کد خبر: ۶۱۵۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹

رئیس شورای پایتخت: تراموای خیابان ولیعصر(عج) باید کارشناسی شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به احداث تراموا یا طرح های دیگر حمل و نقل عمومی در خیابان ولیعصر (عج) گفت: این موضوع فعلا در حد حرف است و باید کار کارشناسی در این خصوص انجام شود.
آفتاب‌‌نیوز :

محسن هاشمی رفسنجانی عصر سه شنبه در مراسم افتتاحیه خانه موزه مینایی که به مناسبت هفته تهران برگزار شد اظهار داشت: حرف هایی درباره احداث تراموا در خیابان ولیعصر (عج) مطرح شده، اما تأکید من این است که پیش از این اقدام کارهای مطالعاتی و پژوهشی انجام شود تا مانند داستان مونوریل نشود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری تهران ۱۳ میلیون متر مربع فضای فرهنگی در اختیار دارد افزود:‌ در بسیاری از این فضاهای فرهنگی تعداد کارکنان از تعداد استفاده کنندگان بیشتر است و استفاده چندانی از این فضاهای فرهنگی نمی شود.

هاشمی افزود: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و همچنین کمیته برنامه ریزی باید یک بازنگری در نحوه استفاده از این فضاهای فرهنگی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از کسانی که این مکان (خانه مینایی) را مرمت و بازسازی کردند، گفت: این خانه مینایی جزء آثار ملی است و خوشحالم که این خانه برای بازدید شهروندان مهیا شده است.

هاشمی تصریح کرد: ساختمان خانه مینایی هم فضای تابستانه و هم فضای بهارانه دارد و برخلاف خانه های دیگر در وسط آن باغچه ای وجود ندارد که نشان دهنده آن است که این ملک در باغی واقع شده بود که با گذشت زمان و تفکیک آن باغ تنها این ملک به جا مانده است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی حفظ بناهای مهم کار سختی است و نباید همیشه به مدیریت قبلی شهری ایراد گرفت و باید در خصوص خریداری این خانه از مدیریت شهری قبل تشکر کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این خانه تاریخی گفت: در تهرانگردی سال ۹۵ این خانه را شناسایی کردیم و در آن سال مقداری وسایل قدیمی به چشم می خورد و خوشحالم که شهرداری این خانه را با قیمت مناسب خریداری کرد.

احمد مسجد جامعی با بیان اینکه این خانه در مجموعه باغ منیرالسلطنه واقع شده اظهار داشت: منیرالسلطنه از زنان خوشنام دربار قاجار بوده و جشن ولادت برای حضرت زهرا(س) برپا و آداب خاصی را در آن مراسم رعایت می‌کرده است.

وی افزود: لوکیشن این جشن سبز بود و تمام وسایل استفاده شده در آن مراسم سبز بوده و مهمانان هم موظف بوده‌اند تا لباس و کیف و کفش سبز به تن کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در این محله تعداد زیادی هیات وجود دارد و جالب است که شانزده هیأت در این محله پیدا کردم که همه آنها به اسم حضرت زهرا (س) مزین شده اند.

وی تصریح کرد: ایجاد یک موزه تاریخی در خیابان ولیعصر (عج) یکی از دغدغه های فرهنگی مدیریت شهری بوده که خوشحالم که در پنجمین روز هفته تهران این خانه تاریخی افتتاح شد.

مسجد جامعی با بیان اینکه خیابان ولیعصر تاریخ این سرزمین است و کمتر کسی است که از این خیابان تردد نکرده باشد گفت: در این منطقه خانه پروفسور عدل وجود دارد و همچنین بزرگترین بوستان چنار جهان در این خیابان است و تنوع مشاغل از جمله فروش محصولات ورزشی، پزشکی، پوشاکی و نظامی و کامپیوتر باعث شده که همه ایرانیان از این خیابان خاطره داشته باشند.

به گفته وی، خیابان ولیعصر (عج) قنات‌های بسیاری داشت که پیش‌تر با حفر ۴۰ متری زمین می‌شد به آن رسید که امروز متاسفانه حتی با حفر ۱۴۰ متر نیز نمی‌توان ردی از آن پیدا کرد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: خیابان ولیعصر تاریخ مردم ایران است و نیاز بود چنین موزه ای در قلب پایتخت افتتاح شود.

خانه مینایی عصر سه شنبه با عنوان موزه خیابان ولیعصر (عج) همزمان با هفته تهران رونمایی شد.

مراسم رونمایی از این خانه با حضور محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای اسلامی شهر تهران؛ محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران؛ بزرین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران؛ نصرالله آبادیان شهرار منطقه ۱۱ ؛ احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

به نوشته دانشنامه آزاد ویکیپدیا خانه مینایی با ۴۶۶ متر مربع مساحت مربوط به عصر ناصری است و در تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از میدان منیریه، کوچه مسلم کریمی طینت، پلاک ۵ واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این خانه از معماری ارزشمندی برخوردار بوده چنانچه همه نشانه‌های معماری قدیم ایران، از آب انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه گرفته تا طاقچه، آینه‌کاری و حوض قدیمی را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین