کد خبر: ۶۱۶۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

سوزان رایس: فرار 10 هزار داعشی از زندان با چراغ سبز ترامپ انجام گرفت

مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رییس جمهوری سابق آمریکا معتقد است در جنگ علیه داعش حدود ۱۰ هزار اسیر گرفته شد و «دونالد ترامپ» با عدم پشتیبانی از کردها موجب شد تا آنها برای دفاع از خود داعشی‌ها را رها کنند، یعنی ترامپ چراغ سبز «فرار از زندان» ۱۰ هزار تروریست را نشان داد.
سوزان رایس: فرار 10 هزار داعشی از زندان با چراغ سبز ترامپ انجام گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

«سوزان رایس» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان افزود: جنگ داخلی سوریه، جنگی کاملا پیچیده است که آمریکا نمی تواند در آن به عنوان طرفداری از یک سمت در آن وارد شود.

وی ادامه داد: برای باراک اوباما نیز ورود به جنگ سوریه انتخاب و تصمیمی دشوار بود، اوباما می گفت آمریکا نباید خود را درگیر جنگ داخلی کند که یک طرف آن بشار اسد و طرف آن شورشیان قرار دارند.

رایس افزود: اما اوباما تصمیم گرفت برای نبرد با داعش از حملات نیروی هوایی بهره جسته و مستشار نظامی به سوریه اعزام کند زیرا داعش تهدید امنیت ملی برای آمریکا، متحدان اروپایی و همچنین منطقه ای به شمار می رفت، این جنگی علیه تروریسم بود و جنگی نبود که در آن شما طرف کسی را گرفته باشید.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد تصریح کرد: دونالد ترامپ هم میراث دار این جنگ بود و آن را ادامه داد، در مجموع القاعده، داعش و هر شبکه تروریستی امکان سازماندهی دوباره خود را دارد، بنابراین حضور نیروهای مستشار آمریکایی در شمال سوریه در حمایت از کردها مهم بود.

به گفته وی، هزاران نفر از نیروهای کرد با حمایت آمریکا علیه داعش جنگیدند، حال با از میان رفتن داعش، ما (آمریکا) کردها را رها کردیم و این از دو جهت موضوع بدی است.

رایس ادامه داد: نخست اینکه با این کار پیامی به کردها و دیگر متحدان بالقوه آمریکا در جهان می فرستیم مبنی بر اینکه آمریکا پس از اتمام کار و چنانچه تصمیم به قطع رابطه بگیرد، تصمیم خود را عملی ساخته و شما را در برابر دشمن تنها می گذارد.

وی افزود: دوم اینکه این موضوع بسیار خطرناک است، در جنگ علیه داعش حدود ۱۰ هزار اسیر گرفته شد و ترامپ با پشتیبانی نکردن از کردها موجب می شود تا کردها برای دفاع از خود آنها را رها کنند، یعنی ترامپ چراغ سبز «خروج از زندان» ۱۰ هزار تروریست را داد.

مشاور امنیت ملی ریس جمهوری آمریکا ادامه داد: تصور نمی کنم سیاست جدید سوریه پس از تماس تلفنی ترامپ با اردوغان اتفاقی باشد.

رایس همچنین در مورد نتایج رویگردانی ترامپ از کردهای سوریه گفت: این اقدام پیامد خطرناکی دارد، یعنی زمانی که کار آمریکا با متحدانش تمام شد می‌تواند رابطه خود را به راحتی با آنها قطع کند.

وزیر خارجه سابق انگلیس نیز در تفسیر وقایع اخیر و حمله ترکیه به نواحی شمال شرق سوریه به سی ان ان گفت: اردوغان قصد قرار دادن پناهجویان عرب سنی سوری در میان کردها این منطقه را دارد که این به معنی شروع یک تنش داخلی است.

«دیوید میلیبند» افزود: در یک کلام، خلاء سیاسی آمریکا در قبال سوریه وجود دارد، هیچگونه سیاست برجسته ای از سوی آمریکا جهت خاتمه بخشیدن به جنگ داخلی سوریه را شاهد نبوده ایم و از طرف دیگر هم انگلیس به دلیل درگیری با برگزیت فاقد هرگونه سیاستی درمورد موضوع سوریه است و آنچه که وجود دارد این است که اکنون عرصه در سوریه در اختیار ایران، روسیه و ترکیه است.

ارتش ترکیه از روز چهارشنبه هفته گذشته حمله به شمال سوریه را با عنوان عملیات موسوم به «چشمه صلح» به همراه ارتش آزاد سوریه علیه نیروهای «پ. ک. ک» و «ی. پ. گ» و داعش در شمال سوریه آغاز کرد.

اقدام ارتش ترکیه پس از آن صورت پذیرفت که تعدادی از نیروهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ از این منطقه خارج شدند.

کردها این دستور ترامپ را خیانت به خود و نیز زمینه چینی برای اقدام نظامی ترکیه دانستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین