کد خبر: ۶۱۶۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

افزایش یک متری تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به افزایش یک متری تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل گفت: برای اینکه به سمت احیای دریاچه حرکت کنیم باید به فکر صرفه جویی آب در بخش کشاورزی باشیم.
افزایش یک متری تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود تجریشی در نشست تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه طی چند سال اخیر سه قرارداد با مهندسان‌ مشاور یکم در جنوب دریاچه، دانشگاه تبریز در شرق دریاچه و دانشگاه ارومیه در غرب دریاچه بسته شد، اظهار کرد: هدف از این اقدامات این بود که مشکلات و راهکارها را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: مطالعات و بررسی‌ها نشان داده است که می‌توانیم در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه۴۰ درصد مصرف آب را کم کنیم و آن را به دریاچه ارومیه اختصاص دهیم. طی سال گذشته نیز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۹ درصد از مصرف آب کشاورزانی که در پایاب سدها بودند بدون بروز هیچ مشکلی اجتماعی کاهش پیدا کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه اراضی کشت آبی ۱۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: اما با کاهش مصرف آب در پایاب سدها و هدایت بارش‌های خوب امسال به سمت دریاچه، یک متر تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزوده شده است.

تجریشی ادامه داد: قرار بود پس از شرایط تثبیت به سمت احیا حرکت کنیم و در فاز احیا باید آب بیشتری را غیر از رهاسازی‌ها به سمت دریاچه بفرستیم که این آب باید از صرفه‌جویی در بخش کشاورزی تامین شود.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۲۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه است که نسبت به سال قبل افزایش یافته است و امیدواریم این شرایط را حفظ کنیم و بتوانیم در آینده وسعت را افزایش دهیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان گفت: در حال حاضر در دریاچه بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد. سازمان حفاظت محیط زیست نیز ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه از منابع این سازمان را به دریاچه ارومیه اختصاص داده است و امیدواریم بتوانیم پس از تثبیت دریاچه به سمت احیا پیش رویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
1
این نکته رو من هر بار در بخش نظرات خبرهای مرتبط با دریاچه ارومیه مینویسم.

دقت!!!! دریاچه فقط یک و نیم متر آب داره.

دریاچه ارومیه در شرایط ایده آل فقط 4 و نیم متر عمق دارد. یعنی همه دعوا سر اینه که عمق دریاچه به 4 و نیم متر برسه.
امسال به یمن بارشها دریاچه از نیم متر به یک و نیم متر رسیده.
ولی اگر پاییز امسال و بهار سال بعد بارون کم بباره همه این آب تبخیر میشه و دریاچه دوبار نیم متر خواهد شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین