کد خبر: ۶۱۳۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

شبیه‌سازی حس لامسه با پوست مصنوعی

محققان موفق به توسعه نوعی پوست مصنوعی شده‌اند که با پمپاژ سریع باد در کیسه‌های میکروسکوپی تعبیه شده روی سطح آن، حس لامسه را شبیه‌سازی می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، به منظور افزایش اثربخشی سیستم‌های واقعیت مجازی، کاربران باید قادر به درک محیط‌های ساخته شده توسط رایانه باشند، به این منظور نوعی پوست مصنوعی توسعه داده شده که حس لامسه را شبیه‌سازی می‌کند، این پوست مصنوعی از جنس سیلیکون شفاف و الکترودهای مایع - جامد گالیم است و توسط محققان موسسه تحقیقاتی EPFL در سوییس توسعه داده شده است، الکترودها قابلیت ارتجاعی دارند.

این پوست مصنوعی روی پوست واقعی در نقاطی مانند انگشتان قرار می‌گیرد و با استفاده از حسگرهای کششی یکپارچه، میزان تغییر شکل آن توسط حرکت آن بخش از بدن، اندازه‌گیری می‌شود. سپس از ریزپردازنده هایی استفاده می‌شود که نسبت به این حرکات واکنش نشان می‌دهند و کیسه‌های هوایی کوچکی که روی پوست قرار می‌گیرد را به صورت انتخابی از هوا پر و خالی می‌کنند. به این صورت با پر و خالی شدن کیسه‌ها با سرعتی حدود ۱۰۰ چرخه در ثانیه، حس لامسه روی انگشت شبیه‌سازی می‌شود. این پوست مصنوعی استحکام و کشسانی بالایی دارد و می‌تواند تا چهار برابر طول خود کشیده شود؛ از طرفی امکان این تغییر حالت تا بیش از یک میلیون بار وجود دارد.

محققان در تلاشند تا از این فناوری در نرم افزارهای پوشیدنی و برنامه‌های کاربردی توانبخشی بهره ببرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین