کد خبر: ۶۱۸۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

اتحادیه اروپا تا اطلاع ثانوی تصمیمی درخصوص تمدید مهلت برگزیت نمی‌گیرد

اتحادیه اروپا اعلام کرد تا زمانی که تکلیف انتخابات همگانی در انگلیس مشخص نشود، درباره تمدید مهلت اجرای برگزیت تصمیمی گرفته نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف برگزاری انتخابات همگانی در انگلیس مشخص نشود، اتحادیه اروپا تصمیمی درخصوص موافقت با تمدید مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا نخواهد گرفت.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «مایکل برنیر» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت پس از جلسه‌ای دو ساعته با سفرای کشورهای عضو، گفت هیچ تصمیمی درباره تمدید مهلت برگزیت گرفته نشده است.

گاردین به نقل از منابع آگاه نوشت، تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه که پارلمان انگلیس در خصوص برگزاری انتخابات همگانی رأی‌گیری می‌کند، اتحادیه اروپا درخصوص برگزیت پیشنهادی ارائه نخواهد کرد و «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا نیز تمایلی به تشکیل نشست ویژه در این زمینه ندارد.

این در حالی است که «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس پیش‌تر گفته بود، حزبش تنها در صورتی به برگزاری انتخابات همگانی رأی می‌دهد که اتحادیه اروپا با تمدید مهلت اجرای برگزیت موافقت کرده و خطر وقوع اجرای بدون توافق برگزیت به طور کامل مرتفع شود.

یکی از شروط کوربین برای پذیرش کامل توافق دولت جانسون با بروکسل جهت اجرای برگزیت، حضور انگلیس در «اتحادیه گمرکی» است. اما حزب «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس معتقد است پذیرش این شرط برابر با افزایش کنترل و نفوذ اتحادیه اروپا در مسائل اقتصادی این کشور خواهد بود و در نتیجه به‌شدت با آن مخالف است.

با این وجود یک منبع آگاه، درخصوص جلسه امروز اتحادیه اروپا به گاردین گفت: «توافق کاملی در خصوص نیاز به تمدید وجود داشت» و گمان می‌رود که دیپلمات‌های ۲۷ کشور عضو این اتحادیه «اوایل هفته بعد این توافق را نهایی کنند».

اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز شنبه طی نامه‌ای اعلام کردند با تمدید مهلت اجرای برگزیت تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) موافق هستند. به نظر می‌رسد فرانسه یکی از مخالفان اصلی این تمدید باشد.

جانسون هفته گذشته مجبور شد علی‌رغم خواست خود از سران اتحادیه اروپا بخواهد اجرای برگزیت را به تعویق بیندازند. جانسون چند ماه پیش گفت تشکیل می‌دهد بمیرد اما خواستار تعویق برگزیت نشود.

طبق برنامه‌ای که جانسون برای اجرای برگزیت اعلام کرده بود دولت باید در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می‌کرد. وی توانست طی تلاشی فشرده، با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت نحوه اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت آن را در پارلمان تصویب کند.

نمایندگان پارلمان انگلیس در رأی‌گیری روز سه‌شنبه، موافقت خود را با کلیات توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا اعلام کردند اما در یک رأی‌گیری دیگر که به فاصله کوتاهی برگزار شد، چارچوب زمانی جانسون برای محقق کردن برگزیت تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) را رد کردند.

جانسون پیش از این گفته‌ بود در صورتی که پارلمان انگلیس با طرح او موافقت نکند لایحه پیشنهادی دولت خود برای خروج از اتحادیه اروپا را پس گرفته و خواستار برگزاری انتخابات سراسری خواهد شد. او در آغاز جلسه روز چهارشنبه پارلمان گفت علت تلاش عده‌ای برای تمدید پیاپی زمان اجرای برگزیت، رسیدن به هدف برگزاری همه‌پرسی دوم خروج از اتحادیه اروپا است.

طی همه‌پرسی اول برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین