کد خبر: ۶۱۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

نقش امارت و عربستان در وقایع ارزی از زبان رئیس بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی در مصاحبه با المانیتور گفت که اروپایی ها برای اجرایی شدن اینستکس به موافقت آمریکا نیاز دارند.
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی در گفتگویی با المانیتور به بیان آخرین اخبار مربوط به ساز و کار مالی اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران موسوم به اینستکس، نرخ ارز و خط اعتباری فرانسه برای حفظ برجام پرداخت. رئیس بانک مرکزی در این مصاحبه ضمن اشاره به تقویت ۴۰ درصدی ارزش ریال نسبت به سال گذشته گفت که اجرایی شدن خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای حفظ توافق هسته ای بستگی به آمریکا و فرانسه دارد تا با همکاری با یکدیگر، راهی برای حل این مشکل بیابند.

همتی در خصوص وقایع ارزی سال گذشته گفت: به نظرم نرخ ارز به دلیل انتظارات پیرامون تحریم های آمریکا، زبان تهدیدآمیز ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و تلاش‌های یکجانبه آمریکا برای قطع نظام بانکی ایران از نظام جهانی قرار گرفت. از نظر فنی نیز ما در آن مقطع با مشکلاتی مواجه بودیم: ظرفیت های فنی و نرم افزاری ما برای پایش معاملات ارزی در زمانی که واحدهای ارزی تعطیل شدند کم بود.

رئیس بانک مرکزی در خصوص اخبار مربوط به دخالت عربستان و امارات در وقایع ارزی نیز گفت: من نیز شایعات مربوط به این دخالت ها در بازارهای سلیمانیه و هرات را شنیدم. این ها شایعه بودند اما واقعیت این است که امارات محدودیت هایی بر فعالیت های صرافی های خصوصی از جمله بر حساب‌های بانکی ایرانیان در این کشور اعمال کرد. شنیده ایم که اخیرا این محدودیت ها برداشته شده است و این چیزی است که ما از همسایگانمان انتظار داریم انجام دهند.

همتی در خصوص اینستکس نیز گفت که دلیلی برای خوش بینی به اینستکس نمی‌بیند: به این نتیجه رسیده ام که مساله مربوط به اینستکس و مکانیزم آن نیست بلکه مساله این است که اروپایی ها نیاز به تایید آمریکا برای برنامه هایشان دارند.

رئیس بانک مرکزی با بیان این‌که اروپایی‌ها هنوز پولی را در اینستکس ودیعه نگذاشته اند افزود: احساس من این است که اروپایی به قدر کافی برای مستقل عمل کردن (از آمریکا) مصمم نیستند. تمامی موضوعات مربوط به اینستکس با مقامات بانکی آلمان، فرانسه و انگلیس مورد بحث قرار گرفته است اما آن ها همه چیز را منوط به اجازه آمریکا کرده اند.

آقای همتی هم چنین در خصوص مساله FATF نیز گفت: پیوستن به FATF یکی از الزامات تراکنش های بانکی بین المللی است و بنابراین طبیعی است که بانک ها نیاز به انطباق با قوانین FATF دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین