی بوده است.

شیبانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه تحریم بانك سپه برای نظام بانكی چه مشكلاتی را به همراه خواهد داشت؟ گفت: گشایش اعتبارات در حال انجام است و مشکلات حل می‌شود. این بانك به ناحق تحریم شده چرا كه در بسیاری كشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس دارای شعبه است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مستقل نبودن بانك مركزی گفت: من آدم مثبت نگری هستم، در این جهت كوشش‌هایی انجام خواهد شد از سوی دیگر در حالی‌ که استقلال این بانك به نفع كشور است سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود كه استقلال بانك مركزی را نقض می‌كند. در هر كشوری كه بانك مركزی مستقل باشد نرخ تورم پایین و رشد اقتصادی بالا می‌رود.

شیبانی همچنین با بیان اینكه دربرابر تحریم‌های جدید آمادگی لازم اتخاذ شده است ادامه داد: بر خلاف عقیده بسیاری از افراد، ایران در نظر بسیاری از كشورها محبوب ترین كشور است در حال حاضر با 40 بانك غیراروپایی مراوده وجود دارد و نیازها از سایر كشورها تامین می‌شود. البته ایران آمادگی برخورد با هر نوع تحریم را داراست.

رییس كل بانك مركزی همچنینن گفت: امسال بانك مركزی برای كنترل نقدینگی دقت بیشتری خواهد كرد به طوری كه طبق برآورد اولیه رشد نقدینگی حدود 10 درصد كاهش خواهد یافت و به 30 درصد می‌رسد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین