کد خبر: ۶۱۶۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵

پروتز سینه عامل ایجاد سرطان نیست

یک فوق تخصص جراحی گفت: براساس مطالعات انجام‌شده، هیچ ارتباطی بین گذاشتن پروتز و ابتلا به سرطان سینه، بیماری‌های خود ایمنی و سایر بیماری‌های سامانه‌ای ثابت نشده است.
پروتز سینه عامل ایجاد سرطان نیست
آفتاب‌‌نیوز :

وحید گوهریان در خصوص ابهامات بعد از عمل جراحی سینه و استفاده از پروتز، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه سرطان سینه در زنانی که پروتز دارند، دیرتر تشخیص داده می شود، وجود ندارد.

وی افزود: گرفتن حمام آفتاب یا استفاده از دستگاه‌های سولاریوم، به پروتز آسیبی نمی‌رساند. اما به مدت یک سال باید از تابش مستقیم نور آفتاب یا اشعه سولاریوم به محل برش جراحی جلوگیری کرد. همچنین توصیه می‌شود تا چند ماه بعد از عمل از سولاریوم استفاده نشود.

این فوق تخصص جراحی مسافرت با هواپیما بعد از جراحی پروتز سینه را بلامانع دانست و در خصوص مراقبت‌های بعد از جراحی پروتز، گفت: ‌به‌طورمعمول این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و طول مدت بستری بیمار یک روز است.

‌گوهریان ادامه داد: هنگام ترخیص برای بیمار، مسکن و آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود. بیمار می‌تواند روز اول بعد از عمل‌، پانسمان را برداشته و در صورت تمایل استحمام کند. ‌همچنین به بیمار توصیه می‌شود در هفته اول بعد از عمل رانندگی نکند و محدودیت حرکتی دست‌ها را رعایت کند (بالا بردن دست‌ها برای مسواک یا شانه زدن بلامانع است)، در چند هفته اول بعد از عمل جراحی از خوابیدن روی شکم خودداری شود.

‌این فوق تخصص جراحی تصریح کرد: ‌اولین معاینه کنترل سه تا پنج روز بعد از عمل انجام می‌شود و درصورتی‌که در معاینه کنترل هرگونه شکی در خصوص بالا قرار گرفتن پروتز وجود داشته باشد، از نوار مخصوص (Elastic Wrap) استفاده می‌کنند که دورتادور قسمت بالایی قفسه بسته می‌شود و جهت ایجاد فشار به سمت پایین ضروری است.

گوهریان خاطرنشان کرد: معمولاً در چند روز بعد از عمل، بیمار قادر به بیرون رفتن از خانه است، اما انجام فعالیت و ورزش شدید به مدت 2 تا سه هفته ممنوع است.

وی تصریح کرد: ‌بیشترین ورم ناشی از عمل طی سه تا پنج هفته فروکش می‌کند.‌حساسیت بافت‌ها به‌ویژه در هنگام لمس ممکن است تا چند هفته به طول بیانجامد.‌ معاینات کنترل بعدی چهار تا شش هفته، سه ماه و یک سال بعد از عمل جراحی انجام می‌شود و بعدازآن لازم است بیماران هرچند سال یک‌بار کنترل شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین