کد خبر: ۶۱۵۰۳۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
هر آنچه باید درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه بدانید

خیانت ترامپ به متحدان آمریکا؛ چرا واشنگتن کردهای سوریه را در برابر ترکیه تنها گذاشت؟

نیروهای کردی دموکراتیک سوریه در کارزار مبارزه علیه داعش در کنار نیروهای امریکایی قرار داشتند. اکنون عقب‌نشینی نیروهای نظامی امریکایی از سوریه به معنای تنها ماندن ۶۰ هزار نیروی شبه‌نظامی کرد در سوریه و محاصره شدن آنان توسط ارتش ترکیه است. نیروهای دموکراتیک سوریه از تصمیم اخیر واشنگتن انتقاد کرده‌اند اما اعلام کرده‌اند که از سرزمین‌های‌شان با هر هزینه‌ای دفاع می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- آمریکا با خارج کردن نیروهای نظامی خود از شمال سوریه، مسیر را برای اقدام نظامی ترکیه در شمال شرق آن کشور هموار کرده است.

به گزاش آفتاب‌نیوز؛ نیروهای کردی موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه در آن منطقه از سوریه که در نزدیکی مرز با ترکیه قرار دارد، اقدام آمریکا برای خارج ساختن نیروهای نظامی‌اش را خیانتی آشکار از سوی "دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا قلمداد می‌کنند.

خیانت ترامپ به متحدان آمریکا؛ چرا واشنگتن کردهای سوریه را در برابر ترکیه تنها گذاشت؟

نیروهای دموکراتیک سوریه سال‌ها در جنگ علیه داعش حضور داشتند و از دید آنان حضور نظامی امریکایی‌ها در سوریه تضمینی برای محافظت از آنان در برابر عملیات نظامی احتمالی ترکیه بود چرا که ترکیه این نیروهای شبه‌نظامی کرد را تروریست قلمداد کرده و سال‌ها خواستار پاکسازی منطقه از وجود آنان شده بود. واشنگتن بارها به درخواست ترکیه برای شرکت در عملیات علیه کردها پاسخ منفی داده است. با این حال، منتقدان ترامپ معتقدند که تصمیم اخیر او برای خارج ساختن نیروهای نظامی امریکایی از سوریه، در عمل به نفع ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه خواهد بود و دست آنکارا را باز خواهد گذاشت.

شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی در قالب پرسش و پاسخ به نکات کلیدی درباره این موضوع پرداخته است:

هدف آنکارا چیست؟

ترکیه خواستار ایجاد منطقه امن ۳۲ کیلومتری در داخل مرزهای سوریه در شمال شرقی آن کشور است. علت این امر آشکار است: ترکیه خواستار وارد ساختن نیروهای نظامی خود به سوریه برای مبارزه علیه نیروهای کردی موسوم به یگان‌های مدافع خلق گروه اصلی تشکیل‌دهنده نیروهای دموکراتیک سوریه است. ترکیه می‌خواهد پس از قلع و قمع نیروهای کردی امکان بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان را فراهم سازد چرا که تعداد زیادی از پناهجویان سوری اکنون در ترکیه به سر می‌برند. آنکارا یگان‌های مدافع خلق را بخشی از پ ک ک می‌داند؛ سازمانی مسلح و کردی که ترکیه آن را تروریستی قلمداد کرده و سال‌ها در حال جنگ علیه آن بوده است. در نتیجه، آنکارا حضور نیروهای شبه نظامی کردی در مرز خود با سوریه را تهدیدی امتیتی قلمداد می‌کند.

خیانت ترامپ به متحدان آمریکا؛ چرا واشنگتن کردهای سوریه را در برابر ترکیه تنها گذاشت؟

ترکیه اکنون میزبان ۲ میلیون از ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری در خاک خود است؛ موضوعی که هزینه‌ها و مشکلات زیادی را برای ترک‌ها به خصوص در شرایط رکود اقتصادی فعلی در آن کشور به همراه داشته است. در نتیجه، آن کشور خواستار شرایطی است که هر چه سریع‌تر امکان بازگشت سوری‌ها به کشورشان فراهم شود.

ترکیه چه خواهد کرد؟

مرز شمال شرقی سوریه با ترکیه ۴۸۰ کیلومتر است و از رودخانه فرات در غرب تا مرز با عراق در شرق امتداد دارد. این منطقه اکنون تحت کنترل نیروهای کردی موسوم به دموکراتیک سوریه است.

ترکیه آشکارا اعلام کرده که برنامه حمله نظامی به این ناحیه را دارد‌. امریکا با این طرح مخالفت کرده و اعلام کرده است که ترکیه باید مسئولیت عواقب ناشی از حمله را بپذیرد. در حال حاضر، برنامه ترکیه تمرکز بر ناحیه‌ای ۱۰۰ کیلومتری در امتداد مرز است در منطقه‌ای بین شهرهای راس العین و تل ابیض؛ در جایی که نیروهای مدافع خلق در اواخر آگوست از آنجا عقب‌نشینی کردند. روز دوشنبه، امریکا اعلام کرد که نیروهای نطامی‌اش را از ایست‌های مرزی در مناطق با جمعیت اندک سوریه خارج خواهد کرد.

"رجب طیب اردوغان" رییس‌جمهوری ترکیه خواستار ایجاد منطقه امن و ورود نیروهای نظامی ترکیه به رقه و دیرالزور شده است.

خروج نیروهای نظامی امریکایی چه معنایی برای نیروهای کرد سوریه دارد؟

نیروهای کردی دموکراتیک سوریه در کارزار مبارزه علیه داعش در کنار نیروهای امریکایی قرار داشتند. اکنون عقب‌نشینی  نیروهای نظامی امریکایی از سوریه به معنای تنها ماندن ۶۰ هزار نیروی شبه‌نظامی کرد در سوریه و محاصره شدن آنان توسط ارتش ترکیه است. نیروهای دموکراتیک سوریه از تصمیم اخیر واشنگتن انتقاد کرده‌اند اما اعلام کرده‌اند که از سرزمین‌های‌شان با هر هزینه‌ای دفاع می‌کنند.

ترامپ در حالی فرمان خروج نیروهای امربکایی از سوریه را صادر کرده که سال گذشته کردها را مبارزان شجاع علیه داعش دانست و وعده کمک آنان به نیروهای کردی را داده بود. "یروان سعید" تحلیلگر مسایل سیاسی در اربیل می‌گوید تصمیم اخیر ترامپ باعث می‌شود کردها به روسیه و ایران نزدیک شده و از آنان که حامیان اصلی "بشار اسد" رییس‌جمهوری سوریه هستند کمک بخواهند.

چه بر سر داعشی‌های بازداشت شده خواهد آمد؟

واشنگتن اعلام کرده که ترکیه مسئول هرگونه عواقب متوجه از جانب داعشی‌های بازداشت شده و نگهداری شده در شمال سوریه در صورت حمله به آن منطقه است. اکنون نیروهای دموکراتیک سوریه در حدود ۱۲ هزار داعشی بازداشت شده را در اردوگاه‌های خود نگهداری می‌کنند. این ۵۸ هزار خانواده نیز دارند که در اردوگاه‌های جداگانه‌ای نگهداری می‌شوند. هرگونه آزادسازی داعشی‌های بازداشت‌شده در صورت حمله ترکیه به خاک سوریه تهدیدی برای سوریه و عراق خواهد بود. این موضوع سبب بازگشت دوباره داعش در منطقه خواهد شد و به ضرر منافع امریکا خواهد بود.

واکنش‌ها چه بوده‌اند؟

ترامپ رییس‌جمهوری امریکا روز دوشنبه درباره هرگونه اقدام نظامی ترکیه در شمال ترکیه هشدار داد و گفت در آن صورت اقتصاد آنکارا نابود خواهد شد.

مقام‌های وزارت دفاع امریکا نیز اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه حمایتی از اقدام نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه به عمل نخواهند آورد. سازمان ملل متحد نیز نسبت به طرح ترکیه برای ایجاد منطقه امن در بخش‌هایی از سوریه هشدار داده است. سازمان ملل اشاره کرده که اقدام مشابه در سال ۱۹۹۵ توسط صربستان باعث قتل‌عام هشت هزار زن و مرد و کودک بوسنیایی توسط نظامیان صرب شده بود.

دولت‌های سوریه و روسیه نیز نسبت به هرگونه تعرضی به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه هشدار داده‌اند.

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین روز دوشنبه هرگونه ورود نیروهای خارجی به سوریه را غیرقانونی دانست و "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران نیز گفته که صلح در سوریه از طریق احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور میسر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
1
0
لطفا تصحیح کنید
آمریکا توی سوریه 100 هزار نیرو نداره!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
1
8
از روسیه یاد گرفته وقتی که روس جنایتکار در تمامی طول تاریخ به ایران خیانت کرده ومیکند حالا مثلا چرا آمریکا نکند
هر چند که اردوغان را بشدت تهدید کرده که به کردها حمله نکند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
4
11
با سلام
یکی از اهداف اصلی ترکیه که به آن اشاره نشده است تغییر بافت جمعیتی کردستان سوریه است که با جایگزینی و اسکان اعراب آواره سوریه بافت جمعیتی و تراکم جمعیتی کردها ی سوریه را که دارای منابع عظیم نفت و گاز و آب هستند به نفع خود تغییر دهد. (کاری که صدام در کرکوک عراق انجام داد )و کنترل منابع و مناطق شمال شرق سوریه را به بوسیله مزدوران خود در دست بگیرد و اهرم فشاری بر علیه دولت مرکزی سوریه داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
خود سوریه راضیه کردها مورد هجوم قرار بگییرند خوبه که با هزینه انکارا مزدوران امریکا نابود شوند در اونشکل ارتش سوریه هم پیشروی میکنه و مناطق خودشو از کردها میگیره
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
ترکیه ی فاشیست
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
2
5
موافق
کاری که صدام در کرکوک عراق انجام داد .

اردوغان در شمال شرقی سوریه می کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
2
10
مامردم گیج شدیم که شما خواستارخروج نیروهای آمریکایی هستید یاحضورآنها.تاحالا شعارمیدادید که آمریکای جنایتکاربایدازمنطقه خارج شود وقتی تصمصم به خروج گرفته میگویید چراخیانت کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
ناشناس جان: آمریکا کردهای سوریه را با وعده ایجاد منطقه اختصاصی به جنگ با داعش واداشت و کردها تمام عیار علیه داعش جنگیدند الان که داعش نمونده آمریکا دبه در میاره میگه خر شما از کره گی دم نداشت.
hamid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
4
4
سلام
هر کشوری برای امنیت خودش مجبور به دفاع هست هرچند در حاک خودش یا بیرون
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین