کد خبر: ۶۱۹۰۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

یادگار طالقانی خاموش شد

دقیقا پنج ماه بعد از آنکه زنان پژوهشگر تاریخ بزرگداشت اعظم طالقانی را برگزار کرد او برای همیشه از میان ما پرکشید. دختر آیت‌ا... طالقانی دیروز در ۸۳ سالگی به‌سوی پدرش رفت. او که چند روز قبل بر اثر عارضه سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود، با کوله باری سنگین از خدمت به ایران و اسلام به دیار حق شتافت.
آفتاب‌‌نیوز :

اعظم طالقانی از همان جوانی در جمع مبارزان علیه رژیم ستمشاهی قرار گرفت و به‌واسطه همین فعالیت‌ها دستگیر و در زندان‌های قصر و اوین زندانی شد. اعظم طالقانی همچنین اولین زن مبارز و مسلمان است که در رژیم پهلوی به حبس ابد محکوم شد. فَوَران قیمت نفت و اعلام حزب واحد رستاخیز و تصور ضعف و فتور مخالفان، رژیم را سرمست کرده و به سرکوب گسترده‌تر سوق داده بود.

این حکم در سال ۱۳۵۴ صادر شد و او طبعا به خاطر درگرفتن و سپس پیروزی انقلاب آزاد شد. اما شایعات مختلفی بر سر زبان‌ها بود که بر اعظم طالقانی سخت می‌گیرند تا شاید پدرش را شکنجه کنند. این در حالی بود که آیت‌ا... طالقانی در زندان قصر بسیار مورد احترام بود و شخص رئیس زندان (تیمسار کورنگی) ملاحظه او و دیگر زندانیان سیاسی را داشت (و به همین خاطر بعد از انقلاب نه تنها مجازات نشد که معاون شهربانی کل کشور شد).

یادگار طالقانی خاموش شد

کاندیدای ریاست جمهوری

محکومیت اعظم طالقانی هر چند به خاطر فعالیت‌های خود او هم بود، اما مجازات آیت‌ا... طالقانی هم به حساب می‌آمد چندان که او را سخت آزرده‌خاطر ساخت. او که در دوره اول مجلس نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود بعد از حذف دور شدن نیروهای ملی مذهبی از حلقه اول مدیران سیاسی کشور با راه‌اندازی شرکت تعاونی نجم نسبت به کارآفرینی زنان اقدام کرد. شرکتی که هم اکنون نیز فعال است و به عنوان میراث ماندگار طالقانی از آن یاد می‌شود.

از دیگر اقدامات وی تاسیس جامعه زنان انقلاب اسلامی به عنوان یک تشکل سیاسی فعال و نشریه پیام هاجر است که از دهه هفتاد راه‌اندازی شد و اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هر چند که بعد از توقیف پیام هاجر توقیف، مجله پیام ابراهیم به جای آن منتشر شد. از دیگر اقدامات ماندگار اعظم طالقانی اصرار وی برای تعیین تکلیف موضوع رجل سیاسی در قانون اساسی است به همین دلیل وی از سال ۱۳۷۶ چندبار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد و از فرصت انتخابات برای بیان دیدگاه‌های خود و تعیین تکلیف این واژه استفاده کرد. آخرین بار در سال ۱۳۹۶ با اینکه به سختی راه می‌رفت وارد ساختمان وزرات کشور شد تا در انتخابات ثبت نام کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین