کد خبر: ۶۱۶۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

ورود مهاجران تهدیدی برای امنیت اروپا تا ۲۰۳۰

چنانچه کشورهای جهان سوم در معرض مسایلی چون جنگ داخلی، "تخریب شدید محیط زیست و یا بی‌ثباتی سیاسی" قرار گیرند، اتحادیه اروپا با بحران مهاجرتی روبرو خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

داود عیوضلو، پژوهشگر مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی در رصدخانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس نتایج پروژه "داهرندورف" (Dahrendorf Forum) در خصوص چشم‌انداز امنیت اروپا تا سال ۲۰۳۰ که توسط اندیشکده LSE Ideas دانشگاه اقتصاد لندن و همچنین دانشگاه The Hertie School برلین در سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شده است، روندهای کلیدی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی که ممکن است امنیت اروپا را تا سال ۲۰۳۰ تحت تأثیر قرار دهند، به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش Dahrendorf مهم­ترین چالش‌های امنیت پیش روی اروپا تا سال ۲۰۳۰ شامل مواردی چون "خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)"، "اختلاف نظر اروپا با آمریکا بر سر توافق هسته‌­ای ۵+۱"، "نگرش­‌های ضد لیبرالی در داخل اروپا"، "چالش‌های تکنولوژیکی و سایبری"، "طرح‌ریزی قدرت چین"، "نگاه درون‌­نگر آمریکا"، "بحران‌های محیط زیستی" و "جنگ و درگیری به ­خصوص در حوزه شمال آفریقا و خاورمیانه (MENA) و مهاجرت­‌های اجباری ناشی از آن" می‌شود.

عیوضلو با تاکید بر اینکه در این گزارش از سیاست‌­های مهاجرتی به عنوان "پاشنه آشیل اتحادیه اروپا" یاد شده است، خاطر نشان کرد: چنانچه کشورهای جهان سوم در معرض "جنگ داخلی"، "جابه‌جایی اجتماعی"، "تخریب شدید محیط زیست و یا بی‌ثباتی سیاسی" قرار گیرند، اتحادیه اروپا با بحران مهاجرتی روبرو خواهد شد که این امر به اختلافات جدی بین کشورهای عضو این اتحادیه دامن خواهد زد. به عبارت دیگر جنگ و بی‌ثباتی در شمال آفریقا و خاورمیانه (MENA) و همچنین بحران‌های محیط زیستی در کشورهای در حال توسعه، جریان گسترده مهاجرتی به سمت اروپا را ایجاد خواهد کرد.

پژوهشگر مهاجرت‌های اجباری و پناهجویی در رصدخانه مهاجرت ایران تاکید کرد: به طور کلی می‌­توان گفت پدیده مهاجرت و پناهجویان از سال ۲۰۱۴ به طور ویژه در دستور کار اروپا قرار گرفته است، اما یافتن راه حل‌های پایدار برای این مساله همچنان دشوار به نظر می‌رسد که پیامد سیاسی ناتوانی اتحادیه اروپا در حل این مساله همچنان مشهود و محل بحث بوده است.

وی تاکید کرد: استراتژی جهانی اتحادیه اروپا (EUGS) خواستار ایجاد "سیاست مهاجرتی مؤثر" با حمایت از کشورهای ترانزیتی برای بهبود قابلیت‌های پذیرش و پناهندگی و توقف کردن جریان‌های نامنظم مهاجرتی است؛ چنانچه دولت‌­های اروپایی طی توافقی از دولت‌­های "لیبی" و "ترکیه" خواستند که حرکت پناهجویان به مرزهای اروپا را محدود کنند. چنانچه این توافق‌نامه از بین برود، اروپا شاهد افزایش ورود مهاجران به خاک این کشور خواهد شد. اتحادیه اروپا تصور می‌­کند که منطقه MENA همچنان منبع بی‌­ثباتی سیاسی و درگیری‌های فرقه‌­ای خواهد بود و دلایل مختلفی از تخریب محیط زیست تا جنگ‌های داخلی مهاجرت مجدد جمعیت را به اروپا به همراه خواهد آورد.

این پژوهشگر حوزه مهاجرت‌های اجباری یادآور شد: در راستای پاسخ به این چالش، استراتژی جهانی اتحادیه اروپا (EUGS) برای کشورهای اروپایی پیشنهاد شده است که یکی از جنبه‌های آن حمایت از کشورهای ترانزیت مهاجران به منظور ارتقای ظرفیت‌های پذیرش پناهجویان در آن کشورها است.

عیوضلو خاطرنشان کرد: در نهایت این گزارش سه اولویت استراتژیک اروپا در خصوص مهاجرت را معرفی می‌کند که شامل "پاسخ­گویی به درگیری‌ها" و بحران‌های خارجی، "ایجاد ظرفیت‌­های همکاری" و "محافظت از اتحادیه اروپا و شهروندانش از طریق اقدامات خارجی" می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین