کد خبر: ۶۱۷۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴

پیگرد منتقدان هیئت تفریح و سرگرمی سعودی/ تلاش بن سلمان برای رواج فرهنگ غربی

فعالان عربستانی از اقدام رژیم سعودی در پیگرد منتقدان هیئت تفریح و سرگرمی این کشور خبر دادند که ولیعهد سعودی آن را برای ترویج فرهنگ غربی و اصلاح گرا معرفی کردن خودش تاسیس کرده است.
پیگرد منتقدان هیئت تفریح و سرگرمی سعودی/ تلاش بن سلمان برای رواج فرهنگ غربی
آفتاب‌‌نیوز :

صفحه موسوم به زندانیان اندیشه در شبکه اجتماعی توییتر که وضعیت حقوق بشری عربستان را زیر نظر دارد، از حمله مسئولان سعودی به کاربران اینترنتی خبر داد که از هیئت تفریح و سرگرمی تحت مدیریت ترکی آل الشخ انتقاد می کنند.

این صفحه آورده است: کمیته های سایبری سعودی موج تهدیدهای شدیدی علیه کاربرانی به راه انداخته اند که نظر خودشان را بیان می دارند و از اقدامات ترکی آل شیخ رئیس هیئت تفریح و سرگرمی سعودی انتقاد می کنند.

برپایه این گزارش، مسئولان سعودی از هرگونه انتقادی علیه هیئت تفریح و سرگرمی تحت مدیریت ترکی آل الشیخ مشاور دفتر سلطنتی و یکی از بازوان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی جلوگیری می کنند. پیش از این مسئولان سعودی عمر المقبل استاد مطالعات اسلامی دانشکده شریعت دانشگاه القصیم و کاربر فعال در اینترنت را بعد از انتشار یک فایل ویدئویی در شبکه های اجتماعی بازداشت کردند. او در این فایل از هیئت تفریح و سرگرمی و فعالیت های آن انتقاد کرده بود که با استقبال کاربران جریان محافظه عربستان روبرو شد، زیرا آنها معتقدند که این هیئت علیه آداب و رسوم کشورشان اقدام و هزینه های هنگفتی خرج می کند.

صفحه زندانیان اندیشه اشاره کرد که نگرانی از تهدیدها علیه صاحبان اندیشه فزونی می یابد. هیئت تفریح و سرگرمی از زمان تشکیل شدن از خوانندگان مشهور عربی و غربی برای اجرای کنسرت در عربستان دعوت کرده است که با موجی از انتقادها به خاطر ترویج فرهنگ غربی و مناسب نبودن پوشش آنها روبرو شده است.

این هیئت همچنین اخیرا نیز جشنواره ای را با شرکت شمار زیادی از هنرپیشه های عرب و هالیود برگزار کرد. بن سلمان از طریق این هیئت از یک سو در تلاش برای اصلاح گر جلوه دادن خود و آوردن فرهنگ غربی به عربستان و از سوی دیگر بهبود چهره اش در جهان غرب بهره برداری می کند.

این گزارش حاکی است که پیگرد کاربران در توئیتر و فعالان در شبکه های اجتماعی به خاطر انتقاد غیرمستقیم از بن سلمان و سیاست داخلی و خارجی وی ادامه دارد. مسئولان سعودی دو هفته پیش عبدالعزیز العوده کاربر عربستانی را به خاطر صحبت درباره مسئله فلسطین و مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل بازداشت کردند. رژیم سعودی همچنین شماری از کاربران حامی مسئله فلسطین و برخی کاربران طنز پرداز را مجبور کرد تا تعهد بدهند که دیگر به موضوعاتی نپردازند که حکومت سعودی صحبت درباره آنها را ممنوع کرده است. مسئولان سعودی تعدادی از این کاربران را ممنوع الخروج کرده اند.

مسئولان سعودی تلاش های بی وقفه ای برای کنترل فضای شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر کرده اند که یک تریبون مهم و اصلی در عربستان به شمار می رود. سعود القحطانی مشاور سابق دفتر سلطنتی سعودی در این راستا از یک سو اقدام به جذب کاربران مشهور توییتر و تلاش برای تهدید یا مجبور کردن کاربران به سکوت کرد و از سوی دیگر تلاش کرد که آنها را با مشغول به کار کردن در نهادهای وابسته به ولیعهد سعودی نظیر موسسه خیریه مسک یا مرکز جهانی مبارزه با تفکر افراطی (اعتدال) یا اتحادیه امنیت سایبری اغوا کند. این اتحادیه رصد کاربران و بازداشت آنها را برعهده دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین