کد خبر: ۶۱۸۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

دادگاه هنگ‌کنگ: ممنوعیت انتشار اطلاعات پلیس از جمله تصاویر آن‌ها

دادگاه عالی هنگ‌کنگ مردم را از انتشار طیف وسیعی از اطلاعات شخصی افسران پلیس و خانواده‌هایشان از جمله تصاویری از آن‌ها، منع کرد تا با این کار جنبش "جمع‌آوری و انتشار اطلاعات شخصی افراد بر روی اینترنت" را که توسط معترضان حامی دمورکراسی به راه افتاده، متوقف کند.
دادگاه هنگ‌کنگ: ممنوعیت انتشار اطلاعات پلیس از جمله تصاویر آن‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

 این حکم موقت که نیمه شب جمعه بر روی وب سایت‌های دولتی بارگذاری شد، امروز (شنبه) به خاطر ابهاماتی که دارد و همچنین به خاطر محافظت بیشتر از هویت افسران پلیس در حالی که با معترضان درگیر می‌شوند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هنگ‌کنگ نزدیک به پنج ماه است که شاهد راهپیمایی‌های فعالان حامی دموکراسی است؛ راهپیمایی‌هایی که در جریان آن‌ها پلیس و معترضان با یکدیگر درگیر شده و عمدتا به خشونت کشیده شده است.

پلیس هنگ‌کنگ اعلام کرده که اطلاعات شخصی بسیاری از افسرانش در جریان جنبشی تحت عنوان جنبش "جمع‌آوری و انتشار اطلاعات شخصی افراد بر روی اینترنت" افشا شده و در نتیجه آن، اعضای خانواده‌های افسران پلیس مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

وکلای پلیس هنگ‌کنگ روز جمعه به دادگاه عالی این دولتشهر رفته و خواستار حکمی برای منع کردن مردم از انتشار اطلاعات شخصی افسران پلیس از جمله اسامی، آدرس، تاریخ تولد و کد ملی آن‌ها شدند.

اما آن‌ها همچنین خواستار ممنوعیتی در خصوص انتشار جزئیات مربوط به شناسه فیس‌بوک و اینستاگرام افسران پلیس، شماره پلاک خودرو‌های آن‌ها و هر گونه عکس از افسران پلیس و خانواده‌هایشان بدون موافقت و رضایت آن‌ها شدند.

دادگاه عالی هنگ‌کنگ این حکم را برای مدت ۱۴ روز صادر کرد و پس از آن برای تمدید این حکم یک جلسه دادگاهی طولانی‌تر برگزار خواهد شد.

این حکم همچنین ارعاب، آزار، اذیت و مزاحمت برای افسران پلیس و خانواده‌هایشان را ممنوع اعلام کرد.

متن کنونی این حکم هیچ کس از جمله رسانه‌ها را مستثنی نکرده و مشخص نیست که این حکم چگونه اعمال خواهد شد و آیا فعالیت خبرنگاران را نیز محدود خواهد کرد یا خیر.

این در حالی است که پلیس هنوز در این رابطه هیچ شفاف‌سازی نکرده است.

انجمن روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ گفت: این محدودیت‌های بالقوه برای آزادی رسانه‌ها بسیار نگران کننده است و ما به دنبال توصیه‌های حقوقی هستیم.

افسران پلیس هنگ‌کنگ در حال حاضر به خاطر پنهان کردن هویت‌هایشان در جریان درگیری‌ها از طریق برداشتن کارت شناسایی خود از روی یونیفورم‌ها و همچنین استفاده از ماسک‌هایی که صورت‌شان را می‌پوشاند و همچنین تاباندن چراغ قوه در صورت خبرنگاران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که قانون‌گذاران حامی پکن از این حکم دفاع کرده‌اند.

در همین حال پزشکان هنگ‌کنگ نیز اعلام کردند که به راهپیمایی امروز در مرکز تجاری هنگ‌کنگ می‌پیوندند و نسبت به خشونت پلیس در جریان چهار ماه اخیر با معترضان ضد دولتی بسیار خشمگین هستند.

فعالان حامی دموکراسی با بمب‌های بنزینی، سنگ و لیزر که به چشم افسران پلیس می‌تابانند، به پلیس هنگ‌کنگ حمله کرده‌اند و یک افسر پلیس نیز در جریان این درگیری‌ها از ناحیه گردن با یک چاقو زخمی شده است.

پلیس نیز با گاز اشک‌آور، آب پرفشار، گلوله‌های پلاستیکی و در برخی موارد گلوله‌های واقعی پاسخ داده و در این بین چندین معترض زخمی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها توسط پزشکان داوطلب در پیاده‌رو‌ها معالجه شده‌اند.

اعتراضات امروز تحت عنوان «مقاومت در برابر ظلم و ستم» قرار است ساعت ۱۹ به وقت محلی (۱۱ به وقت گرینویچ) برگزار شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین