کد خبر: ۶۱۵۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵

نگرانی امارات از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

یکی از مقامات امارات بدون نام بردن از ترکیه، علت اشغالگری ترکیه در شمال سوریه را به دودستگی عرب‌ها ربط داد و ابراز نگرانی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«انور قرقاش»، وزیر مشاور امارات در امور خارجی در باره تحولات اخیر در شمال سوریه ابراز نگرانی کرد.

قرقاش سه‌شنبه (۱۶ مهر) در حساب توییتری خود بدون آنکه از ترکیه نامی ببرد، نوشت که «تحولات خطرناک در اطراف سوریه تنها پیامد دودستگی فعلی در بین کشورهای عربی است؛ [در این بین] نهادهای کشورهای عربی فروپاشید و حاکمیتشان نقض شد و تمامیت ارضی آن‌ها در خطر است».

این وزیر اماراتی چاره پیشگیری از این وضعیت را در «بازگشت به نظام منطقه‌ای عربی» دانست و گفت که آنچه هم‌اکنون اتفاق می‌افتد، «دانه‌های بحران‌های همیشگی» است که «دودستگی فعلی [عرب‌ها]» آن‌ها را آبیاری می‌کند.

با اینکه قرقاش اسمی از ترکیه نبرده است، ولی می‌توان حدس زد که منظور او از تحولات اخیر، حملات احتمالی ترکیه به شمال شرق سوریه است. این مقام اماراتی در حالی از شرایط پیش‌آمده انتقاد می‌کند که کشور طی هفت سال از بحران سوریه، از گروه‌های تکفیری و تروریستی حمایت می‌کرده و خواستار سرنگونی دولت بشار اسد بود.

ترکیه بعد از ماه‌ها تهدید و خط و نشان کشیدن برای شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه، شب گذشته (دوشنبه) از اولین حملات هوایی خود علیه این شبه نظامیان در حد فاصل مرز عراق با سوریه در منطقه «مالکیه» سوریه خبر داد. هدف از این حمله، تلاش برای قطع ارتباط زمینی بین سوریه و عراق بود.

ترکیه شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» ( شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک) و نیروهای دموکراتیک سوریه (اس.دی.اف) را شاخه سوری گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و تروریست می‌داند.

ترکیه می‌گوید حضور این شبه‌نظامیان که از نظر ایدولوژی به پ.ک.ک نزدیک هستند، برای امنیت ملی ترکیه خطرناک بوده و باید آن‌ها از مرزهای این دور شوند. آنکارا قصد دارد ایده ایجاد منطقه امن که از شمال شرقی ترین مرز سوریه شروع شده و تا شهر جرابلس ادامه دارد، عملی کند. این منطقه امن بنا به گفته ترکیه، ۳۰ الی ۴۰ کلیومتر در عمق خاک سوریه خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین