کد خبر: ۶۱۶۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

چرایی خروج نیروهای آمریکا از خاورمیانه از نگاه رسانه‌های عربی

خاورمیانه موضوعی است که رسانه‌ها و تحلیلگران عربی به آن پرداخته و آن را تحلیل و بررسی کرده اند.
چرایی خروج نیروهای آمریکا از خاورمیانه از نگاه رسانه‌های عربی
آفتاب‌‌نیوز :

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی‌ خود را خارج کردن نیروهای امریکایی از خاورمیانه عنوان کرده بود، پس از سه سال بالاخره در صدد اجرایی کردن این وعده انتخاباتی خود بر آمده است. وی یکشنبه هفته گذشته در سخنانی گفت آمریکا از اول هم نباید در خاورمیانه حضور پیدا می کرد و نیروهای آمریکا باید از سوریه و افغانستان خارج شوند. ترامپ پیش از این نیز در سخنانی گفته بود که وقت آن رسیده است که آمریکا به جنگ‌های مضحک خود در خاورمیانه پایان دهد. دستور ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از منطقه، متحدان این کشور را نگران و آشفته کرده است.

فرار آمریکا از خاورمیانه

تارنمای «البوابه» مصر نوشت: تحلیلگران تصمیم آمریکا درباره خروج نیروهای خود از سوریه را از زوایای مختلفی تحلیل کردند. برخی این تصمیم را با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ارتباط می دانند و می گویند ترامپ در تبلیغاتی انتخاباتی گذشته خود وعده خروج این نیروها را داده بود و اکنون این وعده ها و برنامه های انتخاباتی خود را اجرایی می سازد تا به امور داخلی آمریکا بپردازد. برخی دیگر معتقدند که تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای خود از سوریه در واقع نوعی معامله پایاپای سیاسی میان ترکیه و آمریکا و همچنین آمریکا و روسیه است. این تحلیلگران می گویند ترامپ به ترکیه برای حمله به سوریه چراغ سبر نشان داده است. برخی دیگر از تحلیلگران تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه را با تحولات داخلی آمریکا و تلاش های اعضای حزب دموکرات برای کنار گذاشتن ترامپ در انتخابات آینده در ارتباط می دانند.

اما روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه و خیانت این کشور به کردها، دلایل دیگری را درباره تصمیم عقب نشینی نیروهای آمریکا عنوان کرد.

به نوشته روزنامه رای الیوم، تصمیم ترامپ برای عقب نشینی نیروهای آمریکا پس از چند موضوع اساسی رخ داده است. آمریکا اکنون دارای نفت بسیاری است و از یک کشور مصرف کننده به کشوری صادر کننده تبدیل شده است. تولید نفت این کشور روزانه به ۱۱.۵ میلیون بشکه می رسد. با این وجود، دیگر آمریکا نیازی به منطقه خاورمیانه و نفت عربستان ندارد. افزایش قدرت نظامی محور مقاومت به رهبری ایران و افزایش قدرت اقتصادی و نظامی چین و پایان دوران یکه تازی دلار در معاملات نیز در این تصمیم آمریکا نقش داشته است. همچنین شکست سلاح ها و سامانه های پدافند موشکی آمریکا در حمایت از عربستان و رژیم اسرائیل به ویژه پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در این تصمیم ترامپ نقش داشته است. شکست تحریم های آمریکا در تسلیم سازی ایران، چین، روسیه و ونزوئلا و تشکیل ائتلاف قدرتمند میان این کشورها نیز در این باره تاثیر گذار است. افزون بر این، ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده عقب نشینی نیروهای آمریکا از خاورمیانه را داده بود و مخالفت خود با جنگ آمریکا با عراق و افغانستان را اعلام کرده بود، اما وی اجرایی سازی وعده های خود را در این زمینه تا کنون به تاخیر انداخته بود تا بتواند میلیاردها دلار از کشورهای عربی باج خواهی کند و اکنون در شرایطی که خزانه این کشورها رو به پایان است و ایران و همپیمانان آن دست برتر را در تحولات منطقه دارند وی تصمیم به خروج نیروهای آمریکا از منطقه گرفته است.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره»، «شریف شحاده» عضو مجلس مردمی سوریه گفت پایداری و مقاومت مردم و ارتش سوریه و همپیمانان آن سبب عقب نشینی آمریکا از سوریه شد. پیش از این نیز آمریکا مجبور شد از ویتنام، لبنان و عراق عقب نشینی کند و اکنون هم آمریکا به دلیل تفاهم سوریه، ایران و روسیه مجبور به فرار از سوریه شده است.

روزنامه «رای الیوم» در گزارشی دیگر نوشت شاید عقب نشیتی نیروهای آمریکا از سوریه و خارج شدن آمریکا از این جنگ بیهوده مقدمه ای برای عقب نشینی کامل آمریکا از منطقه از جمله عراق، سوریه، کویت و دیگر پایگاه های آمریکا در منطقه خلیج فارس باشد. هنگامی که ترامپ مرکز فرماندهی نیروهای هوایی آمریکا را از پایگاه «العدید» قطر به سرزمین های آمریکا منتقل می کند و ناوها و کشتی های جنگی خود را منطقه خلیج فارس به اقیانوس آرام منتقل می کند و به کردها می گوید که نباید آمریکا را به خاطر چشم پوشی از آنها سرزنش کنند این نشان می دهد که ترامپ تصمیم به خروج نیروهای آمریکا از منطقه خاورمیانه گرفته است تا کنشگران منطقه خود مشکلاتشان را حل کنند. چشم پوشی ترامپ از همپیمانان کرد خود باید «فال بدی» برای همپیمانان آن در عربستان و منطقه خلیج فارس باشد که بر روی حمایت های آمریکا حساب باز کرده بودند.

روزنامه «السبیل» اردن در گزارشی به قلم «حازم عیاد» نوشت آنچه در شمال سوریه اتقاق افتاد در دیگر مناطق هم اتفاق خواهد افتاد. همانطوری که آمریکا ۲۹ سپتامبر نیروهای خود را از پایگاه العدید قطر خارج کرد این کشور نیروهای خود را از دیگر مناطق از جمله افغانستان خارج خواهد کرد و دیگر وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و دیگر دیپلمات های کارکشته آمریکا نمی توانند این موضوع را پنهان کنند.

غیر قابل اعتماد بودن آمریکا

روزنامه «دنیا الوطن» فلسطین در گزارشی به قلم «وفیق زنداح» نوشت آمریکا و سیاست خارجی آن شکاف دچار گسست و ضعف شده است. این کشور در طول تاریخ در ویتنام، افغانستان، عراق، سوریه و بسیاری از مناطق شکست خورده است. اکنون این کشور کردها را فروخته است. نبود مبادی و ارزش ها در سیاست خارجی آمریکا سبب شده است که آمریکا و سیاست های آن قابل اعتماد نباشد. دشمنان و حتی دوستان آمریکا هم درباره اقدامات و اهداف آمریکا شک و تردید دارند.

روزنامه «الاتحاد» امارات هم نوشت تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه و فراهم کردن زمینه برای حمله ترکیه به نیروهای کرد بار دیگر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را نشان داد.

روزنامه «القدس العربی» از قول «جمال عبدالجواد سلطان» پژوهشگر مرکز «الاهرام» مصر نوشت به نظر می رسد کشورهای خاورمیانه در فکر ایجاد تغییرات ریشه ای در راهبرد دفاعی خود هستند. زیرا دیگر این کشورها به آمریکا به عنوان یک همپیمان قابل اعتماد نگاه نمی کنند.

به نوشته روزنامه القدس العربی چاپ لندن، «مایکل استیونز» پژوهشگر اندیشکده پادشاهی در لندن گفت در منطقه خاورمیانه آشوب و هرج و مرج در جریان است. زیرا قدرت سلطه گر و دیگر کشورها نمی دانند چه کار می کنند. هیچ کسی نمی داند که چه تصمیمی بگیرد، زیرا که نمی داند فردا چه اتفاقی خواهد افتاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین