کد خبر: ۶۱۴۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

تقویت بارش‌ها در کشور در نیمه دوم آبان

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران ضمن پیش‌بینی دما و بارش در کشور تا پایان پاییز گفت: بارش طی آبان ماه عمدتا خوب خواهد بود و بویژه در نیمه دوم این ماه تقویت می‌شود.
تقویت بارش‌ها در کشور در نیمه دوم آبان
آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه افزود: مهرماه از نظر اقلیمی ماه چندان پربارشی به استثنای نوار شمالی کشور نیست بنابراین انتظار بارش‌های قابل توجه از نظر اقلیمی در مهرماه نداریم. در این شرایط طی دو هفته آینده نیز بارش فراگیر و سیستماتیک در کشور نخواهیم داشت و تنها در شمال سواحل استان‌های گیلان و مازندران، گلستان و بخش‌های شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش‌ پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: تا یکشنبه هفته آینده (۲۱ مهرماه) بارش نسبتا خوب در سواحل گیلان و مازندران انتظار داریم. احتمالا در ۱۵ روز آینده موج بارشی دیگری وارد کشور می‌شود ولی عمدتا نوار شمالی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وظیفه درباره بارش باران و رگبار در روزهای اخیر گفت: بارش‌ گاهی اوقات در بعداز ظهر به‌صورت رگبار و رعد و برق رخ داده و باعث شکل‌گیری روان‌آب‌هایی در محدوده بسیار محدودی از جنوب شرق کشور یعنی جنوب سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس شده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران با اشاره به وضعیت بارش و دما در آبان‌ماه اظهارکرد: بارش طی آبان ماه عمدتا خوب است و بویژه در نیمه دوم این ماه تقویت می‌شود. سیستم‌های مهاجری که از غرب به شرق حرکت می‌کنند به کشور نفوذ می‌کنند بنابراین انتظار بازندگی برای ماه آبان داریم به‌گونه‌ای که بر اساس مدل‌های اقلیمی تقریبا در بیشتر نقاط کشور بارش در حد نرمال و با گرایش به بیش از حد نرمال انتظار می‌رود و دما بین یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مدل‌های اقلیمی بارش در آذرماه به سمت نرمال برای هر منطقه‌ای گرایش پیدا می‌کند، گفت: دما در آذرماه در حد نرمال و بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. در واقع یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در زمستان بر اساس مدل‌های اقلیمی بارندگی به حد نرمال با گرایش به کمتر از حد نرمال سوق پیدا می‌کند بنابراین بارش احتمالا در ماه‌های زمستانی به‌خصوص در جنوب غرب کشور مثل استان خوزستان حتی بخش‌های جنوبی فارس و احتمالا جنوب لرستان و جنوب ایلام به کمتر از حد نرمال گرایش می‌یابد.

وظیفه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ترسالی برای پاییز قابل پیش‌بینی است، اظهارکرد: این که حتما پاییز ترسال می‌شود قابل تایید نیست اما احتمال ترسالی نسبت به خشکسالی بیشتر است. بیشتر مدل‌ها نشان می‌دهد بارندگی در پاییز بویژه آبان و آذرماه در حد نرمال با گرایش به بیش از حد نرمال خواهد بود بنابراین اینکه احتمال برخورداری از «ترسالی ضعیف» بالاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین