کد خبر: ۶۱۷۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

تورم مهرماه به ۴۲ درصد رسید

رئیس مرکز آمار ایران گفت: تورم سالانه منتهی به مهرماه امسال، به ۴۲ درصد رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

جواد حسین زاده امروز یکم آبان ۹۸ در نشست خبری، اظهار داشت: تورم سالانه منتهی به مهر ماه به ۴۲ درصد رسید.

وی با بیان اینکه «همگرایی»، شعار مهم امسال ما است، اظهار داشت: در نظامات کنونی نمی‌توان صرفا با آمارگیری سنتی کار کرد؛ چراکه نظامات آماری به سمت مدرنیته پیش رفته‌اند؛ اگرچه یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه، روش های ثبتی‌مبنا که پایه اصلی آن داده‌های دستگاه‌های اداری و اجرایی است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: داده‌های اداری که در دستگاه‌های اجرایی تولید می‌شوند، پس از کسب این ریزداده‌ها، با پردازش و تجمیع، به ریزداده‌های آماری تبدیل شده و با تعامل با نظام جامع ثبت‌های آماری (ایران‌استارز) تبدیل به آمار رسمی می‌شوند.

به گفته حسین‌زاده، سرشماری‌های ثبتی‌مبنا یکی از نتایج این شیوه آمارگیری است.

وی با تاکید بر اینکه شیوه ثبتی‌مبنا به پویایی و آنلاین شدن آمار کمک می‌کند، گفت: این شیوه به بهبود ارزش‌افزوده دستگاه‌ها کمک می‌کند؛ زیرا تلاقی با آمار دستگاه‌های دیگر، منجر به افزایش کیفیت داده‌های تولیدی می‌شود و همچنین در صرفه‌جویی هزینه‌ها نیز نقش موثری دارد.

حسین‌زاده افزود: در نظام آماری بهره‌وری به معنای «آمار رسمی بیشتر با کیفیت، اطلاعات و تفکیک بیشتر و در سطوح جغرافیایی و هزینه کمتر» است.

فهرست آمار رسمی تهیه شد

رئیس مرکز آمار ایران، در ادامه با اشاره به تدوین برنامه توسعه آمار کشور با رویکرد نهادسازی نظام آمار کشور، اظهار داشت: این برنامه سال گذشته ابلاغ شد و تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار ما خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش‌نویس قانون آمار در مردادماه به تصویب شواری عالی آمار رسید و پس از تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

حسین‌زاده همچنین به فهرست آمارهای رسمی اشاره کرد و گفت: این فهرست به پرهیز از موازی‌کاری، هدررفت منابع و تشخیص آمار رسمی از غیررسمی کمک می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین