کد خبر: ۶۱۷۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

ناآرامی‌های بی‌سابقه در بولیوی/ تجمع مردم مقابل محل بازشماری آرا

مردم بولیوی خشمگین از آنچه آن را تلاش رییس جمهور چپ‌گرا برای مداخله در انتخابات می‌خوانند، مقابل هتل لاپاز،جایی که هیات انتخاباتی بولیوی در حال شمارش آرا است دست به تجمع اعتراضی زدند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال شمارش ۹۷ درصد از آرای اخذ شده از انتخابات روز یکشنبه بولیوی، مشخص شد که اوو مورالس، رییس جمهور چپ‌گرای این کشور درصد پیشتازی خود نسبت به کارلوس مسا، رقیب اصلی خود را به ۹.۴۲ درصد افزایش داده و تنها کمی با ۱۰ درصد اختلاف لازم برای اجتناب از کشیده شدن انتخابات به دور دوم فاصله دارد.

حتی اگر جریان پیشتازی مورالس به همین روال باشد و وی پیروزی مستقیم و قاطعانه خود را تضمین کند، مشروعیت این انتخابات تحت تاثیر قرار گرفته و مسا و طرفدارانش متعهد شده‌اند تا نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناسند.

گمانه‌زنی‌ها نسبت به تحریف آرای روز یکشنبه پس از آن به وجود آمد که هیات عالی انتخابات به طور ناگهانی شمارش سریع آرا را متوقف کرد.

این اقدام هیات عالی انتخابات پس از آن صورت گرفت که با شمارش ۸۴ درصد از آرا مشخص شد که رقابت میان مورالس و مسا احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد.

هنگامی که در بحبوحه خشم و عصبانیت روز دوشنبه شمارش سریع آرا از سرگرفته شد، مورالس توانست اختلاف ۱۰ درصدی لازم را به دست آورد؛ اقدامی که باعث انتقاد ناظران بین‌المللی انتخابات و شبی متشنج در سراسر بولیوی شد به طوری که چندین دفتر انتخاباتی مورد حمله قرار گرفتند و یا به آتش کشیده شدند و دو تن نیز مجبور به پریدن از یک ساختمان آتش گرفته در شهر پوتسی شدند.

این در حالی است که دولت مورالس هرگونه مداخله در این انتخابات را رد کرده و خواستار آرامش شده است. اما در لاپاز و دیگر شهرهای بولیوی اعتراضات برای دومین شب متوالی از سرگرفته شد.

یکی از این معترضان در اعتراضات سه‌شنبه شب گفت: آنها رای مرا دزدیده‌اند. بدون شک این انتخابات توسط ریاست جمهوری تحریف شده است.

معترضان در جریان این اعتراضات توهین‌هایی به مورالس کرده و شعار «ما نمی‌ترسیم لعنت به او» سر دادند. معترضان ضد دولتی همچنین اکثر خیابان‌های پایتخت را مسدود کرده، از موانع پلیس عبور کردند و برای فراخوان افراد بیشتر به منظور مشارکت در این اعتراضات فشفشه‌هایی به طرف آسمان پرتاب کردند.

به گفته شاهد خبرگزاری رویترز، این اعتراضات یکی از بزرگترین اعتراضات در دهه‌های اخیر در بولیوی بوده به طوری که بیش از ۱۰۰ هزار تن در ان شرکت کرده‌اند.

مسا پس از بازگشت از شهر سانتا کروز که دومین شهر بزرگ بولیوی و پایگاه اصلی حمایتش محسوب می‌شود، در خط مقدم این اعتراضات در مقابل هتل مذکور حاضر شد.

وی گفت: همین الان چند متر آن طرف‌تر یک تقلب بزرگ در حال صورت گرفتن است تا ما فکر کنیم انتخابات به دور دوم کشیده نشده است. آنها به کشور دروغ می‌گویند و به رای شما پشت کردند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان به مدت یک ساعت گاز اشک‌آور شلیک کرد و برخی معترضان نیز در واکنش به طرف افسران پلیس سنگ پرتاب کردند.

اوایل روز سه‌شنبه در شهر لاپاز، خیابان‌های منتهی به بازارها مسدود شده بود چرا که ساکنین برای خرید مواد غذایی به خیابان‌ها آمده بودند و پمپ بنزین‌ها نیز در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن آشوب‌ها یا برقراری منع آمد و شد، بسیار شلوغ بودند.

این آشوب شوک بزرگی برای بولیوی است که در دوران ریاست جمهوری مورالس از یک ثبات طولانی مدت برخوردار بوده است.

دولت مورالس در اقدامی برای آرام کردن این آشوب‌ها اظهارات مورالس در روز یکشنبه را پس گرفت. وی روز یکشنبه اعلام کرده بود در انتخابات پیروز شده و تنها نیازمند رای روستاها برای تایید پیروزی تاریخی و بی‌سابقه دیگرش است.

دیگو پری، وزیر امور خارجه بولیوی با تاکید بر این‌که شمارش سریع تنها یک آمار مقدماتی غیرالزام‌آور است، از سازمان کشورهای آمریکایی که ناظر رسمی این انتخابات است دعوت کرد تا شمارش رسمی کنونی آرا را بررسی کند.

این در حالی است که سازمان کشورهای آمریکایی روز دوشنبه اعلام کرده بود تغییر در نتایج شمارش سریع آرا پس از وقفه به وجود آمده، به صورت چشمگیری سرنوشت این انتخابات را تغییر داده و به اعتماد به این روند لطمه زده است.

پری در کنفرانس خبری گفت: نتیجه هرچه که باشد ما به عنوان دولت آن را قبول خواهیم کرد.

در همین حال رییس هیات عالی انتخابات بولیوی نیز هرگونه تلاش برای تقلب در انتخابات را رد کرد. اما آنتونیو کاستس، معاون رییس هیات عالی انتخابات بولیوی در ضربه‌ای مهلک به اعتبار این هیات در اعتراض استعفا داده و گفت: وقفه در اعلام آمار این انتخابات کل روند انتخاباتی را از اعتبار ساقط کرده و باعث یک تشنج اجتماعی غیرضروری شده است.

پیروز این انتخابات که ۹ نامزد داشت باید بیش از ۵۰ درصد یا ۴۰ درصد به اضافه ۱۰ درصد از آرا را از آن خود کند. مورالس تا اواخر روز سه‌شنبه ۴۶ درصد و مسا ۳۷ درصد از آرا را از آن خود کرده بود.

مورالس قرار است اوایل امروز (چهارشنبه) کنفرانسی خبری برگزار کند و این کنفرانس خبری همزمان با نشست سازمان کشورهای آمریکایی برای مذاکره درباره انتخابات بولیوی و برنامه معترضان ضد دولتی و حامی دولت برای آمدن به خیابان‌های این کشور است.

یکی از سخنگویان کمپین انتخاباتی مسا این برنامه برای بررسی شمارش آرا توسط سازمان کشورهای آمریکایی را خبری خوب دانسته اما گفت: اعتراضات باید ادامه یابد تا فشارها بر دولت برای پذیرش این مساله که انتخابات به دور دوم کشیده شده حفظ شود.

وی گفت: این بررسی بیشتر شبیه یک کالبد شکافی است. ما باید به مبارزه ادامه دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین