کد خبر: ۶۱۷۸۶۹
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
رئیس سازمان محیط زیست گفته منتقدان "مسئله انتقال آب را سیاسی می‌کنند"

کلانتری: انتقال آب خزر به کسی ربط ندارد| عده‌ای سر و صدای زیادی راه انداخته‌اند| شاید هم چند هزار درخت قطع شود!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی افراد موضوع انتقال آب دریای خزر را سیاسی می‌کنند در حالی که این موضوع در حیطه اختیار وزارت نیروست و به هیچ کسی ربطی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه عده‌ای با توجه به اطلاعات نادرست، پروژه انتقال آب خزر به سمنان را سیاسی می‌کنند، گفت: خواهش من این است که مساله سیاسی نشود بلکه فنی به آن نگاه شود.

عیسی کلانتری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: قطعاً در روند اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان، سازمان حفاظت محیط زیست نظارت خواهد داشت.

کلانتری: انتقال آب خزر به کسی ربط ندارد| عده‌ای سر و صدای زیادی راه انداخته‌اند| شاید هم چند هزار درخت قطع شود!

وی در پاسخ به اینکه ممکن است با اجرای این پروژه وضعیت دریاچه ارومیه حادث شود، گفت: اینطور نیست، حجم دریای خزر ۸۶ هزار میلیارد متر مکعب است با اجرای این طرح حداکثر در سال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود که عده‌ای می‌گویند آب خزر شور می‌شود در حالی که با برداشت این میزان آب، در نهایت ۶ دهم میلیون تن نمک به دریای خزر بر می‌گردد یعنی یک و سه دهم درصد که می‌شود ۰.۰۰۳ ده هزارم درصد (صفر ممیز صفر صفر ۳ ده هزارم درصد) در ۱۰۰ سال که عدد زیادی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه اطلاعات غلط می‌دهند و مساله را سیاسی می‌کنند، در سال ۹۳ وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست آن زمان تصویب کرده بودند که از دریای خزر سالانه ۳ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل کنند یعنی ۱۵ برابر این میزان آبی که الان می‌خواهد برداشت شود، آن زمان هیچ کسی صدایش در نیامده بود، فقط ستاد احیای دریاچه ارومیه آن را رد کرد چون مطالعات نشان داده بود که املاح دریای خزر سولفاته و دریاچه ارومیه کلرات است بنابراین اگر این انتقال صورت می‌گرفت این آب در دریاچه رسوب می‌کرد و مانع عمق گرفتن دریاچه ارومیه می‌شد، آن زمانی که مصوب شد و بودجه آن نیز آماده بود حتی یک نفر صدایش در نیامده بود الان که قرار است فقط یک پانزدهم آن میزان آب منتقل شود این همه سر و صدا به پا کرده‌اند.

کلانتری اظهار داشت: بر اساس قانون سازمان حفاظت محیط زیست باید در مدت دو ماه برای هر طرحی پاسخ دهد چه مثبت چه منفی، اگر پاسخ ندهد طبق همان قانون طرح خود به خود مصوب می‌شود، وزارت نیرو مرداد ماه درخواست انتقال آب خزر به سمنان را برای ما فرستاد ما هم بررسی کردیم و ۶ شرط گذاشتیم و گفتیم حالا وزارت نیرو می‌خواهد اجرا کند یا نکند، این شروط هم الزام‌آور است.

وی در پاسخ به اینکه با اجرای این طرح چند هزار اصله درخت قطع می‌شود، گفت: شما اگر سنگی را هم جابجا کنید یک اثرات زیست محیطی دارد، دولت موظف است آب شرب، بهداشت و صنعت تمام شهروندان را در تمام کشور تامین کند، این جزو وظایف وزارت نیرو است و به هیچ کسی هم ربطی ندارد در واقع طبق قانون مصوب توزیع عادلانه آب در اسفندماه ۶۱، وزارت نیرو تامین‌کننده آب شرب، بهداشت و صنعت در تمام نقاط کشور است، آنها راهش را بلدند که از کجا تامین کنند سازمان حفاظت محیط زیست فقط بررسی زیست محیطی می‌کند.

طرح انتقال آب از دریای خزر، از اواخر دولت اصلاحات به طور جدی مطرح شد. در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۹۲ به تعطیلی رسید.

در سال ۹۳ با طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس بحث انتقال آب خزر بر سر زبان‌ها افتاد و سپس سال گذشته در جریان سفر رئیس‌جمهوری به سمنان، بحث آن مطرح شد.

نخستین بار طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان و سایر شهرهای بیابانی کشور از زمان دولت اصلاحات مطرح شد. این طرح در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در تاریخ هشتم تیرماه سال ۱۳۸۴ با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو به تصویب رسید.

اواخر سال ۱۳۸۸ موضوع انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان به عنوان یکی از استان‌های مهم کم آب حوضه کویر مرکزی در دستور کار استانداری استان قرار گرفت. انجام مطالعات این طرح تیر ماه سال ۸۹ مورد تصویب معاون اول وقت رییس‌جمهوری و مجید نامجو مطلق وزیر وقت نیرو قرار گرفت. محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی دی ماه خود به سمنان مصوبه این طرح را نهایی کرد و بهمن ماه آن سال به وزارت نیرو ابلاغ کرد. خرداد ماه سال ۹۰ در نهایت طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی به شرکت آب نیرو به عنوان دستگاه اجرایی ابلاغ شد. اما تا وزارت نیرو آب شیرین‌کن‌های خود را تهیه و مقدمات کار را فراهم کند این دولت تغییر کرد و دولت دهم روی کار آمد.

سرانجام این طرح در تاریخ سی‌ام خردادماه ۱۳۹۱ به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری رسید.

احمد ربیعی، مدیر عامل بنیاد آب خزر سال گذشته گفته بود: «این طرح یک‌بار در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس آن در سال‌های ۹۱ و ۹۲ عملیات اجرایی آن انجام شد؛ اما به تعطیلی کشانده شد. مجدداً در سال ۹۳ توسط شرکت مشاورین مهاب قدس وابسته به وزارت نیرو بازنگری و در سیر مراحل تصویب در وزارتخانه قرار گرفت.

در ۷ آبان ۹۳، جمعی از نمایندگان مجلس نیز در این باره به رئیس‌جمهوری نامه نوشته و طرح «پیشنهادی مطالعه و انتقال آب دریای خزر به شهر مقدس مشهد (استان‌های خراسان، سمنان، گلستان)» را ارائه کردند. در این نامه آمده بود: «از نظر فنی، برداشت آب از مخزن ۷۸ هزار میلیارد متر مکعبی دریای خزر از وسعت ۴۲ کیلومتر مربع کل سطح آن و بازگرداندن سالانه حدود ۶/۲ میلیون متر مکعب نمک حاصل از شیرین‌سازی آب دریای خزر (که با شوری حدود ۱۳ میلی گرم در لیتر، معادل یک سوم شوری آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان است) به درون دریای خزر که حدود ۱۰ هزار میلیارد تن نمک دارد، از نظر زیست محیطی اشکالی ایجاد نمی‌کند.»

پس از آن دوره، سیزدهم آذر ۱۳۹۷ حسن روحانی در سفر استانی خود به شاهرود اعلام کرده بود از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است و اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.

بعد از گذشت سالها، چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست هیات دولت «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان خواستار مطالعات و اطلاعات جدید شده است گفت: «هیچ اتفاق تازه ای در این خصوص رخ نداده و طرح هنوز در همان مرحله قبلی است. اتفاقی که این روزها درباره این طرح افتاده نه موافقت اصولی با طرح است، نه موافقت مشروط؛ بحث مخالفت و حتی اعلام بررسی مجدد هم مطرح نشده است؛ بلکه جلسه‌ای با حضور معاونان سازمان محیط زیست و سه مدیر کل محیط زیست استان مازندان و سمنان و یک مدیر کل وزارت نیرو تشکیل شده است.»

بر اساس اظهارات وزیر نیرو، در خصوص انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی مجوز اولیه‌ای که وجود دارد به سال ۱۳۹۱ برمی‌گردد، بعد از آن سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون می‌بایست بررسی‌ها را انجام می‌داد و یا مجوز زیست محیطی صادر می‌شد، یا اعلام مخالفت می‌کردند و یا مجوز مشروط داده می‌شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۶
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
2
45
نه اینکه اب دریای خزر ارث ، خدا می داند چه بخور بخوری بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
35
فقط به گوینده اش ربط منفی دارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
2
52
برادرت دریاچه ارومیه راخراب کردوشما کمرهمت به نابودی دریای خزر وجنگلهای شمال بسته ای .
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
1
23
انتقال اب از دریای خزر یک طرح ملی است و باید تمام جوانب ان را در نظر بگیرند بنابراین گفته اقای کلانتری را یک شوخی تلخ باید قلمداد کرد حتی اگر این انتقال به حوزه ابی خزر ضرر نزند باید با لوله اب شور را به عمق ۱۰۰ کیلومتری کویر سمنان ببرند و پس از گرفتن نمک ان اب حاصله دوباره با لوله به سمنان منتل شود .
جمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
1
44
چطور به کسی ربط نداره . دریای خزر یک ثروت ملی هست ، ادب مرد به ازدولت اوست
مهیار هاشمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
1
19
در نهایت برای مردم سمنان و دامغان و کرمان و ایران آب نخواهد شد، ولی قطعا برای عده ای آبرسان و خط لوله کش، نان و مازاراتی و مرکز خرید و بانک خصوصی خواهد شد. جنگل و محیط زیست کیلویی چند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
14
چنین رییس محیط زیستی واقعا توبره! فقط هم دو تا ایراد بیشتر نداره ها !اول اینکه به محیط زیست اهمینی نمی ده و دوم اینکه از ادب بویی نبرده!
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
14
اتفاقا به همه ربط داره
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
20
مي خواهد قنات بزنند؟ آب درياي خزر ٢٨ متر زير سطح آب درياي آزاد است بعد از مسيري ميگذرد كه حتي صدها متر ارتفاع دارد تمام مسير يا بايد تونل باشد يا دره حفر شود حالا اين پيمانكاران چه بخور بخوري بكنند تا شايد قرن بعد چه بشود پيمانكار هم از همين الان مشخص است. اصلا طرح را پيمانكاران و ذينفعانشان مي اورند و به كسي ربطي ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
آفرین
موضوع دقیقا همینه
ناشناس
|
Oman
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
1
13
باید دید در اینمورد کیهان چی مینویسه قطعا عکسش به صلاح مملکت هست.
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
7
اصل 50 قانون اساسی به تعادل محیط زیست تاکید دارد . هنگامی مدیر عمومی را راس سازمانی تخصصی بگدارند . به جای پاسخ منطقی . جواب نقضی میدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
10
قوه قضاييه دخالت كند و از چند كارشناس زبده نظر خواهي شود. اينكه نميشود هركي هر كازي دلش خواست بكند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
9
سر ساختن سدها به حرف كسي گوش ندادند و خيلي جاها فاجعه افريدند اىن طرز حرف زدن برازنده ريس محيط زيست نيست به تك تك احاد ملت ربط دارد شما فقط نماينده اىد و زر مفت نزنيد
ی روستایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
6
جناب با شخصیت چطور به دیگران ربط نداره مردم بودن و هستند شما با انتخاب درست یا نادرست که دومی بیشتر به شما میخوره در این جایگاه هستید ، سالها جنگلها رو در جای جای ایران از بردن یا دولت خصوصی هیچ نظارت و اعتراضی نشد نتیجه اش سیل و خرابی اخیر هست اگه چند هزار اصله درخت براتون بی اهمیته اب شرب بداتون اهمیت داره چرا قبل اینکه شرکتهای صنعتی رو ببرید به سمنان بایست به فکر اب اونجا بودین متاسفم همچین مسئولی تو راس ی سازمان قرار داره
اهل جنوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
12
مگه ارث اجدادی شماست که می گی به کسی ربطی نداره.به همه‌ی ما ربط دارد.از من بلوچ گرفته تا ان مازندرانی و گیلانی که لب خزر هستند .ایران مال همه است.چون آن موقع کسی اعتراض نکرد الان هم نکنند.شاید آن موقع شعور جمعی تا این حد نبود.ان موقع نه واتساپی بود نه تلگرامی و نه همه مردم ماهواره داشتند که از اثرات منفی زیست محیطی آگاه شوند.بس کنید.زاینده رود،هامون ،جازموریان ،ارومیه ،بختگان ،هیرمند ،قنات های چند هزار ساله یزد ، همه را خشک کردید.ان موقع که خواستید این طرح را اجرا کنید چند تا از این رودها و دریاچه ها زنده بودند.قنات های یزد هنوز زنده بودند.به نوه نتیجه های خودت فکر کن چهل سال بعد از پدر خود می پرسند،بابا جنگل چیه؟اگر نوه شما اهل مطالعه باشد.حتما آخرش می فهمد جدش یا پدر بزرگش باعث و بانی این فاجعه شد.
ناشناس
|
Turkey
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
11
نمیدانم که چه سری است که اقای کلانتری حتما باید پست و سمت داشته باشد در هر جایی که بود به دلیل عملکرد ضعیف تعویض شد و اخر انداختندش به سازمان حفاظ محیط زیست که انگار یتیم است
اقای روحانی کلانتری و امثال او را کنار بگذارید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
7
فقط به کلانتری ربط داره!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
2
8
اولا چرا سمنان چراآب دریا رو به سیستان بلوچستان نمیبرید
ایی‌صا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
8
....! برای خودمون متاسفم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
10
این طرح هم مثل سد گتوند نشه.
هزاران میلیاردسرمایه ملی هیچ شدوبر بادرفت. وفقط برای یک عده ی خاصی منفعت داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
9
راست میگه از آنجایی که دریای خزر ارث این آقاست، به کسی ربط نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
9
از همین الان فاتحه سرسبزی شمال را باید خواند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
7
چه بی ادب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
6
همه دوتابعیتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
5
میگی به کسی ربط ندارد مردم شمال کشور .......
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
7
سلام به همگان .این حرفها زود گذر است.این گونه طرحها بایستی توسط شرکت های خارجی مطالعه واز هر نظر جوانب پروژه مطالعه وسپس دور از مسایل سیاسی اظهار نظر شود تا سرنوشت مثل سایر طرحهای تامین آب اشامیدنی.. نشود .ممنون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
5
توجه داشته باشید که دولت اصلاحات با انتقال آب زاینده رود به یزد کمر این رودخانه بزرگ را شکست و حالا می خواهند کمر خزر را بشکنند.
علی اصغر ایرانپرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
8
1
ما تحصیل کرده و کارشناس داریم که باید نظر دهد خواهشمندم آدمهای بی اطلاع نظر ندهند ما تعداد زیادی کارشناس تحصیل کرده در سازمان آب و خاک داربم حتمآ این طرح کارشناسی شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
4
به نظرمن از کارشناسان داخلی وحتی زاپنی مشورت گرفته شود
قاسم
|
United States of America
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
5
برادر علی اصغر من کارشناس ارشد محیط زیست هستم .سرمایه ملی .چه گرانبها است .مطالعه پروژه به خارجیها سپرده شود .
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
2
زین پس به جای استفاده از واژه رئیس سازمان محیط زیست بگووووئید .....محیط زیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
0
2
فقط دنبال.... هستند وگرنه خودشون بهتر از همه از آسیبهای زیست محیطیش و عدم توجیه پذیری اقتصادیش خبر دارند.
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
1
میخان شمالم به گند بکشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
1
وااای هر روز یه چیز وحشتناک میشنویم از این مسئولین دلسوز یه روزی داستان نفت بود بعد اختلاس بعد واگذاری کیش و ....حالا آب دریا پس فردا هم هوا رو هم میفروشن اونوقت از این همه درآمد کشور یه یارانه رو راضی نیستن به ملت بدن تازه به کسی هم ربطی نداره
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
1
دست بردن در اقلیم کار خطرناکی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین