کد خبر: ۶۱۸۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

افت بورس تکرار می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است با اینکه افت شدید هفته گذشته را دیگر تجربه نخواهیم کرد، اما ترس نشئت گرفته از این تجربه هنوز بر کاهش شاخص تأثیر می‌گذارد.
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص بازار بورس با شروع بارانی آبان همراهی کرد و در روز نخست این ماه با ۲۵۰۵ واحد (۰.۸۱ درصد) افت به رقم ۳۰۵ هزار و ۸۱۰ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۱۱۶۹ واحد کاهش تا رقم ۸۰ هزار و ۸۲۴ پایین آمد. فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت تبریز هر کدام به‌ترتیب ۲۵۳، ۱۹۶ و ۱۹۰ واحد در کاهش شاخص‌های بازار تأثیرگذار بودند. در مقابل، گروه محصولات شیمیایی و خودرویی‌ها بیشترین تأثیر مثبت را در بازار داشتند. گروه‌های مواد دارویی، بانکی و فلزات اساسی دیگر گروه‌هایی بودند که ارزش معاملات بالایی را نسبت به دیگران رقم زدند.

ترس هفته گذشته پابرجاست

محمد خبریزاد، تحلیلگر بازار بورس درباره دلیل این افت اظهار کرد: هنوز از سوی فعالان بازار اطمینان لازم حاصل نشده است. بدین معنی که صعودهای اخیر هنوز نتوانسته خسارت روانی کاهش‌های هفته قبل را جبران کند.

افت اخیر بورس تکرار می‌شود؟

وی گفت: از سمت دیگر لیدرهایی مانند گروه خودرو، گزارش‌های میان دوره خوبی نداشتند و زیان‌های زیادی در صورت‌های مالی‌شان شناسایی کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی افت روز نخست آبان، شناسایی زیان در صورت مالی همین خودروها بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره روندهای آینده بازار و احتمال سقوط بیشتر آن عنوان کرد: یک سری سهم‌ها در تابستان به‌صورت حبابی رشد کردند، حتی برخی سهم‌های بنیادی بودند که رشد آنها بیش از رقمی بود که منطق حکم می‌کرد. این سهم‌ها طی دو هفته اخیر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد کردند. استدلال افرادی که معتقدند این موج منفی ادامه خواهد داشت، این است که حباب برخی از این سهم‌ها تخلیه نشده و خالی شدن حباب آنها امکان دارد نمادهای دیگر بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

افت هفته پیش برنمی‌گردد

وی افزود: با این حال اعتقاد من این است که افت شدید هفته پیش را دیگر تجربه نخواهیم کرد، اما در عین حال، رشدهای آنچنانی هم نخواهیم داشت. یعنی بازار باید به جایی برسد که سره را از ناسره بشناسد و به سمت سهم‌هایی برود که ارزش حقیقی دارند.

وی درباره رشد صنایع دارویی و خودرویی گفت: شایعات زیادی حول این دو صنعت وجود دارد و من منطقی نمی‌دانم که نقدینگی زیادی سمت آنها برود. فکر می‌کنم احتمال افت صنعت دارو بیشتر از احتمال رشدش باشد. صنعت خودرو هم همیشه به‌صورت مقطعی و مورد علاقه سفته‌بازها بوده است. اکنون شایعه افزایش سرمایه بر این بازار سایه افکنده و بازار به سمت آنها حرکت می‌کند. اما این روند کوتاه‌مدت خواهد بود و بازار مجبور است که به سمت سهم‌های بنیادی مثل پالایشگاه‌ها، فولاد و سنگ‌آهن و امثالهم برود.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت گفت: به نظر می‎‌رسد حداقل طی دو ماه آینده روند به همین شکل مثبت و منفی‌های مقطعی باشد تا اینکه بازار به یک ثبات و اطمینان برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین