کد خبر: ۶۱۹۱۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱
یک گام دیگر برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا

قطعنامه علنی شدن روند استیضاح ترامپ تصویب شد| موافقان و مخالفان چه گفتند؟

یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰، دموکرات‌های مجلس نمایندگان استیضاح دونالد ترامپ را به طور جدی در دستور قرار دادند و در این باره قطعنامه‌ای برای علنی شدن تحقیقات این استیضاح ارائه کردند که موافق و مخالفانی داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

قطعنامه علنی شدن روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با 232 رای به تصویب مجلس نمایندگان این کشور رسید. این قطعنامه که از سوی دموکرات ها و در پی فشار جمهوریخواهان که دموکرات‌ها به دنبال ساختن اسناد و مدارک علیه ترامپ هستند، از سوی دموکرات‌ها ارائه شد.

به موجب این قطعنامه تمام جلسات تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ بنا به تشخیص رئیسان کمیته‌ای که مشخص شده‌اند، به صورت علنی برگزار می شود.

قطعنامه علنی شدن روند استیضاح ترامپ تصویب شد

از نکات مهم جلسه امروز، حضور نانسی پلوسی در زمان اعلام آرای تصویب قطعنامه و برعهده گرفتن ریاست جلسه بود که خود پیام مهمی را به دونالد ترامپ فرستاد.

آرای مخالفان این قطعنامه هم 196 رای بود که تمام جمهوریخواهان را تشکیل می داد.

این قطعنامه فصل جدیدی را در استیضاح دونالد ترامپ می گشاید چرا که هم از نظر قانونی روند استیضاح به تصویب رسیده و هم علنی شدن آن مورد تاکید قرار گرفته است.

دونالد ترامپ و جمهوریخواهان پیشتر خواستار رای گیری درباره آغاز استیضاح در مجلس نمایندگان شده بودند و شرط همکاری کاخ سفید با این تحقیقات را انجام چنین فرایندی می دانستند اما رئیس مجلس نمایندگان معتقد بود که نیازی به این کار نیست و فرایند فعلی در مجلس بر اساس اختیارات قانون اساسی انجام می شود. اما سرانجام قطعنامه‌ای را ارائه دادند که هیچ یک از اصلاحیه های مورد تقاضای جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان هم به آن اضافه نشد.

موافقان و مخالفان قطعنامه شفافیت تحقیقات استیضاح ترامپ چه گفتند؟

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم نشست امروز و رای گیری درباره قطعنامه ۶۶۰ برای علنی برگزار کردن روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را گام بعدی برای تحقیقات خیانت رئیس جمهوری به سوگند خود توصیف کرد که شامل علنی بودن تحقیقات می شود تا مردم آمریکا بتوانند حقایق را خودشان ببینند.

جیم مک گاورن رئیس کمیته مقررات مجلس نمایندگان آمریکا در دفاع از قطعنامه گفت این کار بر اساس وظایف مجلس انجام می شود چرا که ما باید بر اقدامات رئیس جمهوری نظارت داشته باشیم.

وی افزود: ما درباره موضوعات متعددی همچون کنترل سلاح به صورت دو حزبی اقدام کردیم اما این رئیس جمهوری از اجرای آن سرباز زد.

این عضو دموکرات مجلس نمایندگان ادامه داد: ما این کار را کردیم تا جلوی دخالت بیشتر روسیه در روند انتخابات و دموکراسی مان را بگیریم.

مک گاورن اضافه کرد: کاخ سفید به جای احترام به اختیارات مجلس نمایندگان که در قانون اساسی آمده است، مانع انجام تحقیقات می شود.

وی این قطعنامه را اطمینانی برای شفافیت، فعال کردن جلسات موثر استماع عمومی و فراهم کردن روند دفاع از خود رئیس جمهوری در حالی که تحقیقات استیضاح به پیش می رود، دانست.

ایلهان عمر عضو مسلمان اما دموکرات این مجلس هم رای گیری امروز را "حاکمیت قانون، قانون اساسی و دموکراسی" توصیف کرد و گفت: امروز در مجلس می گوییم که هیچ کسی بالاتر از قانون نیست و هیچ رئیس جمهوری نمی تواند امنیت ملی ما را برای منافع سیاسی خود تهدید کند.

وی اظهار کرد: هیچ رئیس جمهوری نمی تواند یکپارچگی انتخاباتمان را تضعیف کند.

نقش مشترک جمهوریخواهان و ترامپ

رشیده طالب دیگر عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا هم در دفاع از استیضاح ترامپ و این قطعنامه گفت: در حالی که برای کسی تعجب آور نبود، همه جمهوریخواهان در مخالفت با این قطعنامه رای دادند.

وی افزود: صرف نظر از این، این رئیس جمهوری فاسد، بالاتر از قانون نیست و کنگره هر راهی را که بتواند دنبال می کند تا او را برای بی قانونی ها و اقدامات خلاف قانون اساسی پاسخگو نگهداریم.

این عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با توجه دادن به این مساله که از روز نخست تحقیقات استیضاح، جمهوریخواهان هم حضور داشته اند به گونه ای که در نشست روز گذشته ۱۲ نفر از آنها حاضر بوده اند، تاکید کرد: رای امروز استیضاح، به سادگی نقش آنها و ترامپ را در فرایند پیش رو، بیان می کند.

سیاست خارجی در سایه

الیوت انگل رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم با بیان اینکه واقعیت ها روشن است، گفت: کاخ سفید سیاست خارجی در سایه را آغاز کرد و کمک‌های حیاتی نظامی برای اوکراین مسدود شد.

وی تاکید کرد: این کار برای تحت فشار قرار دادن دولت خارجی برای مداخله در انتخابات سال ۲۰۲۰ ما انجام شد. این چیزی است که بنیانگذاران ما از آن می ترسیدند.

مخالفان قطعنامه

در مقابل، مک کارتی رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان با تاکید بر اینکه قطعنامه پیشنهادی دموکرات ها هیچ چیز جدیدی نیست، گفت دموکرات ها برای این به دنبال استیضاح رئیس جمهوری هستند چونکه می دانند در صندوق های رای پیروز نخواهند شد.

وی ادامه داد: فردا روز نخست نوامبر است و دقیقا تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، یکسال باقی مانده است. دموکرات ها می خواهند انتخابات ۲۰۱۶ را بازگردانند.

جیم جوردن عضو ارشد جمهوریخواه در کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان هم قطعنامه دموکرات را به روبانی تشبیه کرد که برای کاهش شرم به دور یک روند شرم آور قرار داده می شود.

مایکل مک کال عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان هم در مخالفت با این قطعنامه اظهار کرد: قطعنامه امروز استیضاح نشان داد آدام شیف کنترل نهایی اینکه چه کسی احضار شود را بر عهده دارد.

وی افزود: مشاور کاخ سفید هنوز از این فرایند منع شده است و حتی اعضای اندکی از مجلس نمایندگان اجازه دارند تا نشست غیرعلنی را گوش دهند.

این عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان ادامه داد: پدران بنیانگذار ما در مقالات فدرالیست نسبت به این مساله هشدار داده اند. مجلس آینده بر اساس استیضاحی پایه گذاری خواهد شد که مبنای آن گناه یا بی گناهی نیست بلکه سیاست های حزبی است. متاسفانه امروز در این سالن، بدترین ترس و نگرانی آنها محقق شده است.

مک کال اضافه کرد: آدام شیف تحقیقات مخفی انجام داده است. او ما را از فراخواندن شاهدان خودمان منع کرده است. این شاهدان در پشت درهای بسته اتاق های سری کنگره، بازجویی شده اند. این دموکراسی نیست.

قدرت کوتاه مدت ترامپ

اما در میان جمهوریخواهان جاستین آماش نگاه دیگری دارد و تا کنون نشان داده است با سیاست های دونالد ترامپ موافق نیست.

وی در این باره گفت: این رئیس جمهوری برای مدت کوتاهی در قدرت خواهد بود، اما بهانه تراشی برای رفتارهای نامناسب وی، لکه ننگ دائمی برای شما خواهد بود.

این عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا افزود: از همکاران جمهوریخواهم می خواهم از حباب رسانه ای و اجتماعی خود خارج شوید. تاریخ به هیچ وجه به دفاعتان از دورویی، حماقت و نادرستی این مرد، نگاه مهربانانه ای نخواهد داشت.
قطعنامه ۶۶۰ با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۶ رای مخالف به تصویب رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
1
دموکرات های مجلس. و جمهوری خواهان مجلس. در منافع ایلات متحده. وحدت دارند .
برخلاف ....
علی
|
Germany
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
2
استیضاح رییس جمهور تو امریکا به این راحتی ها نیست. مگر واقعا اثبات بشه

این بابا تقلب کرده در انتخابات که اونم اصلا کار ساده ای نیست. ترامپ همه

مدارک‌رو‌ از بین برده و ردی به جا نذاشته . بیخود خبر دلخوشکنکی چاپ

میکنید . خبر دوزاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
0
0
با توجه به رک بودن ترامپ و تویئت ترامپ مبنی بر بزرگترین حقه تاریخ آمریکا در مورد این مسئله بایست با احتیاط با موضوع برخورد نمود که شاید هدف ازنمایشنامه استیضاح کنگره برای تغییر در محاسبات بازیگران بین المللی و اجرای نقشه اصلی چپاول جهان با نقشه غیر علنی باشد ویا اماده سازی فضا برای چنین نقشه ای در آینده باشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین