کد خبر: ۶۱۳۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
رئیس جمهور گفته "طرح فرانسه درباره برجام می‌توانست قابل قبول باشد"

روایت روحانی از آنچه در نیویورک گذشت: ترامپ کارشکنی کرد| راه برای مذاکره با آمریکا باز است| برای هرگونه فداکاری آماده‌ام| جزئیات طرح فرانسه+فیلم

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راه برای مذاکره با آمریکا باز است، آن را منوط به رعایت حقوق و کرامت ملت ایران دانست.
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهوری با بیان اینکه کلیت طرح فرانسه می‌توانست قابل قبول باشد، گفت: کلیت این طرح برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با مرور تحولات ۱۳ مهر سال ۵۷ به عنوان یک قطعه مهم تاریخی در ایران و اصرار رژیم صدام برای خروج حضرت امام (ره) از عراق گفت: همزمان با اصرار رژیم صدام، کشورهای همسایه عراق نیز تحت فشار رژیم شاه حضار به پذیرش امام نبودند و در نهایت ایشان تصمیم گرفتند عازم فرانسه شده و در نهایت در نوفل لوشاتو ساکن شوند.

روایت روحانی از آنچه در نیویورک گذشت: ترامپ کارشکنی کرد| راه برای مذاکره با آمریکا باز است| برای فداکاری آماده‌ام| جزئیات طرح فرانسه+فیلم

رئیس جمهور با بیان اینکه "این غربت ظاهری امام و فشار آن زمان رژیم شاه و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، درست برعکس خواسته آنها نتیجه داد"، گفت: این فشار، یک فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام بوجود آورد به گونه ای که صدای امام رساتر و گوش جهانیان برای دریافت پیام انقلاب شنواتر شد و مردم ایران علیرغم همه فشارهای رژیم، نشاط و توانمندی جدیدی پیدا کردند.

روحانی اظهارداشت: این فشار دشمن و روحیه بلند ملت، ما را به پیروزی بزرگ تاریخی رساند و امروز احساس می‌کنم یکبار دیگر بعد از ۴۱ سال تاریخ تکرار می‌شود. همه به ما فشار آوردند، آمریکا بدترین فشارهای اقتصادی را بر ما وارد کرد و نگذاشت شرکت‌های اقتصادی دنیا با ما کار کنند و در فروش نفت ما اخلال و در روند فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای ما مشکلات بوجود آورد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنها فکر می کردند که این فشارها یک نتیجه مناسبی برایشان ایجاد خواهد کرد اما امروز احساس می‌کنیم درست به عکس شده است یعنی ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، از هر روز دیگر قدرت و توان و جایگاهش در سطح جهان روشن‌تر و رفیع تر شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سفر به ارمنستان برای حضور در جمع سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، این احساس عزت و جایگاه ایران کاملاً مشخص بود، گفت: در سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیز برای ما روشن بود که امروز، علیرغم مظلومیت و فشار به این ملت، روز عزت ملت ایران است.

روحانی ادامه داد: در سفر سازمان ملل هر کجا ایران و نماینده ایران بود، سیاست و دیپلماسی همان‌جا می‌چرخید و همه می‌خواستند از ایران بشنوند؛ منطقه از زبان ایران، سیاست‌های جهانی از زبان ایران و حتی به بیانی سیاست داخلی آمریکا هم با بیان و عمل ایران؛ همه آنها احساس می کردند اقدام ایران می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا هم تأثیرگذار باشد.

در نیویورک توطئه لابی ضدایرانی شکسته شد

رئیس جمهور اظهار داشت: لابی ضدایرانی توطئه ای را تهیه کرده بود که به مردم جهان بگوید ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است؛ شرایط غیرمناسب یا حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصرش ایران است.

روحانی افزود: لازم بود این توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند آنهایی که این مشکل را در منطقه پیش آوردند کسانی هستند که ۵ سال پیش مردم مظلوم یمن را هدف بمباران وحشیانه خودشان قرار دادند و ایران در طول این مدت مدافع مظلومین و مقاوم و مبارز در برابر تروریسم جهانی بوده و کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه در پایان مدت کوتاهی که در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود که جوی که دشمن ساخته بود، شکسته شد و شرایط دیگری پیش آمد؛ مخصوصاً که ما منادی صلح بودیم و بحث ابتکار صلح هرمز را مطرح و این طرح را ارایه دادیم.

روحانی ادامه داد: این طرح با توجه به مسایل مختلف و از دید کشورهای مختلف بود؛ هیچ کس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند و لو اینکه کسی دلش نمی‌خواست بگوید که ما پشتیبان این طرح هستیم.

می‌خواستند نشان دهند که ایران از مذاکره سرباز می‌زند

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه از طرف دیگر آنها کار دیگری را می‌خواستند در اذهان عمومی جا بیندازند، گفت: آنها می خواستند این را در اذهان جا بیندازند که همه چیز برای یک دیپلماسی صلح‌آمیز و مناسب در منطقه و برای مردم ایران مهیاست و این ایران است که سختگیری می‌کند و سرباز می‌زند لذا در حدود ۷۰ ساعتی که در نیویورک بودم بیش از ۲۳ برنامه و حدود ۱۵ ملاقات با سران کشورها داشتیم و در این مدت کوتاه، خیلی از سران ۱+۵ را در نیویورک، آنکارا، ارمنستان و در سه اجلاس اخیر ملاقات کردیم.

روحانی تصریح کرد: در این مدت توانستیم این توطئه‌ای را که طراحی کرده بودند در هم شکسته و تاکید کنیم ایران از مذاکره فرار نمی‌کند و پای میز مذاکره است. در این راستا مسأله مهمی هم رخ داد، ۱+۵ که از دید ضد ایرانی‌ها، مرده بود و اسراییل، ارتجاع منطقه و کاخ سفید می‌گفتند که ۱+۵ مرده است، همه جمع شده بودند که ۱+۵ درست شود.

وی خاطرنشان کرد: همه اصرارها، صحبت‌ها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یکبار دیگر ۱+۵ درست شود و ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد، به شرط اینکه آنهایی که به ۱+۵ ضربه زدند به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند.

روحانی گفت: ۱+۵ بر مبنای تعهد یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند، اشکالی ندارد. ۱+۴ که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست ۱+۵ هم بشود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران ۱+۵ در سازمان ملل تشکیل شود، اظهارداشت: ظاهرش این بود که بگوییم مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم تا همه تقصیرها گردن ایران بیفتد و بگویند درست است که آمریکا مقصر بوده ولی الان که تسلیم است و می‌گوید حاضر است که با شما بنشیند و به قول یکی از رهبران اروپا، همه ما الان در نیویورک جمع هستیم و این بهترین فرصت تاریخی است.

آنچه این روزها برخی در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد

رییس جمهوری خطاب به ملت ایران با تاکید بر اینکه آنچه این روزها برخی در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد، گفت: البته این حرف که طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیت آن طرح به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفتیم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کردیم. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.

رییس جمهوری اضافه کرد: این اصولی بود که فرانسه با آمریکایی‌ها مطرح کرده بود و بعد با ما مطرح کرد لذا اصل این حرفی که الان در روزنامه‌ها و تبلیغات دنیا شایع و مطرح شده و خود رئیس جمهور فرانسه به صورتی بیان کرده، درست است.

رئیس جمهوری اظهار داشت: آنچه در نیویورک انجام گرفت ولو اینکه به ظاهر ممکن است برخی فکر کنند که در نقطه حل بود، اما با حل مسأله فاصله داشت و نمی‌شود یک امر بسیار مهم را در ظرف چند ساعت و مدت کوتاه بدون در نظر گرفتن همه جوانب و نتایج آن و سوء استفاده‌ای که آنها می‌خواستند در آن مقطع انجام دهند، به انجام رساند.

روحانی تصریح کرد: البته برای آمریکایی‌ها مهم بود که این موضوع به یک بمب خبری تبدیل شود و به واسطه آن، شرایط داخلی آمریکا مقداری برایشان تغییر کند اما برای ما مهم نیست که هدف آنها چیست؛ برای ما منافع ملی اهمیت دارد و اصل منافع ملی، جمهوری اسلامی و ملت ایران است.

تمام راه و مسیر بسته نشده است

رئیس جمهوری با بیان اینکه راه تمام و مسیر بسته نشده و باز هم اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند، گفت: هر زمانی که حقوق ملت ایران مورد احترام و کرامت ملت ایران مورد توجه قرار بگیرد و حاضر شوند به عزت این ملت توجه کنند، راه بسته نیست؛ باز هم راه باز است.

وی خاطرنشان کرد: هر چه داریم از مقاومت ملت ایران است؛ اگر این همه کشورهای اروپایی، یکی بعد از دیگری برای ملاقات با نماینده ملت ایران می‌آیند و ما در آن ۷۰ و چند ساعت هر چه که وقت داریم در اختیار می‌گذاریم و باز هم ۵ الی ۶ ملاقات باقی می‌ماند و ما وقت نمی‌کنیم؛ بخاطر ملت ایران و مقاومت ملت ایران است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد، کسی سراغمان نمی‌آمد، کسی اصرار نمی‌کرد؛ کسی نمی‌آمد بگوید که راه‌حلی پیدا کنیم؛ اگر نشان دادن اقتدار ملی توسط نیروهای مسلح ما برای دفاع از کشور نبود و پهپاد آنها به فضای کشورمان تجاوز می‌کرد و تنها نگاه و سکوت می‌کردیم، این جایگاه را امروز نداشتیم.

روحانی افزود: اخطار دادیم، فرصت دادیم و بعد عمل کردیم؛ همه جا همین است، اخطار و فرصت می‌دهیم؛ حالا در پدافند فرصت ثانیه‌ای است اما در دیپلماسی فرصت ممکن است ۲ ماه باشد؛ ۲ ماه فرصت می‌دهیم باز هم اقدام می‌کنیم و باز هم فرصت می‌دهیم؛ اما در اینجا آنچه که شاهد بودیم این بود که همه فهمیدند ملت ایران از پا در نمی‌آید.

رئیس جمهوری اظهار داشت: همه اروپایی‌ها هر کدام به یک بیان به من گفتند که امروز قدرت شما از یکسال پیش بیشتر است.

روحانی ادامه داد: بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش پول ملی امروز دهم مهرماه مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی می‌گویند شرایط تورمی ماه به ماه نسبت به ماه‌های قبل کاهش پیدا می‌کند؛ تورم در شهریور نیم درصد بوده و نقطه به نقطه ما در ۲ ماه گذشته مجموعاً برای تولیدکننده (شاخص تولید کننده) ۱۲ درصد در ۲ ماه کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه شرایط و ثبات اقتصادی و روحیه مردم از یکسال پیش به مراتب بهتر است و این باعث شده که دنیا به سراغ ما بیاید و برابر محل اقامت نماینده ملت ایران صف بسته شود، تاکید کرد: با این قدرت بود که همه آمدند و گفتند که می‌خواهیم مسأله حل و فصل شود و قبول داریم این مسأله باید حل و فصل شود.

روحانی با بیان اینکه حدود آن چارچوب کلی را که اروپا به دنبال آن بود و اصرار می‌کرد، با اصلاحاتی در آن عبارت‌ها، قبول داریم، ادامه داد: ما همیشه به دنبال امنیت در منطقه بوده و هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و آنها تحریم‌ها را بردارند و فعالیت‌های تجاری ایران را آزاد بگذارند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه به خاطر اینکه شاید برخی یک استنباط دیگر کردند، می‌خواهم از رئیس جمهوری فرانسه تشکر کنم که همه تلاش خود را در آن ۴۸ ساعت مخصوصاً ۲۴ ساعت برای اینکه این کار بشود، انجام داد، تصریح کرد: ما همکاری و همراهی کردیم و آن کسی که مانع نتیجه شد، کاخ سفید بود و ایران، پاریس، توکیو و بقیه کشورها مقصر نبودند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در پیغام خصوصی به اروپایی‌ها می‌گفت من آماده‌ام اما بعد در مصاحبه اعلام می کرد که تحریم را تشدید می کنم، تاکید کرد: چطور می‌توان باور کرد و ذکاوت و هوشیاری ایرانی از ما می‌خواست که گول پیام خصوصی را نخوریم و همانطور که خود او گفت، ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است و ما می‌خواستیم همین شود تا مذاکره‌ای شود که در آن موفقیت باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه این مسیر و راه را ادامه می‌دهیم و راه بن‌بست نیست، افزود: به نظر من راه باز است و همه دنیا به این نتیجه رسیدند که خروج آمریکا از برجام اشتباه بود و آمریکا به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: همه به این نتیجه رسیدند که برجام در زمان خودش بهترین توافق بود و اینکه با ایران باید حرف بزنند که اگر منطقه را می‌خواهند، قدرت منطقه‌ای ایران است و اگر جهان را می‌خواهند با حذف و انزوای ایران امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه حضور ایران در همه صحنه‌ها قطعی و راه برای پیروزی نهایی ادامه مسیر است، اظهار داشت: از قوای سه‌گانه، رسانه ملی، نیروهای مسلح، ملت بزرگ ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم؛ همه دست به دست هم دادیم؛ ممکن است هر کدام‌ما در جایی اشکال و ایراد داشتیم ولی همه دست به دست هم دادیم و کار عظیم و بزرگی را امروز به ثمر رساندیم؛ یک عده سکوت و اذیت کردند و فشار آوردند، اما ملت ما ایستاد و مقاومت کرد و بحمدالله به موفقیت رسید؛ این موفقیت ملت ایران و قدم‌های بعدی هم در راستای موفقیت ایران است.

روحانی ادامه داد: از همه کارآفرینان، شرکت‌ها و افراد می‌خواهم در زمینه اقتصادی بیش از پیش تلاش کنیم؛ این توان، قدرت و نیروهای خلاق را داریم؛ دانشگاهیان، متخصصان، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان ما همه در کنار هم قرار بگیرند و این تلاش‌مان را مضاعف کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ملت ایران کارهای بزرگی از لحاظ قدرت معنوی در ایام محرم نشان داد، گفت: ملت ایران در آینده نزدیک در اربعین باز هم این قدرت را نشان می‌دهد؛ آن هم قدرت ملی و معنوی و توان و ایستادگی‌مان است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم زودتر پیروز شویم، از درون این خانه یعنی ایران باید همه صدای اتحاد و وحدت را بشنوند؛ ما جریانات و احزاب مختلف هستیم؛ ممکن است افکار و نظرات مختلف هم داشته باشیم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: به هر حال در انتخابات به طور طبیعی همه رقابت داریم ولی باید تلاش کنیم به طور اخلاقی و سالم برگزار کنیم و بهترین انتخابات و رقابت‌های سالم را داشته باشیم و دنیا از ما باز ندای مقاومت، ایستادگی و مقابله در برابر توطئه‌ها، ندای صلح و ثبات در منطقه را بار دیگر بشنود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Oman
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
1
6
دریای مازندران چی شد ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین