کد خبر: ۶۱۸۵۳۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
رهبر داعش با جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد

ابوبکر بغدادی، رهبر داعش همراه سه فرزندش در سوریه کشته شد

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (یکشنبه) گفت: در پی تلاش های آمریکا بزرگترین تروریست جهان ابوبکر البغدادی کشته شد، او رهبر داعش و موسس آن بود که بزرگترین گروه تروریستی جهان است
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر خود خوانده داعش در سوریه را به‌طور رسمی تایید کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در کاخ سفید گفت: «شب گذشته ایالات متحده آمریکا، رهبر شماره یک تروریست‌های جهان را به دست عدالت سپرد.»

ابوبکر بغدادی، رهبر داعش همراه سه فرزندش در سوریه کشته شد

اتاق عملیات دونالد ترامپ زمان کشتن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش

او افزود: «ابوبکر البغدادی مرده است. او بنیانگذار و رهبر داعش بود؛ بی‌رحمانه‌ترین و خشن‌ترین سازمان تروریستی در جهان.»

وی با تاکید بر این نکته که ایالات متحده آمریکا، سالها در جست‌وجو بغدادی بود، تاکید کرد: «دستگیری یا کشتن بغدادی اولویت نخست امنیت ملی در دولت من بوده است.»

ابوبکر بغدادی رهبر داعش، همراه سه فرزندش در سوریه کشته شد

وی همچنین تصریح کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این عملیات کشته نشده است اما در مقابل نیروهای البغدادی جزو کشته ‌شده‌ها هستند.

وی درباره جزییات کشته شدن البغدادی گفت: «او در یک تونل مخفی شده بود و قصد فرار داشت که در نهایت جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و همراه سه فرزندش کشته شد.»

پیش از این منابع خبری به شبکه ان بی سی گفته بودند که نیروهای آمریکا در شمال غرب سوریه در عملیاتی ابوبکر البغدادی رهبر داعش را «هدف حمله‌ای مرگبار» قرار دادند. این منابع اعلام کرده بودند که آزمایش‌های پزشکی قانونی برای تعیین هویت وی در حال انجام است اما مقام‌های آمریکا معتقدند که البغدادی در بین کشته‌ شدگان است.

ابوبکر بغدادی رهبر داعش، همراه سه فرزندش در سوریه کشته شد

طبق نوشته ان بی سی، نیروهای عملیات ویژه آمریکا، رهبر داعش را نیمه شب گذشته در نزدیکی روستای «باریشا» در «استان ادلب» سوریه طی عملیاتی و با استفاده از هلی‌کوپترها، جت‌ها و پهپادهای نظامی آمریکایی هدف قرار دادند.

طبق این گزارش و به نقل از منابع ان بی سی، نیروهای آمریکایی بدنبال حمله هوایی و فرود و انجام عملیات در محل، اطلاعات لازم را جمع آوری کرده اند. در این عملیات تعدادی دیگر نیز کشته شدند. هنوز اطلاعاتی درباره شمار تلفات جانی احتمالی نیروهای آمریکایی در این حمله منتشر نشده است.

ابوبکر بغدادی زنده یا مرده، درباره او چه می‌دانیم؟

کاخ سفید می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) ساعت ۹ صبح (به وقت واشنگتن بیانیه‌ بسیار مهمی را در همین رابطه اعلام خواهد کرد.

دونالد ترامپ، شنبه شب در توئیتی نوشته بود که همین الان اتفاق بزرگی افتاده است.

نشریه آمریکایی نیوزویک از نخستین رسانه‌هایی بود که خبر عملیات آمریکا علیه البغدادی را منتشر کرد. این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را ذکر نکرده است نوشت که واشنگتن اطمینان زیادی دارد که البغدادی در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شده است.

سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد آمریکا نوشت که البغدادی در زمان یورش ارتش آمریکا به محل اختفای او، جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد.

دو مقام عراقی: از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشتیم

همزمان دو منبع امنیتی عراق روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که کشته شدن ابوبکر البغدادی از طریق منابع اطلاعاتی‌ در سوریه به اطلاع بغداد رسانده شده است.

یکی از این مقام‌ها که نام او در گزارش رویترز ذکر نشده است گفت: «منابع ما از داخل خاک سوریه به تیم اطلاعاتی عراقی که مامور تعقیب البغدادی بودند، اطلاع دادند که او همراه محافظ شخصی‌اش در ادلب کشته شده است.» وی افزوده است که البغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرد که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرزهای ترکیه ببرد.

ابوبکر بغدادی، رهبر داعش همراه سه فرزندش در سوریه کشته شد

همچنین تحسین الخفاجی، سخنگوی فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق گفت که این نهاد نقش مهمی در ارائه اطلاعات دست اول به طرف آمریکایی در عملیات علیه البغدادی ایفا کرده است.

از سوی دیگر رویترز در خبری مشابه به نقل از دو مقام ایرانی گفته است که دولت مرکزی سوریه کشته شدن البغدادی را به تهران اطلاع داده است.

روایت نیروهای اطلاعاتی عراق از چگونگی کشته شدن البغدادی

یک مقام اطلاعاتی عراق به رویترز گفت که نیروهای اطلاعاتی این کشور مکان دقیق ابوبکر البغدادی را به آمریکایی‌ها خبر داده و راه را برای حمله‌ای که گفته می‌شود در آن رهبر داعش کشته شد، فراهم کرده‌اند.

سرویس اطلاعاتی عراق در تشریح جزییات این ماجرا گفت که از مکان البغدادی پس از بازداشت یک زن و مرد عراقی که از حلقه نزدیک رهبر داعش بودند اطلاع یافته‌اند.

طبق روایت این مقام اطلاعاتی، افراد بازداشت شده، نیروهای عراقی را به مکانی مخفی در صحرایی در غرب عراق هدایت کرده‌اند. در این مکان عراقی‌ها به اسناد و اطلاعاتی دست پیدا کردند که به شناسایی دقیق محل اختفای البغدادی منجر شد.

این مقام همچنین به رویترز گفت: «ما به‌طور مداوم با سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) هماهنگ بودیم و اطلاعات ارزشمندی را که سرویس اطلاعات ملی عراق در مورد جابجایی‌ها و مکان‌ اختفای البغدادی داشت در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دادیم.» وی افزود: «این همکاری موفقیت آمیز بود و به نتیجه اصلی که کشتن البغدادی بود رسید.»

فرمانده نیروهای کُرد: این عملیات نتیجه همکاری مشترک با آمریکا بود

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در توئیتی گفت که این «عملیات موفقیت آمیز و تاریخی» نتیجه همکاری اطلاعاتی مشترک این نیروها با ایالات متحده آمریکا بود.

آقای عبدی در توییت دیگری با اشاره به «ردیابی دقیق و اطلاعات موثق» نوشته است که نیروهای کٌرد در پیدا کردن و از بین بردن رهبر داعش به مدت پنج ماه در عملیاتی مشترک نقش داشته‌اند.

ترکیه: با آمریکا تبادل اطلاعات داشتیم

وزارت دفاع ترکیه نیز در توئیتر اعلام کرد که پیش از حمله شب گذشته آمریکا به ادلب سوریه، اطلاعات بین مقام‌های ترکیه و آمریکا مبادله شد و هماهنگی نیز صورت گرفت.

از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام ارشد ترکیه نیز اعلام کرد که البغدادی حدود ۴۸ ساعت قبل از عملیات آمریکا وارد مکانی شد که گفته می‌شود در آنجا کشته شده است. این مقام ترکیه، همچنین گفت که این کشور از عملیات آمریکا در ادلب خبر داشته است.

البغدادی تا آوریل گذشته (اردیبهشت) به مدت پنج سال از دیده‌ها پنهان بود. داعش در تاریخ ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) با انتشار ویدئویی ۱۸ دقیقه‌ای فردی شبیه البغدادی را نشان داد که روبروی دوربین نشسته بود و می‌گفت که «انتقام کشته شدگان و زندانیانش» را می‌گیرد. البغدادی از سال ۲۰۱۰ رهبری داعش را بر عهده گرفت.

در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره کشته شدن یا زنده بودن و پنهان شدن البغدادی منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
داریوش
|
France
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
4
22
با ترامپ تا ۲۰۲۴...
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
21
10
امریکا باکشتن بغدادی (اگر درست باشد)کار مهمی انجام نداده زیرا فقط رهبر داعش عوض شده ان هم با تصمیم خود امریکا.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
ما که قبلا پایان داعش را اعلام کرده بودیم و جشن گرفته بودیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
10
2
خالی بندی امریکاست ، تا حالا صدباربغدادی را کشته اندوزنده شده
علی
|
Netherlands
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
5
4
بدبختی اینه که روسیه و امریکا این ها رو میسازن و مسلح میکنن و بعدشم میکشن .
این هام اکثرا مشکل روانی دارن و خوراک امریکا هستن . ما در اسلام چیزی به نام حمله مسلحانه نداریم که القاعده و داعش و طالبان میکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
10
7
امریک دردوران بوش بن لادن رابوجودآوردن. بعد اوباما آنراکشتند.دردوران ریاست اوباما بغدادی راعلم کردند امروزترامپ آن را از بین بردند.حال بایددیدبعداز ترامپ چه کسی سربرخواهد آورد.درضمن مشخص نشد آِنان واقعا کشته شدندیانه؟آنچه عیان است امریکا خود سردسته تروریست هاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
2
13
دست مریزاد
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
10
6
داعش یک گروه کاملاآمریکایی هست. کلیه مراحل ساخت و معرفی این گروه و تعلیم مزدوران این گروه توسط فرانسه صورت گرفته.
جمال زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
15
4
وقتی که آمریکا داعش را به وجود آورد چرا خفه خون گرفتند و حرفی نزدند حالا که بعد از رشادتها و تلاشهای مردان بزرگی چون سردار سرافراز اسلام سردار قاسم سلیمانی و شهدایی همچون حججی شیرازه داعش از هم پاشید آمریکا و سرسپردگان آمریکایی توی بوق کرنا میکنند که سرکرده داعش کشته شد واقعا جای بسی اندیشه دارد این دوگانگی آشکارا در دنیای امروز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
7
قاعده طبیعت است .
افراط در هرچیز .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
افراط در نفرین مرگ بر..
به نفرین کننده برمیگردد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین