کد خبر: ۶۱۴۶۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲

اثرات روانی عدم انتشار اخبار روستای چنارمحمودی

هر زمان که یک خبر ناگوار در جامعه منتشر می‌شود، طبیعتا آثار مخرب روانی روی ذهن مردم خواهد گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :

نمونه این اخبار را می‌توان در چند روز گذشته و در رابطه با روستای چنارمحمودی‌ و ابتلای برخی از اهالی این روستا به ویروس HIV مشاهده کرد. آنچه که در روزهای گذشته از اخبار مربوط به این روستا فقط شنیده‌ایم باعث ایجاد ترس و دلهره در جامعه شده است؛ در حالی که مسئولان کشور از واکنش به این اخبار که به شکل وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و بعضا به غلط و از سر بی‌اطلاعی دست به دست می‌شود، پرهیز می‌کنند و هنوز هیچ‌کسی نمی‌داند اصل ماجرا چه بوده و این افراد چطور به بیماری ایدز دچار شده‌اند، حتی آمار دقیقی از مبتلایان به این ویروس منتشر نشده است.

کار دشواری نبود که وزارت بهداشت و درمان با همکاری رسانه‌های رسمی کشور، در ابتدا به این خبر واکنش نشان می‌داد و با اطلاع‌رسانی سریع و شفاف‌ ذهن جامعه را در رابطه با این اتفاق روشن می‌کرد، نه‌اینکه وقتی با حجم بسیار بالایی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی و حقیقی روبه‌رو شدند، آن زمان وزیر بهداشت به‌این اخبار واکنش نشان دهد و از عملکرد مجموعه خود دراین رابطه دفاع کند، در حالی که کار از کار گذشته باشد. نکته دیگر دراین شرایط، ما فرصت اطلاع‌رسانی درست و مفید را درباره بیماری HIV و موضوعات مرتبط با آن را از دست دادیم. اینکه چطور می‌شود که ویروس ایدز با یک دستگاه تست قند خون به افراد منتقل شود و در یک فاصله زمانی کوتاه این بیماری خودش را در افراد نشان دهد از نظر علمی مورد تایید نیست، در حالی که خیلی‌ها می‌گویند زمان تست قند خون قبل‌تر بوده و... که همه این گفته‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

زمانی‌که این مولفه‌ها در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند، ما با حجم وسیعی از نگرانی‌ها و دلهره‌ها در مواجهه با این اخبار روبه‌رو خواهیم شد. ایدز به دو شکل مسائل جنسی محافظت نشده یا استفاده از سرنگ‌ آلوده مشترک منتقل می‌شود و وقتی مردم روی این دو عامل تمرکز می‌کنند و چون اطلاعات دقیقی از این اخبار ندارند، آن زمان است که جامعه یک برچسب غلط به مردم این منطقه می‌زند. باید منتظر باشیم که نهادهای ذی‌ربط درباره این اتفاق اظهارنظر کنند و مردم از قضاوت و انتشار اخبار مخرب در فضای مجازی خودداری کنند، چون این بزرگترین کمک به اهالی روستای چنارمحمودی است. هرچه در زمینه اطلاع‌رسانی درست و رسمی تاخیر صورت بگیرد می‌تواند بار روانی مخرب‌تری را برای مردم این منطقه و کل کشور به همراه داشته باشد و ماندگاری این برچسب بیشتر خواهد شد، چون ما توان مدیریت فضای مجازی و انتشار اخبار غیرواقعی را نداریم و انتشار اخبار در فضای مجازی جلوتر از رسانه‌های رسمی ماست.

متاسفانه یک رقابت ناخواسته در میان مردم در انتشار سریع‌تر اخبار بد و ناگوار به وجود آمده و اشکال این موضوع در عدم شناخت ما در کلیت خبر و انتشار آن در فضای بی‌‌‌در و پیکر شبکه‌های اجتماعی است. در این شرایط باید اتفاقی که برای مردم این روستا رخ دهد توانمند‌سازی روانی اجتماعی مردم این منطقه است. هرچند که با ایدز هم می‌شود زندگی کرد، اما چون این بیماری درمان ندارد، طبیعتا روی زندگی عادی مردم تاثیر منفی می‌گذارد و مردم به مبتلایان به بیماری ایدز یک واکنش منفی نشان می‌دهند. مسئولان نیز بدون هیچ ‌ملاحظه‌ای پای کار بیایند و سریع‌تر با اخبار درست ذهن جامعه را در قبال این اتفاق تلخ روشن کنند و ادامه این روند با آثار مخرب و التهابات زیادی همراه خواهد بود. البته این کار راحتی نیست، چون این موضوع برای مردم آن منطقه بحران است و باید سریع‌تر موضوع به درستی اطلاع‌رسانی و اقدامات روانی روی ذهن مردم روستا انجام شود.

* سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
اگر یه کشور بیگانه و معاند این اتفاق افتاده بود تلویزیون شب و روز اخبار لحظه به لحظه ازش پخش میکرد و برنامه تجزیه و تحلیل پخش میکرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین