کد خبر: ۶۱۴۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶

وحشت رژیم صهیونیستی از احتمال عملیات مشابه آرامکو علیه دیمونا

رژیم صهیونیستی از احتمال وقوع حمله مشابه به تاسیسات نفتی آرامکو، علیه تاسیسات هسته ای اتمی دیمونا وحشت دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

"عوزی ایوِن" دانشمند هسته‌ای صهیونیست و یکی از موسسان نیروگاه اتمی "دیمونا"، در مقاله ای که در روزنامه هاآرتص منتشر شد، ضمن بررسی عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، نوشت: تل‌آویو باید از این حمله درس گرفته و در دیدگاه خود نسبت به توانمندی‌های ایران تجدیدنظر کند.

ایون با تشریح پنج نکته مهم درباره حمله به پالایشگاه نفت آرامکو تاکید کرده است همه این موارد الزاماتی را برای تل‌آویو در قبال نیروگاه دیمونا ایجاد می‌کند که عبارتند از:

اول: در مجموع ۲۰ پهپاد و موشک کروز در حمله به آرامکو استفاده شد که این یعنی سطح بالایی از هماهنگی، ارتباطات همزمان، ناوبری و انتخاب مناسب هدف.

دوم: در این بمباران هماهنگ، ۱۷ موضع به طور مستقیم هدف قرار گرفت و بر این اساس می توان میزان موفقیت این حمله را ۸۵ درصد دانست و این یعنی توانمندی بسیار بالا و قابل اعتماد بودن فناوری به کار گرفته شده در این حمله .

بر اساس این گزارش ،‌برای مقایسه این عملیات می توان گفت در حمله آمریکا به سوریه با موشک‌های کروز، ۶۰ درصد اهداف مورد نظر آسیب دید. در حمله موشکی روسیه به داعش در سوریه، معمولا تعدادی از موشک‌ها منحرف شده و در صحرا فرود می‌آمد. در این میان فناوری ایران قابل اعتماد و پیشرفته است و ایرانی‌ها قادرند عملیاتی را با حضور همزمان تعداد زیادی پهپاد و موشک کروز اجرا کنند.

سوم: ترکیب پهپاد و موشک کروز در اصابت به اهداف بسیار دقیق عمل کرد و احتمالا برای اهداف غیرثابت نیز چنین باشد و تصاویر منتشر شده بیانگر میزان دقتی است که در این حمله به کار رفت از جمله اینکه در یکی از این تصاویر دیده می شود که هر کدام از تانکرهای کروی گاز، از مرکز خود هدف اصابت موشک قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، بر اساس این تصاویر مشخص است که دقت حمله تا یک متر بوده که این بسیار بهتر از چیزی است که با هدایت ماهواره‌ای امکان دارد.

چهارم: ارتش سعودی، هواپیماهای مجهز به رادار در اختیار دارد که از قابلیت تشخیص حملات قریب‌الوقوع برخوردارند اما چنین نشد. حتی آمریکا هم نشانه‌ای از حمله به تاسیسات آرامکو از جمله مبدا این حملات را نیافت؛ این واقعیت‌ها یکی از این دو معنی زیر را می رساند:

یا سامانه پدافندی سعودی موفق نبود یا ارتباط بین موشک‌ها، مخفی شده و غیرقابل کشف بود که در هر حال به معنی موفقیت آمیز بودن حمله مزبور است.

پنجم: ایرانی‌ها یا گروه‌های حامی آنها نشان دادند، می‌توانند مواضع مشخص را با دقت بالا و مخصوصا از فاصله چند هزار کیلومتری هدف قرار دهند. بنابراین "اسرائیل" باید این حقیقت را بپذیرد که در برابر چنین حملاتی آسیب‌پذیر است و به فکر تدارکاتی متفاوت باشد.

نویسنده این مقاله ضمن ابراز رضایت و آسودگی از تخلیه مخازن آمونیاک در "حیفا"، توصیه می کند، "بهتر است تمام تانکرهای گاز و سوخت را به منظو حفاظت در برابر ضربات مستقیم زیر زمین مخفی کنیم و مهمتر از هر چیز دیگر اینکه فعالیت راکتور هسته‌ای دیمونا به دلیل آسیب پذیر بودن این تاسیسات باید موتقف شود زیرا در غیر این صورت ضرر آن بیشتر از نفع آن خواهد بود.

رژیم صهیونیستی نیروگاه دیمونا را پایان دهه پنجاه از فرانسه خریداری و آن را سال ۱۹۶۳ راه‌اندازی کرد.ا کنون طبق معیارهای فرانسه، عمر مفید آن به پایان رسیده و بیش از پنج دهه از عمر آن گذشته است.

وحشت رژیم صهیونیستی از احتمال حملات مشابه آرامکو در حالی است که نیروهای مقاومت یمن بیست‌وسوم شهریور با چند پهپاد، دو پالایشگاه "بقیق" و "خریص" در شرکت نفتی آرامکو واقع در شرق عربستان را هدف قرار دادند؛ حمله ای که به میزان زیادی تولید و صادرات نفت عربستان را تحت تاثیر قرار داد و موجب اختلال آن شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین