کد خبر: ۶۱۶۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹

شی: هرگونه توطئه برای تجزیه چین وهم و خیالات است

رییس جمهوری چین هشدار داد تلاش برای هرگونه اقدام تجزیه طلبانه از سوی نیروی خارجی، تنها وهم و خیالات است.
شی: هرگونه توطئه برای تجزیه چین وهم و خیالات است
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رادیو بین المللی چین، «شی جین‌پینگ» روز یکشنبه در کاتماندو پایتخت نپال در دیدار «شارما ‎اولی» نخست وزیر این کشور افزود: هر کس بخواهد در هر نقطه از چین فعالیت تجزیه‌ طلبانه انجام دهد، بدون شک با شکست روبرو می شود .

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چین مایل است ضمن همکاری با نپال در زمینه کمربند - جاده، با این کشور در زمینه های ارتباطات، بهسازی جاده ها، راه آهن، ساخت بنادر مرزی، برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور، تقویت همکاری مخابراتی و ایجاد شبکه ارتباط سه بعدی در هیمالیا همکاری کند.

او گفت: چین از نپال برای توسعه اقتصادی و بهبود زندگی مردم پشتیبانی می کند و مایل است با تقویت مشورت با نپال درباره سیاست ها و توسعه همکاری ها، به مبادلات در زمینه های آموزشی، گردشگری و مناطق محلی کمک کند.

شی با بیان اینکه چین پس از زلزله نپال، به طور مداوم کمک های لازم را برای بازسازی در اختیار این کشور قرار می دهد تصریح کرد چین همچنین علاوه بر همکاری در پروژه بهبود آب آشامیدنی، برای حفاظت از کوه اورست نیز همکاری ها را تقویت کند.

«شارما ‎اولی» نخست وزیر نپال نیز در این دیدار گفت: نپال و چین دوست و شریک واقعی هستند. حتی با وجود تغییرات خارجی، سیاست دوستی نپال با چین تغییر نخواهد کرد و مسیر توسعه روابط دوستانه بین دو کشور نیز غیرقابل تغییر است.

اولی اظهار داشت انتظار دارد همراه با چین شبکه ارتباط سه بعدی هیمالیا را ایجاد کرده و از شرکت های چینی بیشتر برای سرمایه گذاری در نپال استقبال می کند.

نخست وزیر نپال اظهار داشت که این کشور قاطعانه از حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین حمایت می کند، استوارانه بر اصل «چین واحد» پایبند می ماند و به هیچ وجه اجازه دخالت به هیچ گونه نیرو نمی دهد که با استفاده از سرزمین نپال، فعالیت تجزیه‌طلبانه علیه چین انجام دهد.

"شی جین پینگ" رییس جمهوری چین به منظور توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تشویق نپال برای مشارکت بیشتر در طرح یک کمربند - یک جاده روز گذشته به کاتماندو سفر کرد.

رییس جمهوری چین پیش از سفر به نپال از هند دیدار کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین