کد خبر: ۶۱۳۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود

تایید خبر پیغام عربستان به ایران| سخنگوی دولت: تهران آماده مذاکره است|تحریم‌ها اثری بر ایران ندارد| علت خنده‌های روحانی در نیویورک چه بود؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم‌ها در همان نیویورک با سران 5+1 گفت‌وگو کند، گفت: اما ترامپ با نگه داشتن تحریم ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود طی سخنانی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد، اظهار کرد:سفر رئیس جمهوری و هیئت ایرانی به نیویورک از مهم‌ترین اتفاقات، نه تنها در هفته گذشته بلکه از اتفاقات مهم در سال‌های اخیر کشور ماست، به طوری که این سفر در صدر توجهات قرار گرفت، مردم ایران گزارش‌های متنوعی را از مقامات رسمی و غیررسمی درباره ابعاد این سفر و نتایج آن شنیدند. نتایج این سفر نقطه عطف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و مسیر تازه ای فراروی کشور ما قرار خواهد داد.

محل اقامت رئیس جمهور ایران پرترددترین محل در سازمان ملل بود

وی یادآور شد: به دنبال تاخیر مشکوک در صدور ویزا به هیئت ایرانی به نظر می‌رسید که دولت آمریکا به دلایل روشنی مایل به حضور طرف ایران در این نشست نیست و به دنبال سوءاستفاده از جایگاه میزبانی مهم‌ترین سازمان بین المللی جهانی در صدور گزینشی ویزا است که ما این رفتار را اقدامی مخرب و غیرقابل قبول تلقی می‌کنیم.

تایید خبر پیغام عربستان به ایران| سخنگوی دولت: تهران آماده مذاکره است|تحریم‌ها اثری بر ایران ندارد| علت خنده‌های روحانی در نیویورک چه بود؟

ربیعی با اشاره به همزمانی ورود رئیس‌جمهوری ایران با صدور بیانیه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در محکوم کردن جمهوری اسلامی به بهانه حمله به تاسیسات نفتی عربستان، تصریح کرد: آنان احتمالا با هدف تحت فشار روانی قرار دادن ایران در بدو مذاکرات دیپلماتیک این کار را صورت دادند و آمریکایی‌ها هم همه تلاش خود را برای ایران‌هراسی و منزوی کردن رئیس جمهوری به عمل آوردند حال آنکه روحانی برخلاف خواست و اراده آمریکا به محور این دوره مجمع عمومی تبدیل شد و محل اقامت وی پرترددترین محل در سازمان ملل بود.

وی تاکید کرد: انجام ۱۵ دیدار دیپلماتیک در بالاترین سطوح در مدت بسیار کوتاه موید این ادعاست، آنچه در مذاکرات اولیه میان رئیس جمهور ایران و رهبران این سه کشور گذشت، معکوس کردن این فشار برای پاسخگو کردن طرف‌های اروپایی بود. آنان باید پاسخ می‌دادند که با اتکا به کدام شواهد و مدارک متقن به خود اجازه دادند علیه کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد بیانیه تحریک آمیز صادر کنند، با اصرار و پیگیری رئیس‌جمهوری روشن شد نه تنها هیچ مدرکی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد بلکه حتی هیچ یک از این سه کشور حاضر به پذیرش مسئولیت این بیانیه نیستند.

سخنگوی دولت گفت: از آن‌ها خواسته شد هر گونه مدرک ادعایی را با ما در میان بگذارند و در صورتی که چنین مدرکی را ندارند. از آن‌ها خواسته شد که بیانیه غیرقابل قبول خود را تصحیح و جبران کنند، چرا که قضاوت شتاب‌زده سه کشور اروپایی در مقصر دانستن ایران همان‌طور که رئیس‌جمهوری به صراحت به‌آنان گوشزد کرد نشان‌دهنده اطلاعات ناقص و شناخت ناکافی آنها در مورد پیشرفت‌های نظامی ارتش یمن بود. سلاح‌های روسی که در دست ارتش یمن است، بازار اسلحه‌ای که ارتش یمن می‌تواند از آن استفاده کند و پیشرفت‌های نظامی که در این مدت در یمن رخ داده، از سوی آنان مورد غفلت واقع شده است.

طرح ائتلاف امید نشان داد ایران ارائه راه حل دیپلماتیک همواره پیش‌رو است

وی با اشاره به دستاوردهای سفر روحانی به نیویورک تاکید کرد: اولین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک شکسته شدن فضاهای ایجاد شده و ناکامی طراحی‌های مبتنی بر این اتهام علیه ایران بود و رئیس جمهوری با ابتکارهای سیاسی و دیپلماتیک تازه‌ای پا به مجمع عمومی سازمان ملل گذاشت و با طرح و دعوت به ائتلاف امید برای حفظ صلح در تنگه هرمز و خلیج فارس نشان داد که ایران همواره در ارائه راه حل و ابتکار دیپلماتیک پیشرو است.

ربیعی افزود: ما به دیپلماسی و راه‌حل نهایی نزدیک بودیم، اما دولت آمریکا مانع انجام آن شد مسئولیت عدم شکل‌گیری گفت و گو در نیویورک مستقیما بر عهده دولت آمریکا است؛ هر چند ترامپ شهامت کافی برای انجام کار درست را ندارد، اما به نظر می‌رسد به پذیرش واقعیت ایران نزدیک شده است، آنان این واقعیت را متوجه شده‌اند که سیاست‌های فشار حداکثری هرگز در مورد ایران نتیجه‌ای بیش از آنچه امروز به دست آورده‌اند، یعنی «مقاومت حداکثری و دور شدن از مذاکره با ایران»، به دست نخواهند آورد و جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم آمریکا و هیچ کشور دیگری گفت‌وگو نخواهد کرد.

طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضدایرانی آمریکا در خلیج فارس شد

وی تصریح کرد: طرح ائتلاف امید جایگزین طرح ائتلاف ضدایرانی و تحریک‌آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج فارس بود و سه تفاوت بنیادین با طرح‌های آمریکایی دارد؛ این طرح برخلاف طرح آمریکا، امنیت در خلیج فارس را درون‌زا می‌بیند و تامین امنیت را مشروط به قدرت‌های بیرون از منطقه نمی‌بیند. همچنین طرح ایران هیچ کشوری را برای شرکت به این ائتلاف بیرون نمی‌گذارد و یک ساختار و نظم امنیتی نیست که یک یا چند کشور را حذف و در نهایت هم نتواند امنیت همگانی را فراهم کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی رویکرد ایجابی دارد، اظهار کرد: این طرح رسیدن به صلح را هدف خود قرار داده است. هیچ کشوری امروز نمی‌تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش‌آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد. جمهوری اسلامی آماده مذاکره دقیق‌تر پیرامون این طرح و گسترش آن است و آن را معیاری برای جدیت و صداقت همه دولت‌ها برای ایجاد ثبات بین‌المللی در خلیج فارس مدنظر قرار خواهد داد.

رئیس جمهوری در سفر به مقر سازمان ملل نشان داد میز مذاکره ۱+۵ همچنان باقی است

وی افزود: رئیس‌جمهوری نشان داد برای پیگیری تعهدات طرف‌های دیگر در برجام با برنامه و منطق مشخص و مستدل به نیویورک سفر کرده است؛ وی به صراحت به طرف‌های اروپایی حاضر در برجام پیام داد که همین حالا برای مذاکره در قالب ۱+۵ آمادگی داریم به شرط آنکه آمریکایی‌ها عزم واراده جدی داشته باشند و پیش‌شرط مذاکره را که همان اعمال تحریم‌ها است، بردارند و مجددا به میز مذاکره بازگردند. رئیس جمهوری در سفر به مقر سازمان ملل نشان داد میز مذاکره ۱+۵ همچنان باقی است و این آمریکایی‌ها بودند که از این میز کنار رفتند و حالا که خودشان رفته‌اند باید خودشان هم بازگردند و آنچه را از میز مذاکرات برده‌اند، به میز باز گردانند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رفتار آمریکا به اعتقاد ما محصول استقامت مردم و دیپلماسی فعال بود که در ماه‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفت، تاکید کرد: ما به تلاش‌هایمان در چارچوب مقاومت فعال و دیپلماسی پویا ادامه می‌دهیم و قطعا ترامپ نیز با واقعیت‌های ایران بیشتر آشنا خواهد شد، چرا که با مشاهده اراده ملت، مقاومت و با مشاهده اینکه روز به روز وضعیت تولیدات داخلی و ایستادگی ما روی پای خودمان بیش از گذشته خواهد بود شهامت انجام کاری را که در نیویورک نداشت، به دست خواهد آورد.

آمریکا اشتیاق زیادی به گفت‌وگو نشان داد

ربیعی با یادآوری اینکه آمریکا اشتیاق زیادی به گفت‌وگو نشان داد، تصریح کرد: خروج آمریکا از بن بست خودساخته‌اش به چیزی فراتر از اشتیاق صرف نیاز دارد؛ واشنگتن بی اعتمادی ایران به آمریکا را بعد از خروج غیرقابل توجیه از برجام تشدید کرد و امروز برای آنها دشوار است که ایران را به مذاکره‌ای تشویق کنند که به حداقلی از اعتماد نیاز دارد. همان‌طور که بارها گفته‌ایم تحریم ضدایران شکلی از تروریسم است و هیچ دولتی حاضر نیست با تروریست‌هایی که سرگرم یک حمله تروریستی دیگر هستند مذاکره کند.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهوری در سفر به نیویورک آمادگی داشت که در صورت توقف تحریم‌ها با همه طرف‌های قبلی در نشست ۱+۵ گفت‌وگو کند، اما ترامپ حاضر به برداشتن سایه تحریم‌ها از سر ملت ایران نبود، امتناع او از توقف تحریم‌ها پیش از آغاز گفتوگوها دو شائبه را تقویت می‌کند؛ اول آنکه آمریکا برای مذاکره جدیت کافی ندارد؛ و اینکه ترامپ قصد دارد از تحریم ملت ایران به عنوان اهرم فشار سر میز مذاکرات استفاده کند که این نیت غیرانسانی او برای ما غیر قابل قبول است.

نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ تضمینی خرید گندم، گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد و متناسب با سایر تورم ها و مسائل اقتصادی کشور چنین رقمی مشخص شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند متنفع شوند.

ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم

برخی کشورها پیام‌هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند

وی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران با عربستان، گفت: ما از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان هم خواهان آتش بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تا کنون از خود عربستان بوده است و این هم درست است که برخی کشورها پیام هایی از سوی عربستان برای روحانی آوردند اما این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود. اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح کردند، ما از بخش دوم استقبال می‌کنیم.

طرح «بیشتر در برابر بیشتر» در چارچوب برجام است

سخنگوی دولت درباره طرح بیشتر در برابر بیشتر که از سوی روحانی در نیویورک مطرح شد، اظهار کرد: هیچ چیزی مانند توان موشکی در آن طرح نیست یا در این طرح به دنبال قطع کمک به کشورهایی که به ما دست نیاز دراز کرده اند نیستیم. این طرح در چارچوب برجام است و بیشتر درباره سرعت بخشیدن به انجام تعهدات برجامی از سوی دو طرف است نه چیزی بیش از این.

خنده روحانی،‌ علامت برتری و تسلیم نشدن در برابر فشارهاست

ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد

ربیعی در پاسخ به پرسشی در برابر علت خنده های روحانی در دیدار با نخست وزیر انگلیس، گفت: این خنده ها علامت نشاط و برتری و تسلیم نشدن در برابر فشارهاست که اتفاقا از سوی برخی تندروهای آمریکایی هم مطرح شد. از سوی دیگر برخی در داخل از این خنده ها انتقاد کردند، به هر حال ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد، اگر ایشان اخم می کرد هم باز عده‌ای معترض می شدند ولی موضوع واقعا خیلی پیش پاافتاده تر از این حرف‌هاست و جای این همه بحث ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که منابع حاصل از حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه خرج چه می شود؟ اظهار کرد: سهم تولید و اشتغال و سایر موارد هم در آن هست و بر اساس قانون هدف‌مندی یکی از مواردی که باید این منابع خرج آن شود، مددجویان هستند. شورای مربوط به آن هم به ریاست آقای جهانگیری تشکیل شده و خود مراکز مربوط به این بخش از جامعه هم آن را در موارد مشخص هزینه خواهند کرد.

از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای جدا کردن درآمد نفت از بودجه جاری کشور، گفت: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می شود و هر آنچه از این منبع به دست آید خرج تمرکززدایی و اقدامات توسعه‌ای می شود. ما به دنبال اصلاح قانون در این زمینه هستیم. ما الان هزار دستگاه و نه هزار ردیف برنامه داریم که مدیریت چنین حجمی برای مسئولان سخت است به دنبال کاهش دادن آن به صد دستگاه و ردیف هستیم.

وی افزود: ما با ارائه کلیات بودجه امسال با سال آینده به مجلس می‌خواهیم امکان پیش بینی پذیری طرح خود در این رابطه را بالا ببریم. همچنین کوچک سازی دولت با تشکیل کمیته ای پیگیری می شود و دولت با تصمیمات بلند مدتی که دارد پیگیری می کند به نفع دولت آینده هم هست و امکان نظارت را بر دولت نیز بالاتر می برد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره امکان انتخاب مجدد ترامپ و چگونگی مواجه ایران با آن، اظهار کرد: این موضوع داخلی آنهاست و ما میلی به اظهار نظر درباره آن نداریم. امیدواریم که آنان هم از رویه ما پیروی کنند و در موضوعات داخلی سایر کشورها دخالت نکنند.

ساکن خانه پوشالی برای ما خیلی تفاوتی ندارد

ربیعی تاکید کرد: من پیش از این هم گفتم که ساکن خانه پوشالی برای ما خیلی تفاوتی ندارد. ما آمادگی مواجهه با هر شرایطی را داریم. برخی می‌گویند اگر ترامپ دوباره انتخاب شود جنگ را راه می اندازد اما فکر می‌کنم اگر می توانست این کار را همین امروز می کرد، پس چنین امکانی فراهم نیست. حال بهتر است که ما به دنبال رشد و توسعه کشور خود و ایجاد آرامش و امنیت برای مردم باشیم و در عین حال دیپلماسی فعال خود را هم ادامه دهیم و در پی احقاق حقوق ایران در جامعه جهانی باشیم.

فکر نمی کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد دولت در مورد ثبت سامانه اموال مسئولین و اینکه تعدادی از وزرا هنوز در این سامانه لیست اموال خود را ثبت نکرده اند گفت: قبلا سامانه نبود، کتبی این لیست را می خواستند. البته فکر نمی کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد چون همان یک ماه اول نامه آمد و من هم که آن زمان وزیر بودم این کار را انجام دادم. الان نمی دانم که مشمول این طرح هستم یا خیر اما الان هم آمادگی دارم که اموال خود را اعلام کنم. حتی دیده ام برخی وزرا کوچکترین تغییر را می دهند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این طرح، طرح بسیار خوبی است و با توجه به پیگیری هایی که در این زمینه از سوی نهادهای مسئول انجام شده، تا جایی که می دانم همه در آن اموال شان را ثبت کرده اند، پس اگر کسی هست که ثبت نکرده شما اطلاعات آن را برای ما بفرستید.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره ابطال مصوبه دولت در تعیین مکان تجمعات، گفت: درباره دلایل ابطال این مصوبه و اینکه آیا رای دیوان بر اساس شکایت نهاد یا فردی صورت گرفته یا نه، فرصت بررسی نداشتم اما هدف دولت از این مصوبه از طریق معاونت‌ها دنبال خواهد شد. ما باید برای تجمعات حقوقی قائل باشیم تا افراد بتوانند این کار را انجام دهند؛ قانون اساسی هم در چارچوب‌های قانونی این اجازه را می‌دهد. در بحث های کارگری هم همواره توصیه می‌شد با مجوز و در مکان‌هایی چه در کارخانه و چه بیرون آن کارگران می‌توانند اعتراض های خود را نشان دهند.

باید فرصت اعتراض را برای افراد قائل شویم

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه ای متعادل داشته باشیم و از افراطی‌گری جلوگیری کنیم باید فرصت اعتراض را برای افراد قائل شویم و این بحث هم بر اساس قانون اساسی صورت گرفته بود.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی بنا به وظیفه خود آمار و نرخ تورم را به سازمان‌های بین‌المللی اعلام می‌کند، اما بنا بر اساس مصوبه دولت و قانون، مرکز آمار ایران مسئول اعلام آمارها است، نه اینکه دستگاه‌های دیگر نمی‌توانند کار آماری انجام دهند، اما همه ما به این نقطه نظر واقف هستیم و قبول داریم که یک دستگاه رسمی در کشور باید آمار را ارائه کند تا مورد تحلیل و قضاوت قرار بگیرد. آمارها اگر قرار است پایه تحلیل قرار گیرد و روندی هم مقایسه شود باید یک دستگاه آمارهای را اعلام بکند وگرنه بحث دیگری وجود ندارد.

دولت هنوز تصمیم به قطعی و نهایی درباره سهمیه بندی بنزین نگرفته است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما در دولت هنوز تصمیم قطعی و نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

اگر اجازه دهیم صدای همه شنیده شود انتخابات پرشور برگزار خواهد شد

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به گرایش اصلاح‌طلبانه در میان مسئولان دولتی در استان‌ها و شهرستان‌ها تا چه اندازه امکان برخورد جناحی در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری وجود دارد، تصریح کرد: قطعا تعهد اخلاقی، قانونی و شرعی کارگزاران دولت بر امانتداری است و به تعبیر از مضمون سخنان رهبری رای یک امانت است و دولت دوازدهم متعهد به امانتداری است و سایر نهادها نیز باید چنین رویکردی داشته باشند تا انتخابات پرشور برگزار شود.

ربیعی افزود: اگر اجازه دهیم صدای همه شنیده شود انتخابات پرشور برگزار خواهد شد پس توصیه ما این است که زمینه حضور همه جریان‌های سیاسی در انتخابات فراهم شود و اجازه دهیم زمینه مشارکت همه آنهایی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند، مهیا شود، چرا که برگزاری انتخابات پرشور مورد تاکید و مدنظر دولت است و به اعتقاد ما، برای یک دیپلماسی فعال، داشتن عقبه حمایتی مردم ایران و نمایش دادن آن در انتخابات، بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در هیچ دوره ای تا این حد به نشان دادن انسجام ملی نیازمند نبودیم و انتخابات یکی از رویدادهایی است که می توانیم انسجام و اتحاد ملی و قدرت تصمیم گیری ایرانی‌ها در کنارهم و همه با هم برای آینده را به رخ جهانیان و آنهایی که می گویند که «اینها نمایندگان منتخب و دولت ایرانیان نیستند» بکشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
3
نان ۲۵۰تومانی شد ۳۵۰ تومان تحریم ها هم هیچ اثری ندارد
ناشناس
|
France
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
1
معنی آدم جدی در فرهنگ غرب آدمی هست که درون و برونش یکی هست ... و نه چون اخمو و بد اخلاق هست...این طور آدمها بیشتر لقب شخص مشگل دار رو دارند که نمیدونند چی میخوان و چطوری بخوان؟؟؟
اتفاقاً آقای روحانی با خنده‌های صادقانه عکس العمل بسیار بسیار خوبی داشتند. نشون دادند که سیاست مدار بسیار زیرکی هستند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
4
بنظر میرسد مفهوم مذاکره در جهان به محبوس کردن زمان تغییر که به نفع بعضی کشورها وبه ضرر مردم کشورهای دیگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
3
2
اول اینکه خنده نبود و قهقهه بود...
دوم: خندیدن یادمون رفته...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
در جزییات صلح هرمز .

..?!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین