کد خبر: ۶۱۶۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

ترامپ: تحریم سنگین ترکیه در راه است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت درگیر جنگ ترکیه و کردها نخواهد شد اما تحریم‌های سنگینی را علیه ترکیه اعمال خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

ترامپ در توییتی نوشت: "ما درگیر جنگی دیگر که ۲۰۰ سال است میان دو ملت در جریان است نخواهیم شد. اروپا این فرصت را داشت که زندانیان داعشی خود را در اختیار بگیرد اما آنها نخواستند هزینه آن را بپردازند. آنها گفتند 'بگذار آمریکا هزینه‌اش را بدهد".'

وی افزود: "کردها شاید با آزاد کردن تعدادی زندانی می‌خواهند ما را درگیر کنند. ترکیه و کشورهای اروپایی، که بسیاری از نیروهای داعش از آنجا آمده‌اند، آنها را دوباره دستگیر می‌کنند. اما آنها باید بجنبند. تحریم‌های سنگین علیه ترکیه در راه است. آیا واقعا مردم فکر می‌کنند که ما باید با ترکیه که عضو ناتو است وارد جنگ شویم؟ جنگ‌های بی‌پایان خاتمه می‌یابند."

پس از این رشته توییت، ارزش لیر پول ترکیه شش دهم درصد افت کرد.

ترامپ: تحریم سنگین ترکیه در راه است

در همین حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که به آذربایجان سفر کرده گفت انتظار دارد نیروهای کرد از شهر منبج عقب‌نشینی کنند: "وقتی آنها از منبج خارج شوند، ما یعنی ترکیه وارد آن نخواهیم شد. برادران عرب ما مالک واقعی آن هستند، قبایل برخواهند گشت و رویکرد ما اطمینان از برگشت بی‌خطر آنها است."

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت روسیه مانعی بر سر راه حمله نیروهای ترکیه به شهر کوبانی ایجاد نخواهد کرد چون "تا به حال رویکرد مثبتی داشته است."

اردوغان همچنین به کشورهای غربی که حمله نظامی ترکیه را به شمال سوریه محکوم کرده‌اند، از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا انتقاد کرد و گفت: "آنها طرف چه کسی هستند؟ با متحدان ناتو یا با تروریست‌ها؟ نمی‌توانند جواب بدهند. غیرممکن است که هدف و منطق آنچه آنها انجام می دهند را فهمید. از خودم می‌پرسم آیا به خاطر این است که ترکیه تنها کشور مسلمان عضو ناتو است."

همزمان به گفته رسانه رسمی سوریه، نیروهای نظامی ارتش این کشور وارد شهر تل تمر در شمال شرق سوریه شده‌اند. کردهای سوریه می گویند که دولت این کشور با اعزام ارتش به مرز شمالی برای جلوگیری از عملیات تهاجمی ترکیه علیه آنها موافقت کرده است.

بدران جیا کرد یکی از مقامات ارش دولت خودگران شمال شرقی سوریه به رویترز گفت: "بعد از اینکه آمریکایی‌ها از منطقه رفتند و به حمله ترکیه چراغ سبز نشان دادند، ما مجبور شدیم به سراغ گزینه‌های دیگر برویم که گفتگو با دمشق و مسکو بود، برای پیدا کردن راه حل و جلوگیری از حملات ترکیه. این توافق اولیه، یک توافق نظامی است، در باره جنبه سیاسی آن گفتگو نشده که در مراحل بعدی مطرح می‌شود."

اما ایلنور چویک یکی از مشاوران ارشد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به بی‌بی‌سی گفت چنین توافقی صورت نگرفته و ارتش سوریه هم در مرز با ترکیه حضور ندارد.

او گفت: "اگر آنها جایی در منطقه باشند جنوب مرز ترکیه و بیرون منطقه امن ما خواهد بود. ما داریم یک منطقه امن در داخل سوریه ایجاد می‌کنیم، به عمق سی کیلومتر و در طول مرز ترکیه. بنابراین آنچه ما الان می‌بینیم این است که آنها می‌خواهند با تروریست‌های کرد یعنی یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به توافق برسند، اما در حال حاضر همه اینها شایعه است. ما تحرک نیرو نمی‌بینیم. آنها در مرز نیستند. ما در مرز هستیم."

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین