کد خبر: ۶۱۴۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

طرح شفایت آراء، جلسات محرمانه مجلس را بیشتر می‌کند

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس را موجب بیشتر شدن جلسات محرمانه مجلس شورای اسلامی دانست.
طرح شفایت آراء، جلسات محرمانه مجلس را بیشتر می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

شمس اله شریعت‌نژاد طرح شفافیت آرای مجلس را در صورت الزام اجرای تمام دستگاه ها مفید خواند و اظهار کرد: اگر شفافیت برای همه نهادها اعم از مجلس و غیر مجلس اجرایی شود با رویکرد مناسبی همراه می‌شود.

وی با مطرح کردن این پرسش که آیا نیاز هست همه آنچه در مجلس به بحث گذاشته میشود را مردم بدانند، تصریح کرد: بسیاری از موضوعاتی که در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود، مباحثی تخصصی بوده یا مسائل امنیتی، شبه امنیتی، مالی و سیاسی است که نباید علنی شود زیرا تبعات و خساراتی را در پی دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی شفافیت آرای مجلس را موجب بیشتر شدن جلسات محرمانه مجلس دانست و گفت: در برخی موارد امکان اینکه تمام مباحث در صحن علنی مجلس مطرح شده و آرای نمایندگان اعلام شود ممکن نیست زیرا برخی اطلاعات نباید منتشر شوند.

شریعت‌نژاد به روند چگونگی رأی‌گیری نمایندگان در پی مباحث مطرح شده در صحن علنی مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: برای مطرح شدن یک موضوع در صحن جهت رای‌گیری ابتدا جلسات متعددی به صورت عمومی یا محرمانه برگزار شده تا افراد مختلف و دستگاه‌های سیاسی و امنیتی با بیان توضیحات مشروح درباره آن طرح، نمایندگان مجلس را آگاه و مطلع کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات باعث شده تا اطلاعات نمایندگان درباره موضوع مورد بحث افزایش یابد، افزود: از آنجا که مردم در این جلسات شرکت نکرده و نسبت به مسائل مطرح شده در صحن اطلاع کافی ندارند ممکن است به رأی نماینده خود اعتراض کرده و از او انتقاد کنند.

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، آرای نمایندگان را در جهت صلاح نظام و منافع ملی و مردمی معرفی کرد و یادآور شد: نماینده مجلس بر اساس اطلاعاتی که در جلسات مختلف از مبانی متنوع دریافت کرده و بینش خاص خود، رأی نهایی را اعلام می کند اما ممکن است از سوی افرادی که اطلاعات درست از موضوع ندارند مورد مؤاخذه قرار گیرد.

نماینده مردم مناطق غرب مازندران در خانه ملت با اشاره به اینکه طرح شفافیت آرا در دیگر کشورها به دلیل وجود احزاب شمایل دیگری دارد، بیان کرد: اگر حزب در کشور به درستی شکل گرفته و احزاب نظم و ترتیب یابند آنگاه با مطرح کردن این موضوعات در داخل حزب ها و مباحثه پیرامون آن، سخنگوی حزب مواضع را اعلام کرده و افراد از آن دفاع میکنند.

شریعت‌نژاد سخنان غیر کارشناسی برخی افراد درباره آرای نمایندگان را بر اساس اطلاعات شخصی آنان و به دور از نظرات تخصصی دانست و تاکید کرد: آرای نمایندگان به نفع مردم و مملکت بوده و نیاز است مردم نیز منصفانه عملکرد نمایندگان را قضاوت کنند.

وی با ابراز گلایه از ایجاد التهاب در فضای جامعه جهت اجبار نمایندگان در تن دادن به خواسته های برخی افراد را رویکردی نادرست توصیف کرد و افزود: نمایندگان نمیتوانند تمامی آن اطلاعاتی که از مراجع مختلف دریافت کردند را در اختیار عموم قرار دهند بنابراین لازم است مردم به آرای نمایندگان اعتماد داشته باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی که خود از رأی دهندگان به طرح شفافیت آراست، تصریح کرد: در حال حاضر به یک فوریت این طرح رأی داده شد تا بتواند وارد صحن شده و در کمیسیون های تخصصی مورد مباحثه قرار گیرد و جوانب آن سنجیده شود اما این طرح محتاج جلسات و مطالعات بیشتری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین