کد خبر: ۶۲۲۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰

پکن از واشنگتن خواست در امور هنگ کنگ دخالت نکند

سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز سه شنبه در اظهاراتی از آمریکا خواست در امور داخلی هنگ کنگ دخالت نکند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری شین هوا از پکن، "گنگ شوانگ" که در کنفرانس خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت: از مقامات واشنگتن درخواست می‌کنیم به هیچ عنوان در امور هنگ کنگ دخالت نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین که درواکنش به اظهارات دوشنبه شب «مایک پمپئو» همتای آمریکایی سخنرانی میکرد، گفت: امور هنگ کنگ مشخصا امور داخلی چین است.هیچ دولت، سازمان یا فرد خارجی حق دخالت ندارد.

چین معتقد است برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس در این نا آرامی‌ها نقش دارند و بارها به این کشورها هشدار داده است از دخالت در امور هنگ‌کنگ دست بردارند.

پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز گذشته ضمن حمایت از معترضان در هنگ کنگ، از همه طرف‌های درگیر خواست خویشتنداری کنند.

وی گفت، دولت این کشور باید تحقیق‌های مستقلی را درباره اعتراض‌ها در حمایت از دموکراسی انجام دهد؛ چنین تحقیقاتی می‌تواند شامل بازنگری در اتهام‌های رفتارهای غیرقانونی پلیس باشد.

ترامپ تاکنون از اظهار نظر جدی درباره هنگ‌کنگ خودداری کرده است. او خردادماه امسال (ژوئن) به رئیس جمهوری چین گفت، تا وقتی مذاکرات برای جلوگیری از جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن ادامه دارد، از اظهار نظر علنی درباره اوضاع هنگ‌کنگ خودداری خواهد کرد.

«لیو ژیاومینگ» سفیر چین در لندن نیز چندی پیش به برخی کشورها از جمله دولت انگلیس هشدار داد از دامن‌ زدن به خشونت‌های هنگ‌کنگ و دخالت در امور این منطقه و امور داخلی چین خودداری کنند.

در چند سال اخیر، بسیاری از مکان‌های آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس در هنگ‌کنگ به صحنه نبرد میان معترضان و نیروهای پلیس تبدیل شده است. بسیاری از راه‌ها از سوی شورشیان مسدود شد؛ آشوبگران با ریختن بنزین روی یک نفر، او را آتش زدند و یک نفر نیز از سوی پلیس هدف گلوله قرار گرفت. بسیاری از ایستگاه‌های متروِ هنگ‌کنگ نیز در جریان اعتراض‌ها به آتش کشیده شد. 9041

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین