کد خبر: ۶۱۵۴۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

شهرستانک؛ گزینه‌ای جذاب برای سفر یک روزه پاییزی+عکس

این روزها که مهرماه آمده و فصل مدرسه‌هاست و شاید آن‌ها که به قول معروف بچه‌ مدرسه‌ای دارند، کمتر فرصت پیدا ‌کنند به سفرهای چند روزه بروند، شهرستانک که روستایی نزدیک تهران است گزینه مناسبی برای یک سفر پاییزی است.
آفتاب‌‌نیوز :

بیشتر عکاسان حرفه‌ای این فصل یعنی پاییز را برای عکاسی از شهرستانک انتخاب می‌کنند و زیبایی‌های کم‌نظیر این روستا را به تصویر می‌کشند. روستایی که قدمت آن بر اساس شواهد تاریخی به قرن ششم هجری باز می‌گردد. جایی که حتی ناصرالدین شاه قاجار هم نتوانست از آن به راحتی بگذرد و در آن کاخی زیبا بنا کرد تا بتواند گاهی برای تفریح در آنجا اقامت کند.

مسیر دسترسی

برای رفتن به شهرستانک باید پا به جاده‌ای بگذارید که خودش یکی از زیبایی‌های منحصربه‌فرد ایران است. شهرستانک از توابع آسارای کرج در فاصله 84 کیلومتری تهران و در مرز دو استان تهران و البرز قرار گرفته که باید برای رسیدن به آن از جاده چالوس عبور کرد. در واقع برای رسیدن به شهرستانک، باید از تهران به سمت کرج رانندگی کنید. بعد از کرج به سمت جاده چالوس بروید. بعد از گذشتن از آسارا و ماهان و درده، به دوراهی‌ای می‌رسید که تابلوی راهنما شما را به سمت شهرستانک هدایت می‌کند. مسیر دیگر که برای کوهنوردان مناسب است؛ قله توچال تا شهرستانک است. کوهنوردان می‌توانند از غرب توچال به ‌سمت پایین حرکت کنند و بعد از ساعتی پیاده‌روی به شهرستانک برسند.

دیدنی‌های شهرستانک

کمتر کسی است که جاده چالوس را نشناسد. از همان ابتدای ورود به این جاده، می توان غرق در زیبایی‌هایش شد مخصوصا اگر پاییز رنگ برگ‌ها و درختان را نارنجی و زرد کرده باشد. لذت شما از سفر به شهرستانک هم از همین جاده آغاز می‌شود. البته مسیر فرعی روستا از جاده چالوس، هم جلوه‌هایی بی‌بدیل را به نمایش می‌گذارد. اما شهرستانک روستایی است که قدم زدن و پیاده‌روی در کوچه باغ‌هایش به خودی خود تبلیغ تورهای گردشگری است. به جز این اگر باز هم دنبال دیدنی‌های این روستای رنگارنگ هستید باید گفت که کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه و کتیبه قاجاری در شهرستانک می‌تواند بُعد تاریخی سفر شما را کامل کند. برای دیدن کاخ شاه قاجار باید در مسیری زیبا پیاده‌روی کنید که این خود بر لذت سفرتان می‌افزاید. کاخ شهرستانک کمی آن طرف‌تر از روستا و در کنار رودخانه قرار دارد. برای رسیدن به این کاخ از روستا خارج شوید و راه‌تان را به سمت کوچه باغ‌ها تغییر دهید. به تابلوی هشداری بر می‌خورید که غیرمحلی‌ها را از ورود با اتومبیل باز می‌دارد؛ اما می‌توانید با پای پیاده وارد آن شوید. این راه را در پیش بگیرید تا به انتهای کوچه باغ‌های خاکی برسید. تابلوهای راهنما در طول مسیر می‌توانند از گم شدن شما جلوگیری کنند. عمارت ناصری شامل یک ساختمان دو طبقه (دیوانی یا بیرونی) و یک ساختمان یک طبقه (حرمسرا یا اندرونی) می‌شد که با یک دیوار از هم جدا شده بودند. تا مدت‌ها ناصرالدین شاه و درباریانش، یک روز از سال را برای برگزاری مراسم آشپزان به کاخ شهرستانک سفر می‌کردند.

یکی دیگر از دیدنی‌های این روستا قلعه‌ای است که در میان اهالی به قلعه دختر یا قلعه دزدبند شهرت دارد. این بنا از قلوه سنگ و ملاط ساروج ساخته شده و پوشش داخلی آن از گچ است. سفال‌های یافت شده در اطراف این بنا و پلان و سبک معماری ساختمان، حکایت از این دارد که بنا مربوط به دوره اسلامی بوده و احتمالا به عنوان برج دیدبانی از آن استفاده می‌شده است. برای رسیدن به این قلعه باید مسیر سمت چپ کوه شاه‌نشین را پیش بگیرید تا بعد از نیم ساعت به آن برسید. کوه شاه‌نشین کوهی است که دقیقا در پشت کاخ ناصری قرار دارد.

تپه شنستون هم جای دیگری است که با پیشروی در جنوب دره گله گیله (محل کاخ ناصری) به آنجا می‌رسید. در این تپه هیچ درخت میوه‌ای دیده نمی‌شود. تنها تعداد بسیاری سفال قرمز رنگ روی این تپه خودنمایی می‌کند که احتمالا مربوط به چادرنشینان دوران تاریخی هستند. از دیگر چشم اندازهای زیبای این روستا رود گله گیله است که این رود هم در همان منطقه کاخ قرار دارد. این رودخانه آب بسیار پاکیزه و خالصی دارد و به گوارا بودنش شهره است. آبشار شهرستانک هم در ادامه راه کاخ ناصرالدین‌شاه یک آبشار کم ارتفاع است که دیدنش خالی از لطف نیست.

از دیگر دیدنی‌های شهرستانک، باغ‌های میوه آن است. زردآلو میوه‌ای است که سهم بیشتری از باغ‌های این روستا دارد. با این حال درختان توت شیرین را هم نباید از یاد برد. دیدن منظره این باغ‌ها از روی تپه و ارتفاعات شهرستانک شبیه به یک تابلوی نقاشی است.

چه چیزی همراه ببریم؟

همان‌طور که گفته شد شهرستانک یک روستاست. پس انتظار نداشته باشید با رستوران یا سوپرمارکت آنچنانی در این روستا مواجه شوید. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به شهرستانک وعده‌های غذایی‌تان را آماده کنید. ممکن است بتوانید در روستا آش یا غذای سبکی تهیه کنید، اما فروشگاهی که همه اجناس مورد نیازتان را داشته باشد در این روستا وجود ندارد. در ضمن چون شهرستانک کوهستانی است، طبیعتا هوای خنک و گاه سردی دارد. حواستان باشد، لباس گرم بردارید. برای پیاده‌روی در شهرستانک هم کفش مناسب، کرم ضدآفتاب و در صورت تمایل باتوم کوهنوردی همراه داشته باشید. در کوچه‌باغ‌های شهرستانک می‌توانید از محلی‌ها توت و آلبالوی خشک بخرید.

کجا بمانیم؟

برنامه‌ریزی برای سفر به شهرستانک معمولا یک روزه است. اما اگر دوست داشته باشید چند روزی در این روستا بمانید، می توانید در یکی از مناطق اطراف شهرستانک اقامت کنید. اگر هوا خیلی سرد نباشد گزینه کمپ در طبیعت هم بد نیست. می‌توانید در آلاچیق‌هایی که در شهرستانک وجود دارد چادر بزنید و از فضای روستا استفاده کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
امرایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
0
قرن ششم میشود 3000 سال قبل؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
0
دوستان شهرستانک جای قشنگ و با صفاییه اما نه در حد این عکس ها فوتوشاپ شده.. بیشتر عکس های مناطق دیدنی در سایتها رنگ و لعاب داده شده هستند..
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین