کد خبر: ۶۱۹۱۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷

آمریکا معافیت از تحریم همکاری اتمی با ایران را تمدید می‌کند

آمریکا معافیت چند شرکت خارجی برای همکاری اتمی با ایران را تمدید می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

رویترز به نقل از دو مقام دولتی آمریکا گزارش کرده است که آن کشور در نظر دارد با ادامه فعالیت شرکت‌هایی از روسیه، چین و اتحادیه اروپا در تاسیسات هسته‌ای ایران موافقت و معافیت آنها از تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کند.

آمریکا سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران - برجام - خارج شد و تحریم‌هایی را علیه این کشور به اجرا گذاشت. سازمان انرژی اتمی از جمله نهادهایی است که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته است. با اینهمه، دولت آمریکا با معافیت تعدادی از شرکت‌های خارجی برای ادامه فعالیت مشترک با ایران در صنایع هسته‌ای موافقت کرده است.

آمریکا معافیت از تحریم همکاری اتمی با ایران را تمدید می‌کند

گرچه قوانین تحریم آمریکا صرفا شامل شهروندان و موسسات آمریکایی است اما دولت آن کشور گفته است که شهروندان یا موسسات کشورهای دیگر در صورت نقض این تحریم‌ها از دسترسی به امکانات مالی و بازار آمریکا محروم خواهند شد. با توجه به اهمیت ارتباط با آمریکا و اینکه شرکت‌های عمده جهان دارای شعب و دفاتری در آن کشور هستند، در عمل قوانین تحریم ایالات متحده به شکل ثانویه بر همکاری کشورهای ثالث با ایران تاثیر گذاشته است.

آمریکا با اعطای مورد به مورد معافیت از تحریم ثانویه، ارتباط و همکاری برخی از موسسات خارجی با ایران را امکانپذیر کرده است.

معافیت اعطا شده از سوی آمریکا ادامه فعالیت غیرنظامی اتمی در تاسیسات آب سنگین اراک و غنی‌سازی فردو را امکانپذیر می‌سازد و به نوشته رویترز، در همانحال "در را به روی تلاش های دیپلماتیک باز نگه می‌دارد."

تا کنون، شرکت دولتی صنایع هسته‌ای چین در زمینه اجرای تغییرات لازم در اراک فعالیت داشته و شرکت روسی روس‌اتم نیز در فردو فعال بوده است. شرکت روسی همچنین تامین‌کننده سوخت برای نیروگاه اتمی بوشهر است.

رویترز نوشته است که مقامات وزارت خارجه آمریکا و شرکت روس‌اتم از واکنش نسبت به این گزارش خودداری کرده‌اند اما سخنگوی شرکت چینی گفته است که این شرکت "همکاری با طرف ایرانی تحت نظر دولت چین را آغاز کرده که هدف از آن یافتن راه حلی مثبت برای مساله اتمی ایران است."

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
تمدید معافیت از تحریم. نشانه حسن نیت واشنگتن ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین