کد خبر: ۶۱۷۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵

افزایش سرطان ریه در تهران، مشهد و تبریز

رئیس گروه سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان بهداشت جهانی سال ٢٠١٢ اعلام کرد که دود ناشی از سوخت دیزل سرطانزا است، حال اگر مجوز تولید خودروی سواری دیزلی در کشور داده شود خیانت به جامعه و سلامت افراد آن است.
آفتاب‌‌نیوز :

عباس شاهسونی عصر روز چهارشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: سازمان بهداشت جهانی برای اینکه موادی را سرطان‌زا اعلام کند چندین مرحله را می گذراند و زمانی که به قطعیت می رسد با صراحت اعلام می کند .

چندی پیش یکی از شرکت های خودروسازی درخواست داده بود که مجوز تولید خودروی سواری دیزلی صادر شود.

افزایش سرطان ریه در تهران، مشهد و تبریز

وی افزود: همچنین سازمان بهداشت جهانی علاوه بر این اعلام کرده بود که هوای آلوده نیز سرطان‌زا است و بر همین اساس ۳۶ درصد سرطان ریه را منتسب به آلودگی هوا دانست.

وی اظهار داشت: آمارهای سال ۹۵ و ۹۶ در برخی کلانشهرها مانند تهران ،مشهد و تبریز نشان می دهد که تعداد مرگ های منتسب به سرطان ریه در این دو سال نسبت به هم افزایش داشته است و حال با این اقدامات اگر دوباره مجوز برای تولید خودروهای سواری داده شود تا این حجم آلودگی وارد شهرها شود؛ خیانت به سلامت جامعه است.

موضوع دیگر جلسه کاهش آلودگی هوا معاینه فنی خودروها و طرح LEZ بود که مرتضی الله یاری معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در ۶ ماهه اول سال گذشته ١١ هزار و ١٨٧ وسیله نقلیه با مراجعه به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مردود شدند که این عدد در ۶ ماه اول امسال به سی و هفت هزار خودرو رسید.

وی افزود: در استان تهران در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته ۳ هزار و ۸۵ وسیله نقلیه در مراکز معاینه فنی مردود شدند که امسال این عدد به ۱۲ هزار و ۳۳۳ وسیله نقلیه رسید که این نشان دهنده بالا رفتن دقت در روند معاینه فنی است.

مهدی میرزایی معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: طرح LEZ از ابتدای آبان ماه در شهر مشهد اجرایی می شود. همچنین قرار است کد جریمه معاینه فنی نیز به زودی در اصفهان و البرز صادر شود.

همچنین زمانی نماینده سازمان برنامه و بودجه گفت: تا پایان تیرماه امسال مبلغ ٨ میلیارد تومان از جرایم LEZ در شهر تهران به شهرداری تهران بزرگ داده شد.

در ادامه صادق صباغیان مدیر پیش بینی و هشدار اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۲۲۰ میلیون استعلام در راستای طرح LEZ به شهرداری اعلام کردیم که نشان می داد ۲۱۶ میلیون خودرو دارای معاینه فنی و ۱۳ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی بودند.

وی افزود: این اعداد نشان می دهد که ۱۳ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی در محدوده طرح LEZتردد کردند اما فقط ۲ میلیون خودرو جریمه شدند.

طرح کاهش ، هدایت ، انتقال و بازیافت بخارات بنزین (کهاب ) موضوع دیگر جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا بود که مورد بررسی قرار گرفت. مهدی میرزایی معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اجرای طرح کهاب از دهه ٨٠ در کشور مطرح بود،کارهای خوبی انجام شد اما هنوز به اهداف مد نظر طرح دست نیافته ایم زیرا با یک سری چالش ها مواجه است.

در ادامه کاووس سامانی مسوول رهبری و ساماندهی طرح کهاب شرکت ملی پخش و پالایش گفت: اجرای طرح کهاب ابتدا در چند انبار نفت آغاز شد و به مرور به جایگاه های عرضه سوخت رسید که پایلوت آن در تهران و کرج اجرا شد.

وی افزود: در آیین نامه آن گفته شده که تمام جایگاه های عرضه سوخت تحت پوشش شرکت های زنجیره‌ای ( برند) قرار گیرند که در این صورت یک سری تسهیلات به آنها داده می شود که بر این اساس به ازای هر یک لیتر مبلغ ۶٠ ریال به آنها داده می شد که در روند اجرا به افزایش نرخ ارز برخوردیم.

وی ادامه داد: اکنون ٧٠٠ جایگاه تحت پوشش برند قرار گرفته‌اند که از این تعداد طرح کهاب در ۵٠ جایگاه تکمیل شده و در ۵۶ جایگاه نیز در حال نصب و اجرا است.بقیه جایگاه‌ها هم در حال خرید تجهیزات هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریم در کشور،هدف ما بومی کردن تجهیزات بود که بر این اساس با ۶ تولید کننده داخلی همکاری می کنیم.

سامانی افزود: از ابتدای امسال شرکت های زنجیره‌ای برای اجرای طرح کهاب تحت فشار قرار گرفتند و تسهیلات آنها از ۶٠ ریال در لیتر به ٨٠ ریال در لیتر افزایش یافت.

وی گفت: البته مشکلی که در روند اجرای طرح کهاب وجود دارد این است که باید جایگاه حداقل یک ماه تعطیل شود که بسیاری از جایگاه داران قبول نمی کنند.

مسوول راهبری و ساماندهی طرح مخابراتی شرکت ملی پخش و پالایش اظهارداشت: پیش بینی ما این است که تا پایان امسال ١٠٠ جایگاه دیگر تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین