کد خبر: ۶۱۴۴۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
مقام‌های عراقی و پاکستانی برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان وارد عمل شده‌اند

آغاز تدریجی گفت‌و‌گو میان تهران و ریاض| دیپلماسی ایرانی - سعودی شکستی برای ترامپ است

"حتی مذاکرات غیرمستقیم نیز "محمد بن سلمان" را از هدف خود که مهار کردن ایران بود دور خواهد کرد. او ایران را ریشه تمام مشکلات خاورمیانه می‌دانست و معتقد بود اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک مذهبی مانعی در راه مذاکره است. او ایران را با آلمان نازی مقایسه کرده بود. این احساسات ضدایرانی او را در کنار دولت ترامپ و اسرائیل قرار داد. با این حال، اکنون محمد بن سلمان به دنبال مصالحه با ایران است چرا که از این موضوع هراس دارد که ادامه وضعیت کنونی معادلات را بیش از پیش به ضرر ریاض تغییر خواهد داد".
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- چندین‌ مقام آگاه در کشورهای مختلف جهان درگیر روند تنش‌زدایی میان تهران و ریاض شده‌اند. این منابع و مقام‌های در جریان موضوع اشاره کرده‌اند که پس از سال‌ها خصومت رو به گسترش و رقابت بر سر نفوذ در منطقه، عربستان و ایران در نهایت گام‌هایی را به سوی مذاکرات غیرمستقیم با هدف تلاش برای کاستن از تنش‌هایی که خاورمیانه را به آستانه وقوع یک جنگ کشانده، برداشته‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "نیویورک تایمز" در این‌باره می‌نویسد: "صحبت از دیپلماسی میان ایران و عربستان تنها چند هفته پس از حملات اخیر علیه تاسیسات نفتی آرامکو مطرح می‌شود که‌ می‌توانست تهدیدی برای امنیت کل خلیج فارس باشد. هرگونه تفاهمی میان تهران و ریاض می‌تواند از تبعات وخیم منازعه در منطقه بکاهد. تحلیلگران می‌گویند عدم اقدام نظامی از سوی ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا علیه ایران پس از حملات آرامکو و تبعات ناخواسته این رویداد ریاض را واداشته تا به دنبال راه‌حلی برای رفع منازعه با ایران باشد. این راه‌حل می‌تواند خنثی‌کننده برنامه ترامپ برای تشکیل ائتلاف عربی با هدف منزوی کردن ایران باشد. در هفته‌های اخیر مقام‌های عراقی و پاکستانی برای میانجی‌گری وارد عمل شده و از دو کشور خواسته‌اند با تنش‌زدایی موافقت کنند. ایران از این ایده استقبال کرده و خواستار گفت‌وگوهای پنهان و آشکار با سعودی‌ها شده است. عربستان نیز میانجی‌گری پاکستان و عراق را تایید کرده با این وجود، منکر آن شده که این ایده از سوی "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان مطرح شده است".

آغاز تدریجی گفت‌و‌گو میان تهران و ریاض| دیپلماسی ایرانی - سعودی شکستی برای ترامپ است

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "ترامپ علیرغم حملات لفظی علیه ایران و مقصر دانستن آن کشور درباره حمله علیه تاسیسات نفتی عربستان از پاسخ نظامی اجتناب ورزید. این موضع این پرسش را برای عربستان ایجاد کرده که آیا امریکا متعهد به دفاع از امنیت آن کشور به عنوان یکی از متحدان کلیدی امریکا در منطقه برای دهه‌ها بوده است یا خیر.

ماه گذشته، "عمران خان" نخست‌وزیر پاکستان با محمد بن سلمان در جده دیدار داشت. مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که عمران‌خان گفته ولیعهد عربستان از او خواستار کمک به تنش‌زدایی شده بود و گفته بود می‌خواهد از بروز جنگ جلوگیری کند‌. عمران خان پس از آن با روحانی نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این‌باره رایرنی داشته است.

"عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر عراق نیز چند روز بعد از دیدار عمران خان، از عربستان بازدید کرده بود. یک مقام سعودی می‌گوید محمد بن سلمان از نخست وزیر عراق نیز خواستار میانجی‌گری با ایران شده بود. پس از آن، "علی لاریجانی" رییس مجلس ایران در گفت‌وگو با "الجزیره" اعلام کرد که ایران راه را برای گفت‌وگو با عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه باز گذاشته است. او گفته بود گفت‌وگویی ایرانی - سعودی می‌تواند راه حل بسیاری از مشکلات امنیتی منطقه باشد".

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "البته به نظر می‌رسد دو طرف اغلب از بیان خواست گفت‌وگوی علنی خودداری کرده و مذاکرات پشت‌پرده را ترجیح می‌دهند. "فیلیپ گوردون" هماهنگ‌کننده سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه می‌گوید: "دولت ترامپ نشان داده که آماده رویارویی با ایران نیست و از همین رو عربستان به دنبال مصالحه با تهران است".

"نیویورک تایمز" در ادامه می‌نویسد: "مقام‌های کویتی و اماراتی به طور علنی از لزوم تفاهم با ایران گفته‌اند. اماراتی‌ها گفت‌وگوهایی را درباره امنیت دریایی با ایران و خروج نیروهای‌شان از یمن داشته‌اند؛ جایی که سال‌ها در کنار سعودی‌ها و علیه شورشیان انصارالله مورد حمایت ایران جنگیده بودند. اگر عربستان برای مصالحه با ایران در کنار کویت و امارات قرار گیرد این شکستی برای سیاست ترامپ به منظور تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران با هدف اعمال فشار بر آن کشور خواهد بود".

این روزنامه می‌نویسد: "حتی مذاکرات غیرمستقیم نیز "محمد بن سلمان" را از هدف خود که مهار کردن ایران بود دور خواهد کرد. او ایران را ریشه تمام مشکلات خاورمیانه می‌دانست و معتقد بود اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک مذهبی مانعی در راه مذاکره است. او ایران را با آلمان نازی مقایسه کرده بود. این احساسات ضدایرانی او را در کنار دولت ترامپ و اسرائیل قرار داد. با این حال، اکنون محمد بن سلمان به دنبال مصالحه با ایران است چرا که از این موضوع هراس دارد که ادامه وضعیت کنونی معادلات را بیش از پیش به ضرر ریاض تغییر خواهد داد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
1
17
کاش بشود از یک نقطه حالا هر جا که قابل قبول است برای سیاست خارجی تصمیم گرفته شود وشاهد اینهمه خسارت بدون اینکه جبران شود با احساساتی شدن چند نفر (با فرض خوشبینی) سفارت یک کشوربه آتش کشیده شود ودودش به چشم ۸۰ میلیون آدم برود!؟دیگر نباشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
7
1
شیشه و سنگ جمع نمیشه هیچ وقت مگراینکه یکی خیلی کوچک و کوچکتر شده باشد مثال عربستان قبل از انقلاب خیلی حرفی در منطقه نداشت یا کشور ما زمان جنگ هواسش معطوف عراق بود ... که محاله امکان ندارد یعنی سنگ و شیشه خاصیت خود را ازدست بدهند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین