کد خبر: ۶۱۴۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

نادرترین بیماری‌هایی که قدرتی خارق العاده به انسان می‌دهند

بیماری‌ها همیشه تداعی کننده درد و رنج هستند، اما برخی از بیماری‌های نادر در انسان‌ها توانایی‌هایی به افراد می‌بخشند که از شنیدن آن شگفت زده می‌شوید.
نادرترین بیماری‌هایی که قدرتی خارق العاده به انسان می‌دهند
آفتاب‌‌نیوز :

بیماری‌ها همیشه تداعی کننده حالات ناخوشایندی هستند که اغلب سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند و این موضوع با وجود دلایل و شواهد موجود، منطقی به نظر می‌رسد، زیرا بسیاری از بیماری‌ها همواره با خود درد و رنجی را به همراه می‌آورند که افراد برای دوری از این درد و رنج گاهی حاضرند هر کاری را انجام دهند.

با این وجود دسته‌ای از بیماری‌ها هم وجود دارند که به افراد قدرت‌های خارق العاده‌ای را می‌بخشند، به طوری که گاهی برخی از افراد آرزو می‌کنند به چنین بیماری‌هایی مبتلا شوند.

در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم شما را با بیماری‌های نادری آشنا کنیم که به شما قدرتی خواهد بخشید که تنها در فیلم‌های تخیلی دیده اید.

توانایی انجام هر کاری به معنای واقعی کلمه

سندروم ساوان یا ساوانتیسم (Savant syndrome) بیماری نادری است که ممکن است برای افرادی که دارای اختلالات رشدی مانند اوتیسم یا سندرم آسپرگر هستند، عادی باشد. بیماران با چنین شرایطی در زمینه موسیقی، نقاشی، محاسبات ، نقشه برداری و ساخت مدلهای سه بعدی استعداد بی نظیری دارند.

ساوان ها می توانند خیلی سریع محاسبات پیچیده سه رقمی را انجام داده و یا اسم روز یکی از هفته های سال را تنها با دانستن تاریخ روزانه آن به شما بگویند. برای مثال استفان ویلتشایر نقشه ای دقیق و باجزییات از شهر لندن را تنها با یک بار پرواز بر فراز این شهر ترسیم کرد.

بسیاری از افراد ساوان ها را نابغه می نامند و بدون شک این افراد دارای استعدادهایی هستند که شاید به کره های دیگر تعلق داشته باشد. با وجود تمامی این استعدادها، چنین افرادی ممکن است دچار عقب ماندگی ذهنی یا هر گونه مشکل یادگیری دیگری نسبت به همسالان خود باشند.

حافظه باورنکردنی

بیش یادآوری یا «Hyperthymesia» شرایطی است که در آن، شخص بسیاری از تجربیات گذشته زندگی خود را با جزئیاتی کامل و باورنکردنی به یاد می آورد و چیزی در ذهن آن ها از قلم نخواهد افتاد. فقط در حدود ۶۰ نفر در جهان وجود دارند که به این بیماری مبتلا شده اند و می توانند هر روز از زندگی خود را با جزئیات شگفت انگیز توصیف کنند.

آن ها می توانند خط به خط محتوای کتاب هایی که سال ها پیش خوانده اند را به یاد بیاورند و به راحتی اخبار هر روز سال های گذشته را برای شما بازگو خواهند کرد. آنها به معنای واقعی کلمه هیچ چیزی را فراموش نمی کنند. افرادی که از این ناهنجاری رنج می برند نمی توانند خاطراتشان را به شکل غیرواقعی بیان کنند یا چیزهایی که دوست ندارند به یاد بیاورند یا عذابشان می دهد را فراموش کنند و از سردردهای متوالی، بیخوابی و خستگی زودرس شکایت می کند.

نداشتن حس ترس

بیماری نادر ژنتیکی «Urbach-Wiethe» بیماری است که باعث می شود فرد هیچ ترسی نداشته باشد. تاکنون ۳۰۰ مورد از این بیماری نادر شناسایی شده اند و یک چهارم آن ها در آفریقای جنوبی بوده اند. مشهورترین کسی که این ناهنجاری را دارد زنی آمریکایی است که علی رغم تلاش محققان برای ترساندن او به روش های مختلف در این کار ناموفق بوده اند. آن ها سعی کردند با دادن عنکبوت ها و مارهای بسیار سمی به دست او، نشان دادن فیلم های بسیار ترسناک و یا نگه داشتن او در خانه های جن زنده باعث شوند او احساس ترس کند اما در این امر کوچک ترین موفقیتی نداشتند.

حتی زمانی که یک نفر شبانه با چاقو به وی حمله کرد و موردی دیگر که یک نفر قصد کشتن او را در خانه اش داشت نیز این زن احساس ترس نداشت. تنها دلیل زنده ماندن او در هر دو مورد تنها پردازش نکردن ترس و نداشتن چنین حسی به طور مطلق در درون او بوده است.

بی حسی نسبت به سرما

علاوه بر این که برخی افراد هیچ احساس دردی ندارند، افرادی هم وجود دارند که سرما را حس نمی کنند. برای مثال ویم هوف یک مرد هلندی است که سرماهای کشنده هیچ تاثیری بر روی او ندارد. وی به مدت ۱۲۰ دقیقه در درون محفظه ای از یخ شناور ماند، بدون لباسی غیر از لباس زیر به قله مون بلان صعود کرده و حتی در آب رودخانه های یخ زده هم شنا کرده است. کارشناسان بر این باورند که مورد او نیز بسیار نادر و البته مادرزادی است اما ویم استعداد خود را به تمریناتی که داشته نسبت می دهد.

حس نکردن درد

بی حسی مادرزادی یا «Congenital analgesia» حالتی است که در آن شخص به هیچ وجه احساس درد نمی کند.با وجود نادربودن این سندروم خاص، تنها در یک روستا در سوئد ۴۰ نمونه از آن ثبت شده است. در نگاه اول، این قدرت فراانسانی به نظر می رسد زیرا این سندرم بر توانایی های ذهنی و شکل ظاهری تأثیر نمی گذارد. تنها مشکل این است که فرد هیچ گونه دردی را احساس نمی کند یا تنها یک تماس ساده را حس خواهد کرد. خطر این عارضه در این است که فرد مبتلا ممکن است متوجه بیماری که عامل درد است نشود. این عارضه بخصوص در کودکان خطرناک خواهد بود که ممکن است بدون احساس درد در حین بازی به خود صدمه زده، به چشم خود آسیب وارد کرده، زبان خود را گاز گرفته و یا متوجه شکستگی در استخوان های خود نشوند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین