کد خبر: ۶۱۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰

شورش علیه انقراض؛ ۱۳۰ نفر در لندن دستگیر شدند+عکس

پلیس لندن حداقل بیست نفر را در دور تازه اعتراض‌های "شورش علیه انقراض" موسوم به آکس‌آر ( XR) دستگیر کرده است. به گفته پلیس تاکنون ۱۳۰ نفر دستگیر شده‌اند. انتظار می‌رود در طول روز شمار دستگیرشدگان افزایش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :

فعالان محیط زیستی شورش علیه انقراض قصد دارند از امروز به مدت دو هفته نقاط ارتباطی مهم مرکز لندن را اشغال و رفت و آمد و امور روزمره آن را مختل کنند. آنها در مقابل ساختمان‌های دولتی مثل دفتر نخست وزیری و وزارت دفاع بریتانیا تجمع می‌کنند و قصد دارند در فرودگاه شهر لندن تحصن کنند.

شورش علیه انقراض چیست و چه می‌خواهد؟

به گفته سخنگوی شورش علیه انقراض در شصت شهر دیگر از جمله در برلین، آمستردام و سیدنی اعتراض‌های مشابهی صورت گرفته و بر اساس گزارش‌ها در برلین، پاریس و دیگر پایتخت‌های اروپایی فعالان شورش علیه انقراض خیابان‌ها ،میدان‌ها و پل‌های پر رفت و آمد را اشغال کرده‌اند.

در استرالیا و نیوزیلند هم پلیس صبح دوشنبه شماری را دستگیر کرده است. در سیدنی استرالیا صدها نفر یک خیابان شلوغ را بند آوردند و پلیس سی نفر را دستگیر کرده است.

شورش علیه انقراض در ماه آوریل هم اعتراض مشابهی را در مرکز لندن ترتیب داد که مرکز لندن را حداقل یک هفته فلج کرد و ۱۱۰۰ نفر دستگیر شدند. سازمان‌دهندگان شورش علیه انقراض می‌گویند اعتراض‌های جدید پنج برابر وسیعتر و بزرگتر خواهد بود و انتظار دارند سی هزار نفر به این "شورش بین‌المللی" بپیوندند.

شورش علیه انقراض که سال پیش شکل گرفت خود را "جنبش فعالان نافرمانی مدنی بدون خشونت" توصیف می‌کند و سه خواسته اصلی دارد:

دولت با اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی و اکولوژیک "حقیقت را بگوید" و با همکاری با نهادهای دیگر، ضرورت تغییر فوری برای جلوگیری از فاجعه محیط زیستی را جدی بگیرد

دولت باید فورا برای جلوگیری از نابودی جانوران و گیاهان اقدام کند و تولید گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۰۲۵ به صفر برساند

دولت باید یک مجمع مردمی تشکیل دهد و در مسائل اقلیمی و عدالت اکولوژیک از نظر این مجمع پیروی کند

آنها می‌گویند تمام راه‌های مدنی در دهه‌های گذشته بی‌نتیجه مانده و سیاستمداران شواهد محکم آسیب شدید به کره زمین را نادیده گرفته‌اند و از این رو آنها به نافرمانی مدنی روی آورده‌اند تا دولت وادار به اقدام شود. آنها از تمام فعالان خود سوال می‌کنند آیا آماده هستند دستگیر شوند و برای کسانی که اعلام آمادگی می‌کنند آموزش‌هایی در نظر می‌گیرند. در زمان مواجهه با پلیس انها که مایل به دستگیر شدن نیستند کنار می‌مانند و مشارکت نمی‌کنند.

امروز صبح در خیابان ویکتوریا در مرکز لندن، پلیس مشغول جدا کردن دو فعال محیط زیست بود که با یک خودرو خیابان را بسته و خود را به آن زنجیر کرده بود. در مقابل وزارت دفاع بریتانیا هم سه فعال محیط زیستی خود را به ماکت چهار متری یک موشک هسته‌ای ترایدنت قفل کرده‌اند.

در همین حال صدها فعال محیط زیست هم میدان ترافالگار لندن را پر کرده‌اند، پل‌های لمبت و وست مینستر را اشغال و مسدود کرده و قصد دارند راهای منتهی به وست مینستر (پارلمان) و وایت‌هال (مقر دولت) را ببندند.

یکی از دستگیر شدگان که یک زن ۸۱ ساله است و برای این اعتراض از آکسفورد به لندن آمده بود گفت: "دولت باید اقدام جدی کند و به دولت‌ها و قدرت‌های جهانی فشار بیاورد که استفاده از سوخت‌های فسیلی را بشدت کاهش دهند."

شنبه پلیس لندن به ساختمانی که فعالان شورش علیه انقراض در تدارک اعتراض‌های امروز بودند حمله، وسایل و تجهیزات آنها را توقیف و یازده نفر را دستگیر کرد. آنها همگی آزاد شده‌اند اما تحقیقات درباره شان ادامه دارد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین