کد خبر: ۶۱۳۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

رشد اقتصادی قطر پس از ۱۰ سال منفی شد

رشد اقتصادی قطر در دومین فصل سال به منفی ۱.۴ درصد رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از رویترز، دولت قطر در گزارشی اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در دوازده ماه منتهی به ژوئن به منفی ۱.۴ درصد رسیده است که نخستین رشد منفی این کشور در طول یک دهه اخیر محسوب می شود. هم چنین رشد اقتصادی قطر در سه ماهه منتهی به ژوئن در مقایسه با رشد سه ماهه نخست سال ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. در بین بخش های مختلف، رشد بخش تولید با منفی ۷.۴ درصد بیشترین میزان کاهش رشد بوده است و پس از آن خرده فروشی با منفی ۳.۵ درصد و معدن با منفی ۱.۹ قرار دارد.

از طرف دیگر رشد اقتصادی در بخش خدمات مالی و بیمه ای مثبت ۳.۴ درصد و خدمات عمومی ۲.۷ درصد بوده است. متوسط رشد اقتصادی قطر دربازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۶.۰۱ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ با ۳۲.۹ درصد و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹ با منفی ۱۵.۳ درصد بوده است.

پیش بینی می شود که رشد اقتصادی قطر در سه ماهه سوم سال به لطف افزایش مخارج دولتی و بهبود تدریجی قیمت فرآرده های انرژی در بازارهای جهانی بهبود پیدا کند. با این حال تداوم بحران سیاسی بین این کشور و چهار کشور عربی دیگر یعنی عربستان، مصر، امارات و بحرین کماکان یکی از ریسک‌های بزرگ موجود بر سر راه اقتصاد قطر معرفی شده است.

جورجیو کافیرو، مدیر مرکز مطالعات خلیج گفت: خاطرات مربوط به محاصره تا سال ها در ذهن طرفین باقی خواهد ماند. به نظر می رسد مقامات قطری حتی در صورت لغو محاصره به تلاش ها برای رسیدن به خودکفایی در بخش های مختلف اقتصاد خود ادامه خواهند داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین