کد خبر: ۶۱۶۰۵۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
پوتین گفته "نیروهای غیرقانونی باید خاک سوریه را ترک کنند"

پوتین: ایران قدرت منطقه است| عامل حمله به آرامکو و نفتکش ایرانی را نمی دانم

پوتین گفت: ایران قدرت منطقه‌ای بزرگی است. این کشور فرهنگ عمیق و قدیمی دارد. تمامی کشورهای منطقه می‌خواهند روابط خوبی با هم داشته باشند و هیچ کسی برای درگیری با کشور دیگر تلاش نمی‌کند. می‌دانم که هیچ کسی در عربستان این را نمی‌خواهد در امارات هم همین‌طور.
آفتاب‌‌نیوز :

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربیه انگلیسی درباره عامل حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکوی عربستان گفت که برخلاف ادعای برخی کشورها مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله، روسیه به هیچ کشوری اشاره نخواهد کرد.

به گزارش العربیه انگلیسی، پوتین در پاسخ به این سوال که روسیه چگونه با وجود تجهیزات اطلاعاتی پیشرفته‌ و روابطی که با ایران دارد، نتوانسته است که عامل این حمله را تشخیص بدهد، تاکید کرد که روسیه نمی‌دانست چه کسی مرتکب این حملات شده است.

پوتین: ایران قدرت منطقه است/عامل حمله به آرامکو و نفتکش ایرانی را نمی دانم/ ما به منافع قانونی شرکایمان توجه می‌کنیم

رئیس جمهور روسیه در ادامه این گفت‌وگو درباره نقش این کشور در خلیج فارس با گفتن این که « مسکو روابط بسیار دوستانه‌ای با تمامی کشورهای منطقه از جمله ایران و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و امارات دارد»، نقش روسیه را به عنوان یک میانجی میان ایران و سایر کشورهای منطقه کم اهمیت جلوه داد.

خبرگزاری اسپوتنیک همچنین گزارش داد که پوتین با پیشنهاد از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران از آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایران خواست که به اختلاف نظرهایشان غلبه کنند.

اسپوتنیک همچنین در ادامه افزود که از دیدگاه رئیس‌جمهور روسیه اگر این شرایط به واقعیت بپیوندد، مذاکرات جدید در قالب 1+5 که آخرین بار به امضای توافق هسته‌ای منتهی شد، امکان‌پذیر خواهد بود.

این خبرگزاری به نقل از وی درباره حمله اخیر رخ‌داده به نفت‌کش ایرانی سابیتی در دریای سرخ گفت: ممکن است باور نکنید اما ما [نمی‌دانیم که چه کسی مسئول این حملات بوده است]. روز پس از حمله، من بلافاصله از مسئولان وزارت دفاع و اطلاعات روسیه در این باره پرس‌وجو کردم، اما متاسفانه ما، در حال حاضر، اطلاعات موثقی درباره این رخداد نداریم.

علاوه بر این خبرگزاری رویترز با گزارش بخشی از اظهارات پوتین در گفت‌وگو با العربیه درخصوص مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران به نقل از رییس جمهور روسیه نوشت: ما باید درباره برنامه موشکی ایران مذاکره کنیم و این امکان‌پذیر است، اما برنامه موشکی[ایران] یک چیز است و برنامه هسته‌ای[ایران] چیزی دیگر.

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که تمامی نیروهایی که به صورت غیرقانونی در خاک سوریه هستند، باید این کشور را ترک کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با شبکه‌های اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم گفت: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود. تمامی کسانی که به صورت غیرقانونی بر روی خاک سوریه هستند باید این کشور را ترک کنند. این درباره تمامی کشورهاست. اگر رهبری سوریه در آینده بگوید که دیگر نیاز به نیروهای روسی نیست در این صورت ما نیز باید این کشور را ترک کنیم. من درباره این مسئله با صراحت کامل با تمامی شرکا از جمله ایران و ترکیه گفتگو خواهم کرد. ما بارها درباره این مسئله با شرکای آمریکایی صحبت کردیم. من با صراحت به همکارانم گفتم که باید خاک سوریه از وجود بیگانگان پاکسازی شود و تمامیت ارضی سوریه به این کشور بازگردد.

پوتین گفت: ما راه دشوار و پیچیده‌ای را برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه طی کردیم و اکنون تشکیل شده است. امیدواریم که اولین نشست‌های این کمیته طی چند روز آتی برگزار شود.

وی تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سوریه به آغوش ملت‌های عربی بازگردد.

پوتین درباره معامله قرن گفت: ما به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره پرونده فلسطین پایبند هستیم. معامله قرن هنوز مبهم است و واشنگتن هنوز طرح را ارائه نکرده است.

پوتین افزود: اجرای طرح راهکار تشکیل دو کشوری برای حل مسئله فلسطین ضرورت دارد. ما بارها پیشنهاد برگزاری مذاکرات مستقیم میان رهبری فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را داده‌ایم. اما مذاکراتی برگزار نشده است. به عقیده من حل مسئله فلسطین کلید حل بسیاری از مشکلات منطقه است.

وی درباره حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و تحولات بعد از آن گفت: ما طرح‌های آمریکا درباره عراق را تأیید نکردیم بلکه نسبت به عواقب منفی آن هشدار دادیم. عراق امروز صرف‌نظر از مشکلات داخلی در مسیر مثبتی پیش می‌رود.

پوتین گفت: ما با هیچ کشوری علیه کشور دیگر روابط دوستی برقرار نمی‌کنیم. ما روابط دوجانبه‌ای براساس رویکردهای مثبت داریم و ائتلاف‌هایمان را با هدف جنگ علیه هیچ طرفی ایجاد نمی‌کنیم.

وی گفت: ما توافق شراکت استراتژیک با امارات را سال میلادی گذشته امضا کردیم و به امارات به عنوان یکی از شرکای بسیار نزدیک خود می‌نگریم. امضای سند شراکت استراتژیک نشان دهنده روابط مستحکم بین امارات و روسیه است.

پوتین که قرار است از فردا راهی عربستان و امارات شود، تأکید کرد: امارات نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه دارد و این نقش تقویت کننده ثبات است. ما در تماس دائم با امارات هستیم.

وی درباره عربستان گفت: ما برای سفر به عربستان به عنوان پاسخی به سفر تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم. روابط ما با عربستان طی سال‌های اخیر تغییرات ریشه‌ای داشته است. ما عربستان را یک کشور دوست می‌دانیم و روابط خوبی با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داریم.

پوتین نقش مثبت عربستان در سوریه را ستود و گفت: ما به صورت جدی با ترکیه و ایران همکاری می‌کنیم و همگان این را می‌دانند. بدون نقش عربستان در حل و فصل بحران سوریه به هیچ وجه امکان رسیدن به یک رویکرد و دیدگاه مثبت در این راستا نبود.

پوتین درباره حملات آرامکو گفت: ما چنین اقداماتی را محکوم می‌کنیم و موضع درست هم همین است. این موضع رسمی ماست. از همان آغاز هم این را گفتیم. چنین اقداماتی هیچ نتایجی برای هیچ طرفی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: بازار نفت به شکل چشمگیری برای یک هفته از این اتفاق تأثیر پذیرفت و بعد به روال همیشگی بازگشت چراکه عوامل اصلی که بازار نفت را تشکیل می‌دهند اجازه بالا یا پایین آمدن قیمت را نمی‌دهند. من با رهبران عربستانی از جمله ولیعهد در ارتباط بودم و به او گفتم که باید به اسناد و ادله دست یافت و نباید قبل از جمع‌آوری اسناد و مدارک طرفی را متهم کرد.

پوتین گفت: ایران قدرت منطقه‌ای بزرگی است. این کشور فرهنگ عمیق و قدیمی دارد. تمامی کشورهای منطقه می‌خواهند روابط خوبی با هم داشته باشند و هیچ کسی برای درگیری با کشور دیگر تلاش نمی‌کند. می‌دانم که هیچ کسی در عربستان این را نمی‌خواهد در امارات هم همین‌طور.

اما اگر بخواهیم دستورکارهای مثبتی داشته باشیم باید این واقعیت را در نظر بگیریم که ما به منافع قانونی شرکایمان توجه می‌کنیم. اینجا نمی‌خواهم به قانونی یا غیرقانونی بپردازم اما باید بگویم که این قدرت بزرگ یعنی ایران از هزاران سال پیش وجود داشته امکان ندارد که منافع خاص خود را نداشته باشند و باید با احترام با آن‌ها تعامل کرد.

برای حل اختلافات باید مذاکره کرد. بدون مذاکره حتی یک مشکل کوچک را هم نمی‌توان حل کرد. من اینجا باید نگرانی عربستان و امارات را درک کنم اما تنها خود این دو کشور می‌توانند مشکلات موجودشان را حل کنند. در رابطه با ما می‌توانیم شرایط لازم را فراهم کنیم. ما روابط خوبی هم با ایران و هم با دوستان عربمان داریم.

اگر روابط خوبمان با ایران و جهان عرب را با روابطمان با عربستان و امارات در کنار هم قرار دهیم می‌توانیم به منافع مشترکی برسیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
2
3
اقای پوتین دودوزه بازی میکند ولی در این کار منافع ملی اش را بر هر چیزی ارجح میداند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
7
0
تو سیاستمدار قدری هستی و توانایی این رو داری که بین ایران و امریکا و عربستان دوستی برقرار کنی چرا این کار را نمی کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
واقعاااااااااا برات متاسفم که اینطور فکر می کنی
این نکبت عامل بدبختیه
خودش باعث این همه اتفاقاته
تو انتظار داری این حل کنه؟؟؟؟؟؟؟
چجوری فکر می کنی تو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
1
6
ترفند پوتین ,تفرقه با ترکیه, در جهت منافع خودش, از جیب جانی و مالی و عزتی دیگران
جمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
4
4
قطعاً این ویژگی قدرت و بزرگی در منطقه خاورمیانه بنام ایران وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
2
1
روسیه و ایران دشمنان مشترکی دارند چون آمریکا قبلا باعث تشدید تجزیه روسیه شد ودر تجزیه روسیه دخیل بود و هنوز هم این کینه ها به قوت خود باقی است ، خیلی از کشورهای کنار روسیه که الان آمریکا با آنها روابط نسبتا خوبی دارد تا همین هفت هشت سال پیش جز روسیه بودند! و از طرفی اسراییل و امارات و سعودی با آمریکا هستد و با ایران دشمن هستند خب روسیه طرف ایران رو میگیره و نمیاد بگه آمریکا درست میگه . البته روسیه دنبال منافع خودش هم هست و داره از این آب گل آلود ماهی میگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
3
4
نه شرقی نه غربی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
هم کتاب مقدس هم دمپایی .
پوتین حاضر شد با دمپایی به عربستان برود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین