کد خبر: ۶۱۴۰۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
روایت وکیل معزول نجفی از ابهامات پرونده قتل همسرش

پرونده قتل میترا استاد؛ چند ادعای تازه

علیزاده طباطبایی می گوید: «براساس درخواست برادر میترا استاد (مسعود استاد) آقای نجفی از من خواستند که از وکالت این پرونده استعفا دهم. با این وجود بنده به آقای نجفی گفتم صلاح در این است که شما بنده را عزل کنید که در نهایت نیز این اتفاق رخ داد. عنوان شده بود که تا بنده در این پرونده حضور دارم برای سازش مذاکره نمی‌کنند.»
آفتاب‌‌نیوز :

هر چند ابعاد قتل میترا استاد همسر محمدعلی نجفی تا حدودی روشن شده است، اما به تازگی محمود علیزاده طباطبایی وکیل برکنار شده نجفی ادعا‌هایی درباره پرونده او مطرح کرده که می‌تواند این پرونده را تحت تاثیر قرار دهد. علیزاده طباطبایی از نقش یک نوع داروی روانگردان در این قتل می‌گوید.

 علیزاده طباطبایی روز چهارشنبه در گفت و گویی با روزنامه آرمان ملی ادعاهای خود را تشریح کرد. او چند نکته درباره ابهات پرونده بیان کرد. او گفت: «فردی مجهول‌الهویه در محل حادثه حضور داشته که در ابتدا دستگیر می‌شود. هنگامی که دختر آقای نجفی، داماد و راننده آقای نجفی وارد ساختمان محل قتل می‌شوند این فرد دستگیر می‌شود. ما در بازجویی‌ها تاکید داشتیم که هویت این فرد مشخص شود.»

پرونده قتل میترا استاد؛ چند ادعای تازه

البته این ادعا با واکنش دادستان تهران همراه بوده است. علی القاصی دادستان تهران، ضمن تکذیب ادعای علیزاده طباطبایی، تصریح کرد: "دستگاه قضایی اصلا به اثبات این موضوع نرسید و این ادعا را تأیید نمی‌کنیم."

او افزود: "صِرف هر ادعایی دلیل و مدرک نمی‌شود، اما شرایط برای بررسی هر ادعایی فراهم است البته بررسی ادعا به معنای تایید آن نیست و تنها اگر ابهامی باشد از بین می‌رود."

علیزاده طباطبایی ابهام بعدی موضوع را گزارش اسلحه شناسی دانست. او گفت: «نخست اینکه پنج گلوله شلیک نشده و بلکه ۹ اثر گلوله در صحنه قتل وجود دارد. این ۹ اثر گلوله نیز با کلت ۹ میلیمتری بوده است. پروانه اسلحه آقای نجفی ۶۵/۷ است. نکته دیگر اینکه از ۹ گلوله‌ای که شلیک شده پنج‌پوکه بیشتر وجود ندارد.»

او افزود: «مساله مهم اینکه کارشناس اسلحه عنوان می‌کند گلوله نهم یعنی گلوله آخر به دیوار برخورد کرده کمانه کرده به پشت دست میترا استاد برخورد کرده، از کف دستش خارج شده و سپس به سینه وی اصابت کرده و در سینه گیر کرده است. استدلال کارشناس اصلاح نیز این است که گلوله تغییر شکل داده و دفرمه شده است، این در حالی است که گلوله در بدن فرد دفرمه نمی‌شود. نکته دیگر اینکه اثر گلوله روی پشت دست مقتول وجود دارد نه کف دست. در نتیجه اظهارات اولیه آقای نجفی که عنوان کردند گلوله به صورت مستقیم به کف دست میترا استاد اصابت کرده است دقیق نیست.

رد اسلحه ای که نجفی می گوید با ان شلیک کرده است

این استدلال همان حرفی است که گودرزی وکیل کنونی نجفی به آن تاکید دارد و بر مبنای آن می‌گوید "قتل غیر عمد" بوده است. علیزاده طباطبایی نیز معتقد است تحقیقات ذره بینی روی این پرونده انجام نشده خون‌های محل قتل مورد بررسی قرار نگرفته است. او نیز معتقد است قتل غیرعمد بوده است.علیزاده طباطبایی شایعات درباره نقش دختر نجفی در این حادثه را هم به کلی رد می کند.

علیزاده طباطبایی همچنین از یک ابهام دیگر در پرونده سخن گفت. او با اشاره به ادعا‌های فردی به نام رکنی، گفت: «روز سه‌شنبه که قتل اتفاق افتاد آقای رکنی از قم با بنده تماس گرفت و گفت من از طریق فضای مجازی و تلویزیون ماجرای قتل را شنیده‌ام. وی مدعی بود از ماه‌ها قبل میترا استاد از وی داروی روانگردان می‌گرفته که باعث سلب اختیار انسان می‌شده است. در نتیجه احتمال اینکه آقای نجفی نیز این دارو را مصرف کرده باشد وجود دارد.»

علیزاده با بیان اینکه از دادگاه خواسته این موضوع را بررسی کند، اما این اتفاق رخ نداده، افزود: «پس از آن ما این دارو را از آقای رکنی گرفتیم و به آزمایشگاه دادیم. آزمایشگاه نیز تایید کرد که این نوعی داروی روانگردان است. به همین دلیل نیز ما به دنبال این بودیم که آزمایشی ویژه در این زمینه از آقای نجفی گرفته شود. این اتفاق نیز رخ نداد.»

طباطبایی دلیل عدم تحقیق در این مورد در دستگاه قضایی را اینگونه تشریح کرد "دستگاه قضائی به دلیل حساسیت پرونده و فشار افکار عمومی تلاش می‌کرد به صورت ویژه و فوری به این پرونده رسیدگی کند."

دستگاه قضایی درباره این ادعا تاکنون توضیحی نداده است.

علیزاده طباطبایی می‌گوید معتقد است قتل کار نجفی نبوده است. او ضمن تاکید به ابهامات پرونده دراین باره توضیح داد که روز پس از قتل نجفی را دیده است "به من گفتند خونسرد باشید. این به‌معنای خونسردی بالای آقای نجفی بود. بنده به ایشان گفتم از این خونسردی شما نتیجه دیگری می‌گیرم. آقای نجفی گفتند که من خودم مرتکب قتل شده‌ام." علیزاده طباطبایی تاکید می‌کند کسی که مرتکب قتل شده، نمی تواند خونسرد باشد.

محمد علی نجفی هفتم خرداد سال جاری به اتهام قتل همسر خود، میترا استاد، و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز بازداشت و راهی دادگاه شد و دادگاه به جرم قتل عمد او را به قصاص محکوم کرد و در اتهام نگهداری از سلاح غیرمجاز نیز دو سال برای او زندان در نظر گرفت.

چندی پس از صدور حکم خانواده استاد از اجرای حکم قصاص صرف نظر کردند. با این حال با اعتراض وکیل نجفی پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شد. گودرزی معتقد است اتهام "قتل عمد" دقیق نیست و این قتل "شبه عمد" بوده است.

پس از ارسال پرونده به دیوان این نهاد قضایی حکم را نقض کرد و پرونده را برای تحقیقات بیشتر به دادگاه فرستاد.

رئیس دیوان عالی کشور درباره نقض حکم پرونده شهردار سابق تهران، گفت که این دیوان درباره عمد یا غیر عمد بودن قتل میترا استاد، تردید دارد.

احمد مرتضوی اعلام کرد که از نظر دیوان عالی کشور "رسیدگی دادگاه ناقص است."

به گفته مرتضوی، گلوله پیدا شده در بدن میترا استاد «تغییر شکل پیدا کرده و این شائبه مطرح است که گلوله به دیوار خورده و کمانه کرده و سپس به بدن او برگشته باشد.»

او گفت که اگر این موضوع اثبات شود قتل میترا استاد "غیر عمد" محسوب و به لحاظ مجازات جنبه عمومی جرم تخفیف داده می‌شود.

چرا نجفی علیزاده را برکنار کرد؟

محمود علیزاده طباطبایی ۷ خرداد ۹۸ با حضور در دادسرای جنایی تهران بزرگ، و اخذ امضا از محمدعلی نجفی وکالت او در پرونده‌ی قتل همسرش را پذیرفت و روز ۲۶ تیر ماه به خواست نجفی از کار برکنار شد.

پیش از برگزاری دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی اعلام شد که او علیزاده طباطبایی، را از کار برکنار کرده است. علیرضا ببری، داماد نجفی گفت: "به دلیل رابطه دوستانه‌ای که میان آقای نجفی و طباطبایی وجود داشت از وی درخواست کردیم استعفا دهد، ولی ایشان استعفا نداد بنابراین تصمیم گرفتیم وی را عزل کنیم."

برکناری علیزاده عجیب بود چراکه او از دوستان و همفکران سیاسی نجفی است.

پس از آن این گمانه زنی مطرح شد که علیزاده طباطبایی به خاطر طرح بحث "مهدورالدم" بودن میترا استاد از کار برکنار شده است. مسعود استاد هم در یکی از اظهارنظرهایش به این موضوع اشاره کرده است. آن زمان علیزاده طباطبایی گفت براساس توافق با نجفی در این باره توضیحی نمی‌دهد.

اما حالا اطلاعات بیشتری را درباره برکناری اش ارائه کرده است. او گفته است: «براساس درخواست برادر میترا استاد (مسعود استاد) آقای نجفی از من خواستند که از وکالت این پرونده استعفا دهم. با این وجود بنده به آقای نجفی گفتم صلاح در این است که شما بنده را عزل کنید که در نهایت نیز این اتفاق رخ داد. عنوان شده بود که تا بنده در این پرونده حضور دارم برای سازش مذاکره نمی‌کنند.»

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
این پرونده بسته شدنی نیست
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
این چه پروندهای است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
مسائل برای زنهای خانه دار هم از اول روشن شد ؟تا کی؟ چرا؟.......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین