کد خبر: ۶۱۵۴۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
خنجر از پشت به کردهای سوریه و ضربات پیاپی ترامپ به اعتبار جهانی آمریکا

آمریکا، کردها و سومین خیانت تاریخی؛ ترکیه به دنبال چیست؟ فاجعه جدید خاورمیانه در راه است؟

نشنال اینترست: بله، ترامپ به کردها خیانت کرد؛ این سومین باری در تاریخ است که امریکا از پشت به کردها خنجر می‌زند/ آیا پس از تصمیم اخیر ترامپ در قبال سوریه، جمهوریخواهان متقاعد به استیضاح او خواهند شد؟ / فارین پالسی: تسلیم ترامپ در برابر اردوغان به ضرر اعتبار امریکا خواهد بود / فارین پالسی: تصمیم ترامپ در قبال سوریه یک پیام را به متحدان امریکا می‌دهد: واشنگتن غیرقابل اعتماد است و ایران و روسیه متحدانی قابل اعتمادتر هستند/ جروزالم پست: ترامپ پشت کردها را هم خالی کرد؛ اسرائیل نمی‌تواند به هیچ قدرتی تکیه کند و تنها باید متکی به خود باشد/ با تصمیم اخیر ترامپ در قبال سوریه، ایران به دریای مدیترانه خواهد رسید
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه "نشنال اینترست" ضمن خیانت خواندن تصمیم "دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا درباره خارج کردن نیروهای نظامی امریکایی از مناطق کردنشین در سوریه می‌نویسد: "بله، جای تعجبی ندارد. اقدام ترامپ آخرین اقدام در خیانت علیه متحدان کرد امریکا بود. پیش از او روسای‌جمهوری سابق امریکا نیز اقدام مشابهی را انجام داده بودند و کردها را برای اهداف کلان‌تر ژئوپولیتیک قربانی کرده بودند. در واقع، این سومین نمونه از خیانت آشکار آمریکا به کردهای خاورمیانه در چندین دهه اخیر بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اکنون با تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکایی، ارتش ترکیه فرصت بپدا می کند تا شمال سوریه را از وجود کردها پاکسازی کند. این یک خیانت آشکار از سوی امریکا به کردها است. با این وجود، این مسئله نباید تعجب‌آور باشد. تا زمانی که مبارزه علیه داعش مطرح بود ترامپ سیاست مشابه اوباما را در قبال کردهای سوریه در پیش گرفت و به آنان تسلیحات، کمک‌های مالی و آموزشی ارائه داد. با این وجود، رهبران ترکیه جاه‌طلبی‌های جدایی‌طلبانه کردها در عراق و سوریه را تهدیدی جدی برای تمامیت ارضی ترکیه قلمداد می‌کنند چرا که کردها در جنوب شرقی ترکیه نیز حضور دارند.

آمریکا، کردها و سومین خیانت تاریخی؛ ترکیه به دنبال چیست؟ فاجعه جدید خاورمیانه در راه است؟

آمریکا، کردها و سومین خیانت تاریخی؛ فاجعه جدید خاورمیانه در راه است؟

رییس‌جمهوری ترکیه کردهای سوریه و عراق را متهم به ارتباط با پ ک ک کرده است؛ گروهی جدایی‌طلب که چندین دهه در جنگ مسلحانه علیه ترکیه بوده است. ترکیه از سیاست امریکا نسبت به کردهای سوریه ناراضی بوده و معتقد است که امریکا در صورت نیاز به کمک باید از ترکیه به عنوان عضو و متحد مهمی در ناتو درخواست یاری کند و نه از کردها. با این حال، علیرغم هشدارهای قبلی ترامپ به ترکیه در مورد حمله احتمالی نیروهای ارتش ترکیه علیه کردها، اکنون ترامپ تصمیمی را در مورد سوریه اتخاذ کرده که به ضرر کردها تمام می‌شود.

این اولین خیانت امریکا به کردها نیست. در سال 1973 میلادی، "ریچارد نیکسون" رییس‌جمهوری وقت امریکا با "محمدرضا پهلوی" شاه سابق ایران توافقی پنهانی را انجام داد تا پشتیبانی مالی و نظامی مفخیانه را برای کردهای عراق انجام دهد که آن زمان علیه صدام حسین دیکتاتور عراق شورشی را آغاز کرده بودند و به دنبال ایجاد کردستان مستقلی در شمال عراق بودند. صدام در اوایل همان سال با امضای پیمان دوستی و همکاری با مسکو خشم رهبران امریکا را برانگیخته بود. مقام‌های کرد جلساتی را در واشنگتن برای برنامه‌ریزی با مقام‌های سیا برگزار کردند و ماموران سیا به واحدهای شبه نظامی پیشمرگه کرد برای اقدام علیه نیروهای صدام کمک کردند. با این وجود، در سال 1975 میلادی، رژیم شاه ناگهان توافق صلحی را با صدام امضا کرد و حمایت ایران از شورشیان کرد متوقف شد. مقام‌های امریکایی نیز حاضر نبودند از سوی کردها به متحد ارزشمندتر خود یعنی ایران فشار آورند. در نتیجه، امریکا نیز راه تهران را دنبال کرد و کمک‌های خود به کردها را متوقف کرد و باعث سرکوب شورش کردها توسط نیروهای صدام شد.

علیرغم خیانت آشکار آمریکا، کردهای عراق مشتاقانه کمک واشنگتن برای ایجاد منطقه خودمختار در شمال عراق به دنبال شکست صدام در جنگ خلیج فارس در سال 1991 میلادی را پذیرفتند. نیروهای امریکایی برای کمک به کردها در شمال عراق حضور یافتند. تصمیم واشنگتن برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع مانع از تلاش نیروهای صدام برای سرکوب شورشیان کرد شد. استقلال کردستان عراق پس از جنگ عراق به رهبری امریکا و برکناری صدام از قدرت امکان‌پذیر شد. با این وجود، زمانی که رهبران کردستان عراق برای کسب استقلال قانونی و بین‌المللی و کامل در سال 2017 میلادی اقدام کردند و مسعود بارزانی رهبر اقلیم از تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در سپتامبر 2017 میلادی خبر داد، ترکیه و ایران نسبت به عواقب این اقدام هشدار دادند. پس از آن بود که امریکا به اقلیم کردستان عراق در این‌باره هشدار داد و خواستار احتیاط بیشتر رهبران اقلیم شد.

آمریکا، کردها و سومین خیانت تاریخی؛ فاجعه جدید خاورمیانه در راه است؟

علیرغم رای اکثریت اهالی اقلیم کردستان عراق به استقلال، بغداد و پایتخت‌های همسایه مسیرهای منتهی به کردستان عراق را بستند و تحریم‌های اقتصادی را علیه آن منطقه وضع کردند و دولت عراق عملیات نظامی در مناطق تحت اختلاف نفتخیز کرکوک را انجام داد. علیرغم آنکه کردها مهمترین متحد امریکا در جنگ علیه داعش بودند، دولت امریکا در برابر اقدام بغداد علیه کردهای عراق و اقدامات همسایگان علیه اقلیم کردستان عراق سکوت کرد. در اینجا نیز به دلیل خیانت امریکا اخرین امید کردهای عراق برای استقلال در هم شکست".

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "اکنون کردها می‌دانند که اعتماد به امریکا مضر و خطرناک است. رفتار واشنگتن غرور کردها را خدشه‌دار کرده است. البته این تنها مختص امریکا نیست. قدرت‌های بزرگ اکثرا زمانی که به نظر می‌رسد منافع مرکزی‌شان در معرض خطر قرار گرفته است، متحدان بیشتری را قربانی می‌کنند. کردها تنها قربانیان نبوده‌اند. برای مثال، نیکسون رییس جمهوری اسبق امریکا اجازه نداد تا اتحاد دیرینه واشنگتن با تایوان مانع از تلاش او برای نزدیکی به چین کمونیست شود. درس اخیر برای مشتریان و متحدان امریکا آن است که با احتیاط با امریکا تعامل داشته باشند. سیاست واشنگتن در معرض تغییر است و هیچ دولت خارجی‌ای نباید تصور کند که رابطه‌اش با امریکا از سوی واشنگتن مقدس قلمداد می‌شود. امریکایی‌ها اگر انگیزه کافی داشته باشند بدون تردید به متحدان‌شان به ویژه اگر متحدی کوچک باشد خیانت می‌کنند. این دستورالعمل اقدام قدرت‌های بزرگ است و امریکا در این‌باره یک استثنا نیست".

این نشریه تخصصی نظامی – دفاعی امریکایی همچنین در مقاله دیگری این پرسش را مطرح می‌کند که آیا تصمیم اخیر ترامپ درباره خارج کردن نیروهای امریکایی از سوریه، نمایندگان جمهوریخواه را متقاعد خواهد کرد تا از طرح دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ حمایت کنند یا خیر. این نشریه می‌نویسد: "برخی از سناتورهای حزب جمهوریخواه ممکن است نتیجه بگیرند که این حزب بدون ترامپ بهتر می‌تواند وارد انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری امریکا شود. شاید خبر فرمان ترامپ برای خارج کردن نیروهای امریکایی از سوریه که چراغ سبزی برای یورش آینده ترکیه علیه کردهای سوریه است به طور موقت، صحبت‌ها درباره استیضاح ترامپ در واشنگتن را کاهش داد. با این حال، اکنون به نظر می‌رسد جمهوریخواهان از تصمیم ترامپ عصبانی هستند و ممکن است با دموکرات‌ها برای طرح خواست استیضاح او همراه شوند.

آمریکا، کردها و سومین خیانت تاریخی؛ ترکیه به دنبال چیست؟ فاجعه جدید خاورمیانه در راه است؟

"میچ مک کانل"جمهوریخواه و رهبر اکثریت سنا در بیانیه‌ای با انتقاد از تصمیم اخیر ترامپ گفته است که عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از سوریه تنها به نفع روسیه، ایران و دولت اسد است. او اشاره کرده که این اقدام خطر ظهور دوباره داعش و گروه‌های مشابه را در منطقه افزایش خواهد داد. او ابایی ندارد که از سیاست خارجی ترامپ انتقاد کند. سناتور "لیندسی گراهام" جمهوریخواه که از حامیان دیرینه ترامپ بوده است نیز در توئیتی نوشت که اقدام ترامپ در مورد سوریه دقیقا کاری است که اوباما در مورد عراق انجام داد و پیامدهای فاجعه‌باری برای امنیت ملی امریکا به همراه داشت".

ضربه ترامپ به اعتبار آمریکا

نشریه امریکایی "فارین پالسی" نیز در مقاله‌ای تحلیلی تصمیم اخیر ترامپ در قبال سوریه را ضربه ترامپ به اعتبار بین‌المللی امریکا می‌داند و از آن تحت عنوان تسلیم شدن ترامپ در برابر اردوغان یاد کرده است. این نشریه می‌نویسد: "کاخ سفید با رها کردن شرکای کرد خود در سوریه، پیامی آشکار را به هم‌پیمانان‌اش فرستاده است: واشنگتن غیرقابل اعتماد است. به نظر می‌رسد آنگونه که "کارل مارکس" نوشته بود تاریخ تکرار می‌شود؛ یک بار به صورت تراژیک و دومین بار به صورت کمیک. اکنون این جمله درباره وضعیت دردناک شمال سوریه صدق می‌کند. ترامپ اردوغان را تهدید کرده که در صورت حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه، اقتصاد ترکیه توسط امریکا نابود خواهد شد. با این حال، به نظر می‌رسد ترامپ تنها چیزی را که نابود کرده اعتبار امریکا در خاورمیانه و فراتر از آن است.

آخرین اقدام ترامپ پاداشی به یک عضو ناتو (ترکیه) به خاطر رفتار بد آن کشور محسوب می‌شود. جالب آنجا است که ترکیه پیشتر از تحریم‌های امریکا برای خثنی کردن اقدامات ایران سرپیچی کرده بود و از سوی دیگر، از روسیه سامانه دفاع هوایی اس-400 را خریداری کرد. با این حال، ترامپ کماکان در برابر اردوغان تسلیم می‌شود. اکنون ترامپ کردها، ایزدی‌ها، مسیحیان و اعراب سوریه که در قالب نیروهای دموکراتیک سوریه با امریکا در شکست دادن داعش همکاری کرده بودند را به ترکیه می‌فروشد. اردوغان برای مهندسی جمعیت و تغییر بافت جمعیتی شمال سوریه برنامه‌ریزی کرده است و دستورالعمل فاجعه‌باری را در پیش گرفته است. او می‌خواهد سه میلیون پناهجوی عرب سوری را با اکثریت کردهای ساکن شمال سوریه جایگزین کند. این دستکاری آشکار جمعیتی توازن قومی منطقه را برهم می‌زند و باعث آغاز خشونت‌های قومیتی در دهه‌های بعدی خواهد شد و بر نفرت و دشمنی‌ها خواهد افزود".

این نشریه در پایان می‌نویسد: "اکنون ترامپ با تصمیم خود به متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی امریکا این پیام را می‌رساند که واشنگتن قابل اعتماد نیست. در مقابل، روسیه و ایران که دولت سوریه را حفظ کردند شرکای قابل اعتمادتری به نظر می‌رسند. این تصمیم ترامپ سبب می‌شود تا متحدان امریکا بیشتر به سوی مسکو و تهران سوق پیدا کنند. ترامپ باید بفهمد آینده خاورمیانه و چشم‌انداز اعتبار امریکا به عنوان یک متحد را در معرض خطر قرار داده است".

نگرانی اسرائیل از تصمیمات ترامپ

روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" نیز در مقاله‌ای می‌نویسد که تصمیم اخیر ترامپ در مورد سوریه حاوی درس مهمی برای اسرائیل است و آن اینکه اسرائیل نمی‌تواند به هیچ قدرتی اعتماد و تکیه کند و تنها باید متکی به توان خود باشد.  این روزنامه می‌نویسد: "تصمیم اخیر ترامپ در قبال سوریه را باید در کنار تصمیم او درباره حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان قرار داد. در آن مورد، امریکا هیچ واکنشی از خود برای دفاع از عربستان یکی از متحدان منطقه‌ای‌اش نشان نداد. هر دو این تصمیمات نشان می‌دهند که دولت کنونی امریکا تمایلی به ایستادن در کنار متحدان منطقه‌ای‌اش و درگیر شدن با دشمنان آنان در خاورمیانه ندارد. این سیاست تفاوت چندانی با رویکرد اوباما ندارد و این موضوع مهمی است که اسرائیل باید درک کند. اینکه اسرائیل دیگر نمی‌تواند به امریکا اعتماد کند و باید به خود متکی باشد. جالب است که پشت کردن ترامپ به کردها تنها یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که شخص او از احتمال امضای پیمان دفاعی میان امریکا و اسرائیل سخن به میان آورده بود. اکنون باید پرسید آیا امضای ییمان دفاعی با کشوری که رییس‌جمهوری آن کردها را به اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه می فروشد ارزشی دارد؟ تصمیم اخیر ترامپ تنها به نفع دولت اسد و حامی آن یعنی ایران تمام خواهد شد. این موضوع عواقبی جدی برای اسرائیل خواهد داشت چرا که آخرین دژ شمالی را از بین می‌برد و راه ایران برای رسیدن به بنادر مدیترانه از طریق عراق و سوریه و لبنان را هموار می‌سازد".

آمریکا، کردها و سومین خیانت تاریخی؛ ترکیه به دنبال چیست؟ فاجعه جدید خاورمیانه در راه است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
0
8
هر فاجعه را در خاور میانه قبل از بررسی ابتدا به گردن می اندازند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
3
6
اردوغان چه آتشی می سوزاند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین