کد خبر: ۶۱۸۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹

اظهارات رئیس‌جمهور لبنان درباره اعتراض‌ها

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان که کشورش در یک هفته اخیر شاهد اعتراض های ضد دولتی بوده، امروز پنجشنبه در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم گفت: بسیار امیدوارم از طایفه گرایی حاکم بر کشور رها شده و تصدی پست ها بر اساس شایستگی انجام شود.
آفتاب‌‌نیوز :

وی در این پیام که از شبکه های تلویزیونی لبنان پخش شد گفت: ملت لبنان ، ملتی بیدار هستند که قادرند برخیزند و صدای خود را برسانند. آنچه اکنون در لبنان شاهدیم نشان می دهد ملت لبنان زنده و پویا است و آزادی ها در کشور نیز وضعیت خوبی دارد.

رئیس جمهوری لبنان ادامه داد: از نخستین روز ناآرامی ها، به عنوان رئیس جمهوری که سوگند خورده است حافظ لبنان باشد و به مبارزه سرسختانه علیه فساد پایبند بماند، مسئولیت پذیر بودم.

اظهارات رئیس‌جمهور لبنان درباره اعتراض‌ها

عون افزود: به منظور فراهم کردن زمینه گفتگوی سازنده که نتایج عملی را محقق سازد، آماده ام با نمایندگان تظاهر کنندگان دیدار کنم تا خواسته های آنان را بشنوم و شما نیز نگرانی ما در خصوص اوضاع اقتصادی را بشنوید.

وی با ضروی دانستن بازنگری در وضعیت کنونی دولت لبنان، گفت: باید این بازنگری انجام شود تا قوه مجریه بتواند مسئولیت های خود را ادامه دهد.

عون ادامه داد: نظام حاکم در میدان ها تغییر نمی کند، اما تغییر از طریق موسسات قانونی تحقق می یابد.

وی با تاکید بر اینکه طرح اصلاحات اقتصادی، نخستین گام اصلاح طلبانه برای نجات لبنان از شبح فروپاشی اقتصادی است، یادآور شد در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد تصویب قانونی به منظور تشکیل دادگاه ویژه بازگرداندن اموال دزدیده شده ارائه دادم؛ قانون باید با فساد مبارزه کرده و اموال به غارت رفته را بازگرداند؛ مهم این است که طایفه فرد مورد نظر، کورکورانه از او دفاع نکند.

عون خطاب به مردم گفت: از نمایندگان خود بخواهید طرح‌هایی را تصویب کنند که ضامن محاکمه فاسدان و بازگرداندن اموال به غارت رفته باشد. من خواستار علنی شدن تمام حساب های مسئولان هستم و می خواهم هر بازخواستی در این خصوص از سوی نهاد قضایی انجام شود.

رئیس جمهوری لبنان با متعهد شدن به مقابله با فساد اظهار داشت: تحقق برنامه‌های اصلاحی نیازمند همکاری تمام طرف‌ها در دولت و نمایندگان پارلمان است و تمام فاسدان توسط دستگاه قضایی کشور محاکمه خواهند شد و به کسی اجازه داده نمی‌شود در کار نهاد قضایی اخلال ایجاد کند.

وی تاکید کرد: آزادی رفت و آمد حق تمام شهروندان است و اکنون راهها باز شده است.

سخنرانی رئیس جمهوری لبنان در حالی است که این کشور از شامگاه پنجشنبه گذشته صحنه تظاهرات اعتراض آمیز به مشکلات اقتصادی و معیشتی و نیز اعمال مالیات بوده است. این تظاهرات ابتدا چند هفته پیش آغاز شد و به سرعت فروکش کرد اما این بار در سطح وسیعی آغاز شده و همچنان ادامه دارد تا جایی که نخستین تظاهرات خودجوش مردمی در تاریخ لبنان به شمار می آید که هیچ حزب یا قدرت سیاسی در پس آن قرار ندارد.

در پی این تظاهرات و اعتراضات سعد الحریری نخست وزیر لبنان طرح اصلاحات اقصتادی را در 24 بند تنظیم و ارائه کرد که به تصویب دولت رسید.

آخرین خبرها حاکی از آن است که امروز خیابان های شهرهای مختلف لبنان بویژه بیروت از آرامش نسبی برخوردار است و از تعداد معترضان کاسته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین