کد خبر: ۶۱۷۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

آیا خاک ‌بازی برای کودکان امروز هم مفید است؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که خاک سطحی می‌تواند مهم‌ترین عامل مواجهه کودکان با سرب باشد.
آیا خاک ‌بازی برای کودکان امروز هم مفید است؟
آفتاب‌‌نیوز :

 بررسی میزان سرب در خاک، برای تعیین خطرات آلودگی سرب برای کوچکترین و آسیب‌پذیرترین ساکنان کره زمین یعنی کودکان، بسیار مهم است.

به گزارش ساینس‌دیلی، محققان دانشگاه تولین در امریکا در سال 2001 میزان سرب در خاک نیواورلئان را مورد بررسی قرار دادند و خاک حدود 5500 محله در خیابان‌های شلوغ، منازل، فضای باز و پارک‌ها را جمع‌آوری کردند و سپس 16 سال بعد همین بررسی را انجام دادند و سطح سرب در خون کودکان را نیز مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج بررسی نشان داد که تغییرات طولانی در سطح سرب خاک می‌تواند تاثیرات متفاوتی در سطح سرب خون کودکان داشته باشد.

هوارد میلکه، سرپرست این تحقیق و محقق این دانشگاه، اظهار کرد: گرد و غبار سرب قابل مشاهده نیست و برخی از مکان‌های آلوده به سرب، گاهی به عنوان مکان‌هایی برای بازی کودکان در نظر گرفته می‌شود و کودکان با انجام فعالیت در این مکان‌ها با سرب آلوده می‌شوند که بسیار خطرناک است.

محققان اظهار کردند: قرار گرفتن در معرض سرب، برای کودکان، عواقب جبران‌ناپذیری ازجمله مشکلات رفتاری، کاهش ضریب هوشی، بیش فعالی، تاخیر در رشد، مشکلات شنوایی، کم خونی، بیماری کلیوی و سرطان به همراه خواهد داشت و در موارد نادر، منجر به تشنج، اغما و یا مرگ هم می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد، کودکانی که با خاک با میزان سرب زیاد بازی کردند میزان سرب در خون آنان نیز افزایش یافته و کمترین امتیاز در عملکرد مدرسه را کسب کردند.

دربرخی از کشورها از جمله ایالات متحده، در سال‌های اخیر، سرب به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر مرگ زودرس به ویژه بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده و سالانه منجر به 412 هزار مرگ زودرس می‌شود.

این مطالعه جدید با همکاری محققان استرالیا، دانشگاه ایالتی کلرادو و دانشگاه شهری نیویورک در ایالات‌متحده انجام‌شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین