کد خبر: ۶۱۷۸۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت قطعات خودروهای داخلی

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: مهم‌ترین کار ما تولید قطعات در داخل کشور است که حتماً منجر به کاهش قیمت خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

«رضا رحمانی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره افزایش قیمت قطعات خودرو در بازار گفت: این قطعات در گذشته یعنی تا سال ۹۶ با ارز دولتی، سپس ارز آنها نیمایی و اکنون با ارز آزاد تامین می‌شوند که بخشی از موضوع افزایش قیمت به همین دلیل است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال داخلی‌سازی قطعات خودرو هستیم، خاظرنشان کرد: معمولاً همه قطعات و کالاهای ساخت داخل با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند چرا که قیمت تولید در داخل کشور پایین‌تر و به صرفه‌تر است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر «فشل» بودن خودروسازی اظهار کرد: هر کس دوست دارد هر کلمه‌ای به کار ببرد، در هر صورت اینکه صنعت ما به خصوص خودروسازی مانند صنایع دیگر مشکلات و توانمندی‌هایی دارد، تردیدی نیست.

وزیر صنعت با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا برای ساماندهی خودرو گفت: حق نداشتم اجازه دهم صنعت تعطیل شود و لازم است اصلاحاتی درباره آن انجام دهیم. تقویت ساخت داخل، اصلاح روابط با قطعه‌سازان، بهبود کیفیت و کمیت، واگذاری و انجام تعهدات گذشته جزو این برنامه بوده است.

تولید ۵ مدل خودروی داخلی

رحمانی درباره توقف چند مدل خودرو بیان کرد: قرار است تولید سه مدل خودرو یعنی پراید ۱۱۱، ۱۳۲ و ۱۳۱ در دی، اردیبهشت و تیر ماه از رده خارج شود. همچنین تولید خودروی ۴۰۵ جی ال ایکس بنزینی تا آخر امسال متوقف می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، حدود ۱۸ هزار تعهد از گذشته باقی مانده که باید تولید و به مردم تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه تولید حداقل پنج خودروی جدید در برنامه است، تصریح کرد: خودروی ۳۰۱ فرانسه به دلیل خروج این شرکت به مرحله تولید نرسید، تا آخر امسال با قطعه‌سازان پیگیر هستیم که بتوانیم آن را به خط تولید برسانیم.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: خودروسازی ما مشکلات متعددی داشته و دارد که این مشکلات در طول سالیان گذشته بوجود آمده است.

رحمانی با تاکید بر اینکه باید به شرایط موجود هم توجه کنیم، افزود: زمانی قطعات به راحتی وارد کشور می‌شد، اما اکنون هم واردات سیاست ما نیست و هم امکان آن سخت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های دیگر مانند پتروشیمی، پوشاک، لوازم خانگی، الکترونیک و فلزات برنامه‌های دست اجراست، بیان کرد: مشکلات صنعت خودرو باعث شده که بیشترین تمرکز وزارت صنعت بر حوزه خودرو و قطعه‌سازی باشد و هدف نهایی رضایت مردم است.

نمی‌خواهیم کار لبنیات به تعزیرات بکشد

وزیر صنعت در پاسخ به سوالی دیگر درباره افزایش قیمت لبنیات خاطرنشان کرد: هر روزه ۱۰۰ قلم کالای اساسی شامل لبنیات رصد می‌شود. افزایش قیمت این محصول به دلایلی همچون افزایش قیمت شیر خام و همچنین افزایش قیمت سبوس مرتبط است.

وی ادامه داد: سازمان حمایت به این موضوع ورود کرده است. سال گذشته نیز چندین مورد به تعزیرات معرفی و نهایتاً مجبور به پرداخت جریمه شدند. تاکید داریم کار به اینجا نرسد و اگر مجور شدیم آن‌ها را به تعزیرات معرفی می‌کنیم.

رحمانی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت این محصول غیرقانونی است، گفت: سازمان حمایت باید در این زمینه اعلام نظر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین