کد خبر: ۶۱۴۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

بازتاب ماجرای چنار محمودی در رسانه‌ها؛ واقعیت چیست؟

واکنش ها به انتشار خبر ابتلای تعدادی از اهالی روستایی در چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی امروز شنبه ۱۳ مهر، نشان می دهد که در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنار محمودی در شهرستان لردگان به ویروس ایدز از طریق سرنگ آلوده غربالگری قندخون، رسانه های داخلی به واکنش مقام های کشور و مبتلایان به این ویروس، اشاره کرده اند و آوردند که مقام های وزارت بهداشت شایعه نقش داشتن نظام سلامت، در ابتلا به این ویروس را تکذیب کردند.

به گزارش رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب، کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره مطالبی که عنوان می‌شود مردم از طریق سرنگ آلوده در غربالگری قندخون آلوده شده‌اند، گفت: اولاً اینکه کمپین اندازه‌گیری قندخون وجود نداشته است... . اینکه گفته می‌شود به‌تازگی این افراد مبتلا به ایدز شده‌اند از لحاظ علمی کاملاً افسانه تلقی می‌شود... د. استفاده از سرنگ آلوده در نمونه‌گیری قندخون در بهترین شرایط و با در نظر گرفتن بالاترین آمار مبتلایان نمی‌تواند به تعداد انگشتان دست آلودگی ایجاد کند... د. برخی از مواردی که در روستای چنار محمودی شناسایی شده‌اند همزمان علاوه بر اچ‌آی‌وی بیماری سل مقاوم به درمان هم داشتند که نشان می‌دهد این موضوع قدیمی است.

بازتاب ماجرای چنار محمودی در رسانه‌ها؛ واقعیت چیست؟

همچنین به گزارش این رسانه ها، مردم گرفتار یه این ویروس، بیماری اما کمترین دردشان بود، آنچه کمرشان را خرد کرده بود بازی با آبرو و عزت نفس‌شان بود. آنجا که رسانه‌ها به نقل از یک مقام نوشته بودند که بیست و چند نفری به دلیل اعتیاد و رفتارهای پرخطر جنسی در روستا به ایدز مبتلا شده‌اند و این مسئله به کلی ویرانشان کرده بود. این رسانه ها به انتقاد مردم دردمند این موضوع از مسوولان اشاره کرده و آورده اند: گفتند که به کلی فراموش شده‌اند، نه مسئولی آمده به سراغشان و نه رسانه‌ای جویای حالشان شده است. از نماینده لردگان و فرماندار و بخشدار گله مند بودند. می‌گفتند که گویی اصلا ما وجود نداریم.

همچنین رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب، به موضوع تکراری بودن ابتلای هم میهنان کشورمان به صورت دسته جمعی به این ویروس اشاره کرده و آورده اند: برای نخستین بار نیست که تعداد زیادی از هموطنان ما به صورت دسته‌جمعی به بیماری خطرناک HIV گرفتار می‌شوند. حدود سه دهه پیش خون‌های آلوده‌ای که از فرانسه به داخل کشور وارد شدند، ده‌ها تن از هموطنان ما را که در زمره بیماران هموفیلی بودند، علاوه بر ایدز به بیماری هپاتیت نیز مبتلا کرده است. آن پرونده حداقل یک هزار و ۹۰۰ شاکی داشت.

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در مطالب خود به محورهایی چون تکذیب نقش درباره سرنگ مشترک دستگاه قند خون و حجامت در به وجود آمدن این مشکل؛ واکنش وزارت بهداشت به بازداشت بهیار؛ اقدامات وزارت بهداشت؛ شکایت مردم روستا از اتهام زنی نسبت به آنها؛ انتقاد مردم روستای چنار محمودی از مسوولان و رسانه ها؛ قصه تکراری ابتلای تعداد زیادی از هموطنان به صورت دسته‌جمعی به بیماری خطرناک HIV؛ واکنش مجلس و تشکیل کمیته حقیقت یاب؛ لزوم همکاری وهمیاری مسوولان با این مردم و پذیرش رایگان وکالت روستاییان چنار، پرداخته اند.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا در بخشی از مطالب خود به اقدامات دولت در این زمینه اشاره کرده و از، اولویت قرار دادن شناسایی افراد مبتلا به ویروس HIV و تحت درمان قرار دادن آن‌ها و همچنین رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن در روستای چنار، خبر داده اند.

همچنین این رسانه ها در اخبار منتشر شده خود به موضوع ‌تشکیل پرونده قضایی درخصوص موضوع سرنگ آلوده در لردگان در دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، پرداختنه اند.

اولویت مسوولان شناسایی مبتلایان به HIV؛ تفاوت HIV با بیماری ایدز و قابل کنترل بودن این بیماری؛ اقدامات صورت گرفته و تشکیل پرونده قضایی درخصوص موضوع سرنگ آلوده در لردگان از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه هاست.

رسانه های اصلاح طلب

تکذیب موضوع سرنگ مشترک دستگاه قند خون و حجامت در به وجود آمدن این مشکل

روزنامه شرق با اشاره به پست توئیتری محمدعلی وکیلی عضو هیات‌ رییسه مجلس مبنی بر خبر انتشار بیماری ایدز در بین مردم محروم چنارمحمودی لردگان موجب تأسف و حیرت است. ضمن تذکر به مسئولان مربوطه پیرامون علت‌یابی و چاره‌اندیشی سریع مسئله، ان‌شاءالله روز یکشنبه با مشورت همکاران نسبت به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام خواهیم نمود، آورده است: هرچند به نظر می‌رسد نوک پیکان این پست توییتری به سمت وزارت بهداشت نشانه رفته است، بااین‌حال مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند ابعاد ماجرا برای آنها روشن است و هیچ‌یک از شایعات درباره سرنگ مشترک دستگاه قند خون و حجامت صحت ندارد.

روزنامه ایران در گزارشی آورده است: نکته قابل تأمل در این ماجرا پایین بودن اطلاعات مردم درباره ویروس اچ‌آی‌وی و بیماری ایدز است. اینکه مردم راه‌های انتقال این بیماری و تفاوت میان ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز را هنوز نمی‌دانند، در همین زمینه مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره روشی که گفته می‌شود اهالی این روستا از طریق آن به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند، می‌گوید: «تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی در هر فرد بسته به زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود متفاوت است. معمولاً یک تا چهار ماه طول می‌کشد ویروس اچ‌آی‌وی در خون فرد مبتلا شناسایی شود.»

دکتر کیانوش جهانپور درباره مطالبی که عنوان می‌شود مردم از طریق سرنگ آلوده در غربالگری قندخون آلوده شده‌اند، می‌افزاید: اولاً اینکه کمپین اندازه‌گیری قندخون وجود نداشته است مگر اینکه مردم به‌صورت پراکنده خودشان به مرکز بهداشت روستا برای اندازه‌گیری قندخون‌شان مراجعه کرده‌اند. اینکه گفته می‌شود به‌تازگی این افراد مبتلا به ایدز شده‌اند از لحاظ علمی کاملاً افسانه تلقی می‌شود. به‌گفته او، با توجه به اینکه در میان مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی کودکان و خردسالانی هم مشاهده می‌شود مشخص است که موضوع چیزی نیست که مربوط به رویدادی مشترک باشد... استفاده از سرنگ آلوده در نمونه‌گیری قندخون در بهترین شرایط و با در نظر گرفتن بالاترین آمار مبتلایان نمی‌تواند به تعداد انگشتان دست آلودگی ایجاد کند. مضافاً اینکه اگر کسی اخیراً به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده باشد بازه زمانی ابتلا در آزمایش‌ها قابل تحلیل است...هانپور با اشاره به اینکه برخی از مواردی که در روستای چنار محمودی شناسایی شده‌اند همزمان علاوه بر اچ‌آی‌وی بیماری سل مقاوم به درمان هم داشتند که نشان می‌دهد این موضوع قدیمی است.

واکنش وزارت بهداشت به بازداشت بهیار

روزنامه شرق گزارش داد: هرچند وزارت بهداشت اعلام کرده است ماجرا به نظام سلامت کشور ارتباطی ندارد، بااین‌حال یک بهیار در این خصوص از روز چهارشنبه بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برد. وزیر بهداشت در واکنش به این بازداشت در نامه‌ای به وزیر دادگستری، خواستار رسیدگی به موضوع شد و در بخشی از نامه نوشت: «بدیهی است در صورت عدم اعاده حیثیت بربادرفته کارمند خدوم و همچنین نظام سخت‌کوش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور، این‌جانب و همکارانم جهت جلوگیری از دلسردی خادمین عرصه سلامت از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد».

کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «شرق» دراین‌باره گفت: «متأسفانه بهیاری که در منطقه بازداشت شد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد و مقامات اظهار کرده‌اند برای حفظ جان، این بهیار را در بازداشت نگه‌ داشته‌اند؛ به‌هرحال این اقدامات نشان می‌دهد بخش‌هایی از کشور در مواجهه با بحران، حوادث و وقایعی که مربوط به سلامت است، تجربه و دانش کافی ندارند».

اقدامات وزارت بهداشت

به گزارش روزنامه شرق، کیانوش جهان‌پور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: «ابعاد موضوع برای وزارت بهداشت روشن است. تیم‌های بهداشتی در منطقه مستقر هستند و اقدامات بیماری‌یابی ادامه دارد. بعد از آن هم اقدامات درمانی برای افرادی که تشخیص آلودگی به اچ‌آی‌وی برای آنها مثبت باشد، به‌صورت رایگان شروع خواهد شد؛ البته این اقدامات به‌طورکلی در کشور رایگان است و در مراکز استان‌ها انجام می‌شود. ابهامی در کلیت موضوع برای ما وجود ندارد. مأموریت ما در نظام سلامت از چند هفته پیش در محل شروع شده بود و ادامه دارد و ادامه هم خواهد داشت. یافته‌های ما نشان می‌دهد سیل ابتلا به این بیماری از چندین سال پیش در منطقه آغاز شده است. کانون‌های اولیه‌ای در منطقه وجود داشته که بعد از آن از مسیرهای مختلف که این ویروس منتقل می‌شود، انتشار پیدا کرده است. اینکه عده‌ای می‌گویند این بیماری از طریق غربالگری یا تست قندخون منتشر شده، غیرعلمی است. ورود این ویروس به بدن پس از یک تا سه ماه مشخص می‌شود. چیزی که من اطلاع دارم، افرادی در این جمع وجود دارند که CD۴ آنها زیر ۲۰۰ حتی زیر ۱۲۰ است که این نشان می‌دهد قدمت این آلودگی بیش از ۷، ۸ یا حتی ۱۰ سال می‌رسد».

جهان‌پور همچنین درباره آمار مبتلایان به اچ‌آی‌وی در این روستا افزود: «آزمایش‌ها در این منطقه به اتمام نرسیده است و تا زمانی که این آزمایش‌ها نهایی نشود، نمی‌توانیم آماری در این زمینه اعلام کنیم و ما نمی‌توانیم هیچ‌یک از آمارهایی را که افراد گوناگون در جاهای مختلف عنوان و منتشر کرده‌اند، تأیید کنیم. این آزمایش‌ها زمان‌بر است و در چندین مرحله انجام می‌شود. ابتدا آزمایش‌های اولیه انجام می‌شود، موارد مشکوک مجددا تست می‌شوند، حتی اگر نیاز باشد تست مجدد و ری‌چک در آزمایشگاه استان‌های دیگر انجام می‌شود تا نتیجه قطعی فرد اچ‌آی‌وی مثبت اعلام شود و زمانی کلیت ماجرا قابل انتشار خواهد بود که تمام این‌ آمارها و آزمایش‌ها جمع‌بندی شوند».

شکایت مردم روستا از اتهام‌زنی نسبت به آنها

روزنامه همدلی تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و عنوان فاجعه در چنار، را برگزید. این روزنامه در این مطلب گزارش میدانی از این منطقه را منتشر کرد و با استفاده از عنوان روایتی نزدیک از مسلخ جان و آبرو، نوشت: می‌گفتند که هر کس سوزن زده است بیمار است. از کودک دو ماهه تا پیرزن ۸۰ ساله. بیماری اما کمترین دردشان بود، آنچه کمرشان را خرد کرده بود بازی با آبرو و عزت نفس‌شان بود. آنجا که رسانه‌ها به نقل از وزیر نوشته بودند که بیست و چند نفری به دلیل اعتیاد و رفتارهای پرخطر جنسی در روستا به ایدز مبتلا شده‌اند و این مسئله به کلی ویرانشان کرده بود ... همه حرفشان این بود که اگر برایمان کاری نمی‌کنند حداقل شرافت و آبرویمان را نابود نکنند. از غرور بختیاری‌شان می‌گفتند و حرمت نفسی که از آن‌ها دزدیده شده بود و حالا دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و برای بازپس‌گیری آبرو و شرافت آماده‌ جنگیدن هستیم... م. مردمانی دردمند و بی پناه اما مغرور و سربلند که با وجود ابتلا به چنین بیماری هولناکی، تنها دغدغه شان حفظ آبرو و شرافتشان است.

انتقاد مردم روستای چنار محمودی از مسوولان و رسانه ها

روزنامه همدلی در بخشی از گزارش خود آورده است: از مسئولان و رسانه‌ها پرسیدم که کجا هستند!؟ گفتند که به کلی فراموش شده‌اند، نه مسئولی آمده به سراغشان و نه رسانه‌ای جویای حالشان شده است. از نماینده لردگان و فرماندار و بخشدار گله مند بودند. می‌گفتند که گویی اصلا ما وجود نداریم. برای چندمین بار و این بار در حضور مردم تلفن نماینده را گرفتم، نتیجه اما تفاوتی با قبل نداشت، بوق‌های ممتد و عدم پاسخگویی.

یکی دو روزی بود که گروهی از بهداشت آمده بودند برای انجام آزمایش‌ها، به اصرار مردم به سراغشان رفتم، به محض آنکه متوجه شدند خبرنگارم؛ مرا بیرون انداختند که با اصرار و فشار مردم مجدد داخل شدم. از وزارت بهداشت آمده بودند، از تعداد مبتلایان پرسیدم و دلایل بیماری و کم و کیف آن...که گفتند اجازه مصاحبه با رسانه‌ها را ندارند و مامورانی معذورند! پس از چند ساعتی که پای درد دل این مردمان نشستم، از طرف بخشدار خواسته شد که هرچه سریعتر روستا را ترک کنم.

قصه تکراری ابتلای تعداد زیادی از هموطنان ما به صورت دسته‌جمعی به بیماری خطرناک HIV

در یادداشت منتشر شده در روزنامه همدلی می خوانیم: برای نخستین بار نیست که تعداد زیادی از هموطنان ما به صورت دسته‌جمعی به بیماری خطرناک HIV گرفتار می‌شوند. حدود سه دهه پیش خون‌های آلوده‌ای که از فرانسه به داخل کشور وارد شدند، ده‌ها تن از هموطنان ما را که در زمره بیماران هموفیلی بودند، علاوه بر ایدز به بیماری هپاتیت نیز مبتلا کرده است. آن پرونده حداقل یک هزار و ۹۰۰ شاکی داشت. اما بعد از سال‌ها بار دیگر در کشور ما و این بار نه در تهران، بلکه در یک روستا، روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان، به ادعای اهالی چندین کودک و زن و جوان و پیر، ناخواسته این ویروس را در تن خود دیدند و گویی که زندگی‌شان را نیز در پایان راه. در این میان آنچه که حایز اهمیت است، مثل سه دهه پیش از هم اکنون هر مسئولی در پی آن است که توپ را در زمین دیگران و خصوصا مردم روستا بیندازد. واکنش‌ها به خبر ابتلای دسته‌جمعی از سوی مسئولان ذیربط شگفت‌انگیز است. یکی اشتباه یا قصور بهیار را کاملا رد می‌کند، دیگری چگونگی ابتلای چندین نفر به این ویروس را از راه‌های دیگری اعلام می‌کند و مدعی می‌شود به دلیل محرمانه بودن نمی‌توان آن را اعلام کرد... د. «محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هرگونه آلودگی در این روستا از طریق زدن واکسن را تکذیب می‌کند و جالب این است که می‌گوید: «مگر می‌شود وزارت بهداشت آزمایشی روی مردم انجام دهد که مردم را آلوده کند...اگر اینگونه باشد که باید ما را بگیرند و اعدام کنند.» مگر کسانی که سه دهه پیش خون آلوده را وارد کشور کرده‌اند اعدام شدند یا از گل نازک‌تر به آنها چیزی گفتند. آیا اگر واقعا قصوری ثابت شود، کسی را اعدام می‌کنند. اصلا سخن بر سر این نیست که کسی باید اعدام شود، مهم این است که علاوه بر مقصر، جلوی این گونه کوتاهی‌هایی برای آینده گرفته شود تا باز هموطنان دیگری گرفتار چنین بلاهایی نشوند.

واکنش مجلس و تشکیل کمیته حقیقت یاب

ورود کمیته حقیقت‌یاب به ماجرای انتشار ایدز در لردگان، عنوان گزارشی محسوب می شود که در روزنامه شرق منتشر شده که در این مطلب آمده است: کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی صحت انتشار ایدز در لردگان تشکیل می‌شود. این آخرین واکنش‌ به خبر مبتلاشدن تعدادی از مردم روستای چنارمحمودی چهارمحال‌وبختیاری به ویروس عامل بیماری ایدز بود؛ ماجرایی که حواشی زیادی در پی داشت و چهارشنبه هفته گذشته نام این روستا را به سرخط خبرها آورد.

با گذشت چند روز از این ماجرا اما همچنان آمار دقیقی از مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در این روستا در دست نیست و همچنان درباره علت آن بحث وجود دارد. حالا در تازه‌ترین واکنش‌ها محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس از احتمال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد انتشار بیماری ایدز بین مردم این روستا خبر داده و در صفحه شخصی توییتر خود نوشته ‌است: «خبر انتشار بیماری ایدز در بین مردم محروم چنارمحمودی لردگان موجب تأسف و حیرت است. ضمن تذکر به مسئولین مربوطه پیرامون علت‌یابی و چاره‌اندیشی سریع مسئله، ان‌شاءالله روز یکشنبه با مشورت همکاران نسبت به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام خواهیم نمود».

پذیرش رایگان وکالت روستائیان چنار

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یک وکیل دادگستری از اعلام آمادگی برای پذیرش پرونده آسیب‌دیدگان روستای چنار بدون دریافت حق‌الوکاله خبر داد. رسول کوهپایه‌زاده با اشاره به خبر ابتلای برخی اهالی یکی از روستاهای شهرستان لردگان به بیماری ناشناخته عنوان کرد: دوستان و قربانیان روستای چنار در پی برقراری ارتباط و درخواست متعدد خواستار قبول پرونده فوق شدند.

وی ادامه داد: هنوز رسما اعلام وکالت نشده است اما من هم اعلام آمادگی کردم بدون دریافت حق‌الوکاله پرونده را قبول کنم. روز چهارشنبه گذشته خبری در شبکه‌های مجازی درخصوص ابتلای تعدادی از اهالی روستای «چنار محمودی» از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال‌وبختیاری به ویروس اچ‌آی‌وی منتشر شد.

لزوم همکاری وهمیاری مسوولین با این مردم

همدلی در مطلبی نوشت: مسئولان بهداشت کشور و شخص جناب وزیر باید باور کنند که سخت است کسی جای یکی از بیماران مبتلا به HIV قرار بگیرد، خاصه، بی‌آنکه فرد خودش خبر داشته باشد، ناگهان گرفتار هیولایی شده است که بوی مرگ از آن به مشام برسد. خوب است وزیر محترم بهداشت به افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند راه‌هایی از امید را نشان بدهد، روستاییانی که با فقر و مشکلات، زندگی می‌کنند، یقینا از این به بعد علاوه بر کابوس مرگ، باید نگران تهیه داروی مورد نیاز خود باشند.

سخت است آقای وزیر، سخت، که پدر یا مادری ناگهان کودک خود را گرفتار به بیماری ایدز در آغوش داشته باشد. آقای وزیر، برای التیام این افراد حتی فردا دیر است، باید از همین امروز افرادی را مامور درمان آنها ساخت و داروهای لازم را به مراکز بهداشتی روستا رساند.

رسانه های اصولگرا

اولویت مسوولان شناسایی مبتلایان به HIV

به گزارش روزنامه جوان، استاندار چهارمحال و بختیاری از در اولویت قرار دادن شناسایی افراد مبتلا به ویروس HIV و تحت درمان قرار دادن آن‌ها و همچنین رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن در روستای چنار خبر داد.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در استان برای بررسی بهتر موضوع روستای چنار شهرستان لردگان گفت: در این دیدار دغدغه‌های استان در این حوزه تشریح شد تا به وزیر بهداشت و درمان انتقال داده شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت ما شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن در روستای چنار است، ادامه داد: حفظ سلامت مردم اولویت اصلی استان است و تمام تلاش ما بر این است تا با مدیریت صحیح، از حاشیه رفتن موضوع جلوگیری کنیم، چرا که افرادی علاقه‌مند هستند از این موضوع حاشیه‌سازی کنند و مسئولان را از اصل موضوع غافل کنند.

تفاوت HIV با بیماری ایدز و قابل کنترل بودن این بیماری

در بخشی از گزارش منتشر شده روزنامه جوان می خوانیم: اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ویروس HIV با بیماری ایدز متفاوت است، گفت: اگر ابتلا به این ویروس به موقع تحت درمان قرار نگیرد در آینده به ایدز تبدیل می‌شود، از همین رو ضمن تأکید بر محرمانه بودن اطلاعات بیماران از مردم روستا درخواست می‌شود اگر ویروسی شناسایی شد در کم و کیف درمان با پزشکان همکاری کنند. وی خاطرنشان کرد: این بیماری قابل کنترل است و همکاری و همراهی مردمی را در انجام آزمایش ‌می‌طلبد و چنانچه لازم باشد می‌توانند در استان‌های همجوار به صورت رایگان این آزمایش را انجام دهند.

اقدامات صورت گرفته

به گزارش روزنامه جوان، مجید شیرانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی کامل با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.

تشکیل پرونده قضایی درخصوص موضوع سرنگ آلوده در لردگان

روزنامه کیهان در مطلبی به تشکیل پرونده قضایی درخصوص موضوع سرنگ آلوده در لردگان، اشاره کرد و نوشت: رییس‌ کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از ‌تشکیل پرونده قضایی درخصوص موضوع سرنگ آلوده در لردگان خبر داد و گفت: ‌بهیار روستا دستگیر شده است. احمدرضا بهرامی، ‌با ‌اشاره ‌ابتلای چند نفر به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:‌ جلسه شورای تامین استان چهارمحال و بختیاری در ‌ارتباط‌ با این موضوع برگزار و آخرین اقدامات در این جلسه ارزیابی می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده ‌در زمانی که برای انجام آزمایشات از آنها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده ‌که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد. رئیس ‌کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده ‌و دستگاه قضایی با پیگیری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده ‌و سایر مسئولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشاء موضوع هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین