کد خبر: ۶۱۷۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱

صلاح‌الدین ربانی استعفا کرد

صلاح‌الدین ربانی، از سرپرستی وزارت خارجه افغانستان استعفا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

آقای ربانی با انتشار استعفانامه‌اش خطاب به اشرف غنی، رئیس جمهوری نوشته است که در مدت پنج سال به عنوان وزیر خارجه افغانستان "شاهد آن بوده که با ایجاد شبه‌ساختارهای موازی و به حاشیه راندن نهادهای اساسی حکومت"، ادامه کار را در حکومت به صلاح ندانسته و استعفا می‌کند.

صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت و از نزدیکترین متحدان عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان است.

صلاح‌الدین ربانی از سرپرستی وزارت خارجه افغانستان استعفا کرد

پس از آنکه مجلس نمایندگان افغانستان در سال ۱۳۹۵ صلاح الدین ربانی را استیضاح کرد و به رای عدم اعتماد داد، اشرف غنی، رای مجلس را به چالش کشاند و از آقای ربانی خواست همچنان به کارش ادامه دهد.

بدین ترتیب قوه مقننه افغانستان او را سرپرست وزارت خارجه و قوه اجرایی افغانستان او را وزیر خارجه می‌خواند.

صلاح‌الدین ربانی از آغاز حکومت وحدت ملی به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان کار کرد و این حزب در انتخابات ریاست جمهوری امسال، عبدالله عبدالله را نامزد کرد.

تنش میان ارگ ریاست جمهوری افغانستان و وزارت خارجه افغانستان در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده است.

در روزهای اخیر وزارت خارجه اعتراض کرد که از فرستادن هیأت افغانستان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطلع نبوده و افغانستان "ضعیف‌ترین" حضور در سال‌های اخیر را در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل داشته است.

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و از افراد نزدیک به آقای غنی هیات افغانستان را سرپرستی می‌کرد.

مجلس افغانستان در سال ۱۳۹۵ صلاح الدین ربانی را استیضاح کرد و نمایندگان به دلیل عدم مصرف بودجه انکشافی در این وزارت‌خانه، به او رای عدم اعتماد دادند اما آقای غنی دوباره او را سرپرست وزارت خارجه افغانستان کرد که تاکنون دراین سمت مانده است.

در تازه‌ترین اختلاف میان ارگ ریاست جمهوری و وزارت خارجه، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در ۸ اکتبر صبغت‌الله احمدی، سخنگوی این وزارت را برکنار کرد ولی عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی آنرا نپذیرفت.

در اعلامیه ریاست اجرایی، انتصاب‌ها و برطرفی‌ها را در این موقع تنها می‌توان با انتخابات مرتبط دانست، بناً تا نهایی شدن نتیجه‌ انتخابات ریاست جمهوری آقای احمدی به کارش ادامه می‌دهد.

همچنین آقای ربانی با تلاش‌های کمیسیون اصلاحات اداری در تعیینات داخلی وزارت مخالفت کرده است.

صلاح‌الدین ربانی از سرپرستی وزارت خارجه افغانستان استعفا کرد

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین