کد خبر: ۶۱۶۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸

آلیسیا آلونسو، اسطوره رقص باله درگذشت+عکس

به گزارش رسانه‌های دولتی در کوبا، آلیسیا آلونسو، بالرین کوبایی و از بزرگترین اسطوره‌های رقص باله قرن بیستم در سن ۹۸ سالگی درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :

آلونسو یکی از مشهورترین و بزرگترین رقصنده‌های باله قرن بیستم محسوب می‌شود. او از ۱۹ سالگی بینایی‌اش را به تدریج از دست داد، به طوری که هنگام اجرا فقط نور صحنه بود که او را هدایت می‌کرد.

بعد از انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا، او به همراه فیدل کاسترو که بعدا به رهبری کوبا رسید، "باله ملی کوبا" را تاسیس کرد.

آلیسیا آلونسو، اسطوره رقص باله درگذشت

میگل دیاز-کانل، رئیس‌جمهور کوبا درباره مرگ او گفت: "آلیسیا آلونسو، رفت و مرگ او فقدان بزرگی است اما میراث بی‌نظیری از خود به جا گذاشته است."

او افزود: "او کوبا را به جایگاه بهترین رقص‌ها در سراسر جهان رساند. آلیسیا از تو سپاسگزاریم به خاطر کارهای جاودان که انجام دادی."

آلیسیا آلونسو، ۲۱ دسامبر ۱۹۲۱ در شهر هاوانا متولد شد. او ده ساله بود که برای اولین بار به روی صحنه رفت و عاشق رقص باله شد.

او چهار سال پیش گفت: "وقتی نگاه می‌کنی و می‌بینی که سالن تئاتر پر از جمعیت است احساس می‌کنی زنده هستی، متولد می‌شوی. فوق‌العاده است، یک حس منحصر به فرد."

در ۱۶ سالگی با فرناندو آلونسو، همشاگردی ازدواج میکنند و با هم به نیویورک نقل مکان می‌کنند و به موسسه باله کاروان می‌پیوندند.

سه سال پس از آن، وقتی فقط ۱۹ سال داشت، دچار اختلالات بینایی شد و قدرت بینایی‌اش رو به کاهش گذاشت. بیماری او جداشدگی یا پارگی شبکیه تشخیص داده شد.

آلیسیا آلونسو، اسطوره رقص باله درگذشت+عکس

آلیسیا گفته بود: "به شدت از مشکلات بینایی رنج می‌بردم و چندین عمل جراحی را روی چشم‌هایم انجام دادند. پارگی شبکیه. وحشتناک بود. به من گفتند که نباید سرم را سریع به طرف پایین یا دو طرف حرکت دهم. دو سال اینطور بود. به من گفتند که دیگر هرگز نمیتوانی برقصی. اما خب من بازهم رقصیدم."

هنگامی که دوران نقاهت پس از عمل جراحی را می‌گذراند، مربی باله او در کنار بسترش، قدم به قدم مراحل مختلف "باله ژیزل" را با حرکت دادن انگشتان او تمرین می‌کرد.

مشکلات بینایی او بعدها بازگشت و به جایی رسید که او قادر به دیدن هم‌رقص خود نبود و فقط از روی نورهای روی صحنه می‌توانست حرکات خود را هماهنگ کند.

چندین عمل جراحی روی چشم‌هایش انجام شد.

اواخر سال‌های ۱۹۴۰، او در نقش‌های طولانی در روی صحنه در نیویورک و لندن باله رقصید، به ویژه باله ژیزل، که از آثار مشهور رمانتیک باله است.

در سال ۱۹۴۸، او کمپانی باله آلیسیا آلونسو را در هاوانا، پایتخت کوبا تاسیس کرد. او می‌گوید که هر وقت که به خانه اش در کوبا بازمی‌گشت با خودش فکر می‌کرد چرا باله در کوبا برای همه مردم نیست و چرا هر کسی نمی‌تواند به تماشای باله بنشیند.

شرکت باله او در سال ۱۹۵۶ به دلیل مشکلات مالی منحل شد. اما بعد از انقلاب، بالی ملی کوبا را تاسیس کرد. بر اساس خاطراتش که در سال ۱۹۸۱ منتشر شده است، فیدل کاسترو از او پرسیده بود که برای تاسیس یک کمپانی باله چه مقدار پول لازم داد.

او در پاسخ به کاسترو گفته بود که او صد هزار دلار لازم دارد. پاسخ کاسترو این بود: "ما به تو ۲۰۰ هزار دلار خواهیم داد."

این موسسه با اجرای باله در همه جا، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها کاری کرد که همه مردم در کوبا بتوانند باله ببینند. او تا اواخر دهه هفتاد زندگی‌اش مدیریت این کمپانی را بر عهده داشت و همچنان هم باله می‌رقصید.

آلیسیا آلونسو در کوبا محبوبیت زیادی دارد به طوری که یک عطر به نام او ساخته شده و نام یکی از مهمترین نقش‌های او، کوپولیا، روی یک بستنی پرطرفدار گذاشته شده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین