کد خبر: ۶۱۳۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸

پیش‌بینی بارش‌های پاییزه بالاتر از حد نرمال برای کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که بارش‌های پاییزه امسال در کل کشور در حد نرمال و بالاتر خواهد بود.
پیش‌بینی بارش‌های پاییزه بالاتر از حد نرمال برای کشور
آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، اظهارکرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که به‌طور کلی بارش‌های پاییزه امسال در کل کشور از جمله شرق ایران در حد نرمال و بالاتر خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به منشأ خارجی و داخلی پدیده گرد و خاک اظهارکرد: بزرگ‌ترین بیابان‌های دنیا در عرض‌های جغرافیایی ۳۰ درجه و نیمکره شمالی قرار دارند و عمدتا به دلیل فرونشینی هوا در این مناطق ابرها شکل نمی‌گیرند و آفتاب بر این مناطق کاملا مسلط و تبخیر در تابستان‌ها شدید است.

وی افزود: گرد و خاک جزو طبیعت است اما زمین در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش بارش مستعد ایجاد گرد و خاک شده است و این پدیده با وزش و خیزش باد در نیمه گرم سال بخشی از مناطق داخلی کشورمان را در برمی‌گیرد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در ادامه گفت: گرد و خاک شمال آفریقا عموماً یک فرآیند فیزیکی خاصی دارد و شمال این صحرا معمولا گرد و خاک را به سمت غرب حرکت می‌دهد و حتی گرد و خاک را از روی اقیانوس اطلس نیز عبور می‌دهد و به آمریکا منتقل می‌کند و تأثیر چندانی بر کشور ما ندارد اما گرد و خاک شمال آفریقا زمانی به ایران منتقل می‌شود که با گذر چرخندها و سیکلون (حرکت توده هوا) همراه باشد.

وظیفه با بیان اینکه گرد و خاک در کشور عراق، شرق سوریه، شرق اردن و شمال عربستان نیز با همین فرآیند شکل می‌گیرد و کانون اصلی گرد و خاک محسوب می‌
شوند، گفت: این روند در گذشته هم بوده اما مناطق ساحلی و رودخانه‌های بزرگ در عراق به دلیل تغییر اقلیم و کاهش بارش، خشکسالی‌های متمادی و دخالت‌های انسانی در سال‌های اخیر خشک شدند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرق خلیج فارس در جبهه گرم، گرد و خاک را به سمت اهواز و ایلام و لرستان حرکت می‌دهد،اظهارکرد: شرق خلیج فارس در جبهه سرد بخش‌های جنوبی مانند بوشهر و فارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وظیفه درخصوص گرد و خاک استان سیستان و بلوچستان گفت: گرد و خاک در این استان ساز و کار فیزیکی خاصی دارد بدین شکل که با حاکم شدن بادهای ۱۲۰ روزه، جریان های شمالی از هندوکش و ترکمنستان و افغانستان و جنوب سیستان و بلوچستان گردو خاک را با گذر سامانه های پرفشار حرکت می دهند و نهایتاً برخی روزها شاهد گرد و خاک در این استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین میزان بارش تجمعی سالانه با تعداد موارد گرد و خاک و دید کمتر از سه کیلومتر وجود دارد، گفت: بارش در منطقه زابل بسیار ناچیز است و حتی در برخی سال‌ها کمتر از ۱۰ میلیمتر بوده است.

مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه گرد و خاک جزئی از طبیعت است،تأکید کرد: ما باید درباره جانمایی شهرها، نوع کشت و نحوه دریافت انرژی از طبیعت بهتر عمل کنیم و به دنبال راهکارهای اساسی باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین